اشتباه استراتژیک روسیه در مقابل ایران /پوتین به دنبال امتیاز گرفتن از امارات و دیگر اعراب منطقه است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره مواضع ضدایرانی روسیه درباره جزایر سه گانه، به باشگاه خبرنگاران گفت: برای دومین بار است که روسیه دچار این خطای استراتژیک شده و احتمالا به‌دنبال گرفتن امتیاز بیشتری از امارات و دیگر کشورهای عربی منطقه است بنابراین روسیه به‌عنوان کشوری مهم در جهان نباید به‌خاطر امتیازات جزئی از کشورهای عربی حیثیت و جایگاه بین‌المللی خود را زیر سوال ببرد.
تصویر اشتباه استراتژیک روسیه در مقابل ایران /پوتین به دنبال امتیاز گرفتن از امارات و دیگر اعراب منطقه است

به گزارش سایت خبری پرسون، شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره حمایت روسیه از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: روسیه به‌دنبال بهره‌برداری از شرایط موجود است. با توجه به اینکه غزه محور بحث‌های جهان اسلام است و از طرفی روسیه در اوکراین درگیر و دچار تنش‌های داخلی است بنابراین برای فرافکنی و بهره‌برداری از شرایط موجود با هدف امتیازگیری از کشورهای عربی به‌ویژه امارات متحده عربی چنین موضوعاتی را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: روسیه بیشتر از هر کشوری در دنیا می‌داند که جزایر ایرانی خلیج فارس برای ایران است و قابل مذاکره نیستند بنابراین روسیه با هر هدف و انگیزه‌ای که این کار را انجام داده است دچار اشتباه استراتژیک شده است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس بیان کرد: برای دومین بار است که روسیه دچار این خطای استراتژیک شده و احتمالا به‌دنبال گرفتن امتیاز بیشتری از امارات و دیگر کشورهای عربی منطقه است بنابراین روسیه به‌عنوان کشوری مهم در جهان نباید به‌خاطر امتیازات جزئی از کشورهای عربی حیثیت و جایگاه بین‌المللی خود را زیر سوال ببرد.

حیدری اظهار کرد: روسیه با این حرکت ناشیانه و غیرکارشناسی قطع‌به‌یقین جایگاه خود را در نظام بین‌الملل تضعیف می‌کند. قبل از روسیه کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس به‌دنبال چنین اهدافی بودند که به نتیجه نرسیدند بنابراین خطای استراتژیکی که آن‌ها کردند را روسیه تکرار کرده و قطع‌به‌یقین هم روسیه و هم امارات دچار اشتباه هستند و از طرح این مباحث ضرر و زیان می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وظیفه وزارت خارجه احضار سفیر یا کاردار روسیه و همچنین دادن تذکر رسمی و کتبی به دولت روسیه است، اما مهمترین موضوعی که مطرح است صدای ملت ایران در این زمینه است، چون ملت ایران یکپارچه به این موضوع معترض هستند و ایرانیان داخل و خارج از کشور از این حرکت ناشیانه نگران هستند و به آن اعتراض دارند و از منظر ملت ایران این حرکت روسیه محکوم است و قبل از اینکه روسیه از این اقدام نتیجه بگیرد باید گفت که نتیجه آن محکوم به شکست است.

وی درباره اینکه چین هم سال گذشته چنین موضعی علیه جزایر ایرانی خلیج فارس گرفته بود، گفت: این‌ها یک بهانه‌ای است برای امتیاز گرفتن از کشورهای عربی، چون با روسیه و چین در سطوح مختلف مذاکره شد و عذرخواهی کردند و گفتند که اشتباه کردند، اما اگر طرح چنین موضوعی برای امتیازگیری از کشورهای عربی به‌ویژه امارات باشد غیر از این دستاوردی نه برای روسیه و نه کشورهای عربی منطقه نخواهد داشت.

حیدری اظهار کرد: این موضوعات اثر چندانی در سیاست‌های راهبردی ما در منطقه ندارد ضمن اینکه کاردار روسیه احضار شد و پذیرفت که اشتباه کردند و عذرخواهی کردند به هر شکل آنچه در نظام بین‌الملل ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران آن را انجام می‌دهد و کشور روسیه هم یک کشور مستقل است و تابع سیاست‌های ما نیست، اما در پاره‌ای از موارد با ما هماهنگ است، اما در همه امور هماهنگ نیستند و قطع‌به‌یقین سیاست روسیه علیه جزایر ایرانی یک حرکت ناشیانه، غیرکارشناسی و بدون نتیجه است.

منبع: خبرآنلاین

573387