تشییع هنرمندی که برای رادیو مادری کرد

امروز شنبه مراسم تشییع پیکر زنده یاد توران مهرزاد هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون در محل رادیو نمایش برگزار شد.
تصویر تشییع هنرمندی که برای رادیو مادری کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، مراسم تشییع پیکر زنده یاد توران مهرزاد امروز شنبه دوم دی ماه از محل رادیو نمایش واقع در ارگ با حضور هنرمندان برگزار شد.

محسن سوهانی مدیر رادیو نمایش، بیوک میرزایی، فریبرز گلبن، کامران ملکی، علی همت مومیوند، قربان نجفی، جواد پیشگر، صفا آقاجانی از جمله هنرمندان حاضر در مراسم بودند.

این مراسم با قرایت آیاتی از قران کریم آغاز شد.

حمید یزدانی هنرمند رادیو نمایش در ابتدای این مراسم با خواندن متنی عنوان کرد: ارگ دوباره عزادار و سوگوار است. کهکشان فرهنگ و هنر ایرانی مالامال ستاره هایی است که نشان راه نسل های آینده هستند.

هزینه مراسم ترحیم خرج خیریه شود

وی از توران مهرزاد یاد کرد و گفت: بانویی از نسل اول تئاتر رادیویی ایران که زاده مهر و مهربانی است.

یزدانی خطاب به حضار بیان کرد: ممنونم از همه همکاران و مردم عزیز که برای خداحافظی با بانو توران مهرزاد آمدند. چندی پیش توران مهرزاد برای خواهرش ایران مهرزاد هنرمند دوبلور متنی را خواند که خواست برای خودش هم این چنین باشد.

در بخشی از این متن آمده بود که همه آنچه که برای مراسم سوگواری و ترحیم می بایست انجام شود به مصرف امور خیریه برسد. باشد که همه هنرمندان با دعای شما به آرامش اخروی برسند.

یزدانی همچنین بخشی از پیام تسلیت علی بخشی زاده معاون صدای رسانه ملی را قرایت کرد که در آن آمده بود: ضایعه درگذشت بانوی هنرمند و پیشکسوت رادیو، تلویزیون و سینما موجب اندوه و تاثر اهالی هنر و رسانه شد، آنچه او را در خاطر همگان برجسته کرد، وقار، مهربانی و … بود. او با رعایت اخلاق حرفه‌ای و نقش‌های موثر میراثی جاودان از خود به یادگار گذاشت.

وی در ادامه بیان کرد که کامران خاشع فرزند توران مهرزاد که در خارج از ایران به سر می برد به دلیل کسالت اجازه پرواز نداشته است اما پیام صوتی او پخش شد.

وی در این پیام یادآور شد: همه روح و روانم در مراسم شماست همه شما را که به آیین وداع با مادرم آمده‌اند در آغوش می گیرم و بر شانه شما زار می‌زنم.

خاشع عنوان کرد: رادیو خانه اول مادرم بود و از شما که باعث شدید مادرم به خانه ابدی اش رهسپار شود سپاسگزار خواهم بود. قدر حضور همه شما مهمانان را که در این سرما به دل ما گرما بخشیدید، می دانم.

قدر هنرمندان را در زمان حیاتشان بدانیم

سپس محسن سوهانی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در سخنانی عنوان کرد: من در رسانه های مختلفی فعالیت داشته ام اما آنچه رادیو را متمایز می کند خانواده بودن اهالی رادیو است و محبتی که در میان اهالی آن موج می زند. من جلوه ای از این رفتار را در خانم شهین دخت نجف زاده دیدم که مثل دختر خانم مهرزاد تمام قد رفتار کرد.

وی اضافه کرد: اگر کشوری بخواهد پیشرفت کند و اگر سازمان رسانه ملی بخواهد تحولی داشته باشد حتما به واسطه قدر دیدن هنرمندان در زمان حیات شان است. این را در مرحله اول به خودم و همه آنها که تصمیم گیرنده هستند، می‌گویم، ما قدردان لطف و مرحمت شما هستم.

مدیر رادیو نمایش تصریح کرد: ارگ تاریخی رادیو یکی از زمینه های فرهنگ ساز در همه شئون فرهنگی کشور است و خوشحالم خادم این مکان هستم.

مهین فردنوا از هنرمندان رادیو نمایش نیز در سخنانی بیان کرد: خیلی جوان بودم که به رادیو آمدم و خانم مهرزاد از همکارانم در رادیو بود. او به معنای واقعی کلمه مادر همه ما بود؛ چه برای نسل های بعد از خودش و چه نسل های بعد از من که وارد رادیو شدند. سخاوت و بخشندگی او هیچ گاه فراموش نمی‌شود.

وی اضافه کرد: شهین‌دخت نجف‌زاده مانند یک دختر به خانم مهرزاد رسید و در این سال های اخیر که خانم مهرزاد ناتوان شده بود حتی مثل مادر به او رسیدگی می کرد.

فریدون اسماعیلی دیگر هنرمندی بود که پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی عنوان کرد: زمانی می گفتند فریدون اسماعیلی وقتی مقابل میکروفن رادیو می نشیند هیچ کس را نمی شناسد قرا و حراف و دریده سخن می گوید ولی الان دیگر نمی‌توانم.

این هنرمند پیشکسوت اظهار کرد: من در مکتب بزرگانی مثل توران مهرزاد رشد کردم و در حد آنچه آموختم توانستم به جامعه عرضه کنم.

رادیو خانه اول توران مهرزاد بود

کامران ملکی نیز که از بستگان توران مهرزاد است در این مراسم بیان کرد: حرفی ندارم که در جمع بزرگان بیان کنم من زاده رادیو هستم، پدر من غلامرضا ملکی جزو کسانی بود که رادیو را راه اندازی کردند. او پدر عروس خانم مهرزاد است. پدرم همیشه می گفت رادیو خانه ماست. در این چند سال می بینم که رادیو نه تنها خانه اول خانم مهرزاد بود که این جمع خانواده اول او بود و در بیماری و همه مشکلات کنار او بودند. آقای سوهانی مثل فرزند از او نگهداری کرد.

شهین دخت نجف‌زاده نیز در این مراسم از مدیران و هنرمندان تشکر ‌و قدردانی کرد.

در پایان این مراسم بر پیکر زنده یاد توران مهرزاد نماز خوانده شد و پیکر او برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) در کنار زنده یاد سرور پاک‌نشان بدرقه شد.

منبع: مهر

573152