به گزارش سایت خبری پرسون، تقریبا هر هفته یک یا چند خبر از تصادفات جادهای و مرگ هموطنان خود در جادههای استان را میشنویم و باز ناراحتمیشویم و با خود میگوییم ای کاش بیشتری دقت کرده بودند و لحظهای و یا حتی صدم ثانیهای صبر کرده بودند تا این چنین خود و سرنشینان خود را به کام مرگ نمیکشاندند.
لحظهای غفلت از رانندگی که پایان آن یک عمر پشیمانی و داغ عزیزان است و اما به راستی عامل این تصادفات از فرهنگ رانندگی ماست یا جادههای ناایمن استان.
به این بهانه با علی رضایی، رئیس پلیس راه شمال استان کرمان هم کلام میشوم و در این خصوص با او گفتوگو میکنم.
علی رضایی اظهار کرد: استان کرمان به واسطهی این که جز استانهای پهناور کشور و دارای جادههای طولانی است، معمولا در کنار استانهای پهناوری چون فارس و سیستانوبلوچستان دارای فراوانی قابل ملاحظهای در تلفات جادهای است و طبق آمارها تعداد تصادفات در شمال استان نسبت به سال گذشته برابر است و روند افزایشی نداشته است، اما با این وجود هنوز در تلفات جادهای جز ۴ استان اول کشور از نظر تعداد بالای تلفات جادهای هستیم.
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان افزود: علیرغم افزایش کاربران ترافیکی و تعداد خودروها و جادهها و مشکلات ناایمنی خودروها، اما آمار تلفات جادهای نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و میزان افزایش تلفات طبیعی است که خوشبختانه با تلاش همکاران در درون و بیرون اداره پلیس راه در سال جاری شاهد افزایش آمار کشتهها نیز نبودهایم.
رضایی علت اصلی افزایش آمار تصادفات و تلفات جادههای شمال استان را وجود راههای پهناور و طولانی دانست و افزود: این جادههای طولانی و کویری که فاقد تفرجگاه و استراحتگاه بین راهی است که سبب عدم توقف کاربران ترافیکی و افزایش سرعت آنان شده و در نهایت سبب واژگونی خودرو میشود و به همین دلیل افزایش سرعت یکی از علل اصلی تصادفات جادهای به شمار میرود، تفرجگاه مسیر قم به کاشان که برای مسافران دارای جذابیت است که یکی از نمونههای موفق استراحتگاه بین راهی بوده و تاثیر زیادی بر کاهش تصادفات جادهای در این مسیر ایفا میکند.
وی ادامه داد: متاسفانه استان کرمان برای مسافران فقط محل گذر است و برخی کاربران حتی ۷۰۰ کیلومتر را از شمال تا جنوب استان برای رسیدن به شهرهای جنوبی مثل بندرعباس طی میکنند که سبب ایجاد خواب آلودگی و خستگی در راننده میشود که یکی از علل تصادفات جادههای استان به شمار می آید.
رئیس پلیس راه شمال استان کرمان در پاسخ به این سؤال که آیا نباید در بحث فرهنگسازی ترافیک بیشتر کار کرد و مردم را ترغیب به رعایت نکات ایمنی جاده کرد، افزود: در بحث ترافیک قریب به ۳۲ دستگاه نقش دارند که پلیس راهور یکی از آنان است. برخی از این دستگاه که نقش مهمتری ایفا میکنند میتوان به پلیس راهور، صدا و سیما، وزارت فرهنگوارشاد اسلامی و آموزشوپرورش اشاره کرد که لازمه فرهنگسازی، همکاری تمامی این دستگاهها و نهادهای اجرایی است.
وی با تاکید بر این که بیشترین نقش را در تصادفات جادهای به ترتیب از آن خودروهای سواری، موتورسیکلتها و سپس وانتبار است، ابراز کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری ۴۵۰ نفر از هموطنان ما در جادهها جان خود را از دست دادهاند، که آمار خوبی نیست و لزوم همکاری همهجانبه تمامی نهادها و مردم را میطلبد که مطمئنا همکاری و همراهی مردم با پلیس نقش مهمی در فرهنگسازی و کاهش تلفات جادهای دارد.
رضایی تصریح کرد: استان کرمان علاوه بر داشتن جادههای طولانی، دارای نقش کریدور و ترانزیت محور در جنوب شرق نیز است که بسیاری از خودروهای سنگین، بار را از بنادر جنوبی کشور مثل بندرعباس و بندر چابهار تحویل گرفته و گاهی تا ۸۰۰ کلیومتر از مسیر را در استان ما طی میکنند که به دیگر مناطق کشور از جمله تهران برسند. و این امر مسؤولیت ما را سنگینتر میکند. همچنین کرمان در مسیر جادههای ارتباطی قرار گرفته است و نقش مهمی در این حوزه ایفا میکند و نیز وجود صنایع و معادن مهم در استان هم بر نقش ترانزیتی استان تأثیرگذار است.
امیدوارم با تدبیر مسؤولان و فرهنگسازی دیگر شاهد مرگ هموطنان خود به دست این جادههای خسته کننده نباشیم. که علاوه بر مرگ ۴۵۰ نفر از هم وطنان به دست جادههای ناایمن در ۶ ماه اول امسال آمار کسانی که در این تصادفات دچار معلولیتهای جسمی و حرکتی میشوند را نیز اضافه کنیم که هزینههای درمان و سختی یک عمر زندگی برای آنان و خانواده هایشان نیز بماند.
ای کاش جان هموطنان اندکی بیشتر برای مسؤولین مهمتر بود. فکری به حال جادههای بیرمق استان میکردند.
منبع: فارس