تمرکز آکادمی روی خواننده‌ها و ترانه فیلم‌ها

پس از انتشار لیست اولیه اسکار ۲۰۲۴ که در ۱۰ رشته اسکار صورت گرفت، به نظر می‌رسد آکادمی برای جذب مخاطب تمرکز خود را روی خواننده‌ها و ترانه فیلم‌ها گذاشته است.
تصویر تمرکز آکادمی روی خواننده‌ها و ترانه فیلم‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از انتشار لیست اولیه اسکار ۲۰۲۴ که در ۱۰ رشته اسکار صورت گرفت، نکات اصلی این انتخاب توسط اسکات فاینبرگ بررسی شدند. وی که دبیر ویژه پوشش اخبار جوایز نشریه هالیوود ریپورتر است، به مرور این فهرست پرداخته است.

وی نوشته است:

برنده اصلی: آکادمی

آیا شده تا به حال در لیست کوتاه بهترین آهنگ اصلی بیشتر از یک آهنگ از هر فیلم وجود داشته باشد؟

در میان ترانه‌سراهایی که امسال انتخاب شده‌اند می‌توان به بیلی آیلیش و فینیاس «برای چه ساخته شدم؟» از «باربی»، اولیویا رودریگو برای «حالا نمی‌توانی مرا بگیری» از «بازی‌های گرسنگی: تصنیف پرندگان آوازخوان و مارها»، جان باتیست برای «هرگز رفت» از «سمفونی آمریکایی» و دوآ لیپا برای «شب رقصید» از «باربی» جای گرفته‌اند. به عبارت دیگر اینها همان‌هایی هستند که نیمی از نامزدهای آهنگ سال گرمی را تشکیل می‌دهند. مارک رونسون «من فقط کن هستم» از «باربی» هم یکی دیگر از نامزدهاست.

اگر قبل یا در حین رای گیری برای انتخاب نامزدها که ۱۱ تا ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴ است، همین چهره‌ها در «هالیوود بول» نخواندند و ABC هم این کنسرت را از تلویزیون پخش نکرد، آن وقت باید پرسید پس چطور باید مردم را برای پخش تلویزیونی اسکار در ۱۰ مارس پای تلویزیون‌ها نشاند. راه بهتری برای افزایش آگاهی و هیجان وجود ندارد، جماعت!

۲. روز خوب ۲ استریمر بزرگ

فصل گذشته، تلاش‌های نتفلیکس برای اهدای جوایز پس از اعلام فهرست‌های کوتاه دست‌خوش تغییر بزرگی شد، که نشان می‌داد چقدر از «در جبهه غرب خبری نیست» حمایت می‌شد و پس از آن این استریمر تلاش خود را بسیار کمتر بر «باردو» و موارد مشابه متمرکز کرد، تا سرانجام فیلم آلمانی زبان جنگ جهانی اول، اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد.

برای نتفلیکس، امسال «جامعه برف» اسپانیا می‌تواند همان «در جبهه غرب خبری نیست» پارسال باشد. فیلمی ساخته ج.ا. بایونا درباره فاجعه پرواز آند در سال ۱۹۷۲ که به ۴ فهرست اولیه راه یافت که یک مورد بیشتر از بهترین فیلم پیشتاز بین‌المللی «منطقه مورد علاقه» از بریتانیا است و شامل بهترین فیلم بین‌المللی (اسپانیا)، موسیقی اصلی، آرایش / طراحی مو و جلوه‌های بصری می‌شود.

نتفلیکس همچنین تلاش زیادی برای مستند «سمفونی آمریکایی جان باتیست» متیو هینمن نشان داد که در ۳ فهرست قرار گرفت: فیلم مستند (همانطور که انتظار می‌رفت) و علاوه بر آن در بخش موسیقی متن و آهنگ اصلی («این هرگز از بین رفت» باتیست). هیچ مستند دیگری به همین خوبی دیده نشده هرچند «چهار دختر» هم در بخش مستند و هم فیلم بین‌المللی به نمایندگی از تونس جای دارد.

در نهایت، نتفلیکس همچنین برای «مُهر خورده از ابتدا» در بخش مستند بلند، «راستین» در بخش آهنگ اصلی و «مایسترو» برای گریم و آرایش مو (با وجود مشکلی که بینی پروتزی بردلی کوپر ایجاد کرد)، به علاوه یک مستند کوتاه «اردوگاه شجاعت» در مورد پناهندگان اوکراینی و ۲ فیلم کوتاه «داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر» اثر وس اندرسون و «پس از آن» با بازی دیوید اویلوو حضور دارد.

یک پخش کننده دیگر نیز روز بزرگی داشت: اپل. فیلم پرهزینه مارتین اسکورسیزی یعنی «قاتلان ماه کامل» در لیست گریم و آرایش مو، صدا، موسیقی اصلی و حتی آهنگ اصلی «ترانه‌ای برای مردم من» جای گرفت که کاملاً نمایشی بود. ۲ فیلم دیگر اپل «هنوز: یک فیلم از مایکل جی.فاکس» از دیویس گوگنهایم در بخش فیلم مستند و «فلورا و پسر» برای آهنگ اصلی هم به فهرست‌ها راه یافتند.

واکنش‌هایی که پس از اعتصاب علیه استریمرهای بزرگ برانگیخته شد!

۳. ۲ غیراستریمر کوچک

۲ شرکت کوچک غیراستریمر هم واقعاً بالاتر از جایگاه خود دیده شدند و هر یک با ۳ نامزدی به فهرست‌ها راه یافتند که شامل مستند «خاطره ابدی» و مستند کوتاه «الفبای ممنوعیت کتاب‌ها» از شیلا نِوینز اسطوره ۸۴ ساله مستند و «آخرین ترانه» از کابل از کمپانی «ام‌تی‌وی داکومنتری» و فیلم‌های کوتاه مستند «آرایشگر لیتل راک» و «رای تصمیم‌گیری» و فیلم کوتاه «شوالیه ثروت» هر ۳ از «نیویورکر» می‌شود.

۴. «بیچارگان»

فیلم‌های یورگوس لانتیموس باب میل همه نیستند، اما آخرین فیلم او – که اساساً ماجرای دیدار فرانکشتاین با باربی است – به نظر می‌رسد که دارد به خوبی با آکادمی جلو می‌رود. این فیلم از سرچ‌لایت در ۳ فهرست قرار گرفت: گریم و آرایش مو (گریم چهره شخصیت ویلم دافو به تنهایی شایستگی این را داشت)، موسیقی متن برای جرسکین فندریکس و جلوه‌های ویژه. من مطمئن هستم که فیلمسازان دوست می‌داشتند آنها در بخش صدا هم جا داشته باشند، اما همین قدر هم خوب است.

۵. ژاپن و فرانسه

کمیته‌های انتخاب بهترین فیلم بین‌المللی اسکار این ۲ کشور برای آثار خود تلاش زیادی کردند. ژاپن فیلم «روزهای عالی» ویم وندرس فیلمساز آلمانی را بر استادان ژاپنی هیروکازو کوره‌ادا با «هیولا» و هایائو میازاکی با «پسر و مرغ‌ماهی‌خوار» ترجیح داد و فرانسه هم فیلم «طعم چیزها» اثر آن هانگ تران را در برابر «آناتومی یک سقوط» ژوستین تریه که برنده نخل طلای امسال شد به اسکار فرستاد. هر دوی این فیلم‌ها به فهرست اولیه راه یافتند، اما اگر موفق نمی‌شدند، کمیته‌های هر ۲ کشور باید پاسخگوی جمع زیادی می‌بودند.

دیگر موارد:

۱.« باربی»

فیلم پرفروش تابستانی گرتا گرویگ که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، بیش از هر فیلم دیگری در فهرست‌های اولیه کسب نامزدی کرد: ۵ مورد. اما سه نامزدی از بخش ترانه اصلی به دست آمد و ۲ مورد دیگر برای موسیقی و صدا. و این فیلم چند فهرست دیگر را که تصور می‌شد داشته باشد، از دست داد که بهترین گریم و آرایش مو و بهترین جلوه‌های ویژه از جمله آنها بودند. فکر می‌کنم تصمیم‌گیری بر مبنای تقسیم‌بندی انجام شده است.

۲.« رنگ بنفش»

شب پیش شبی تا حدودی ناامیدکننده برای وارنرز بود. نامزدی در بخش موسیقی و ترانه اصلی همه انتظاری نبود که برای این فیلم می‌رفت و جا ماندن از فهرست گریم و آرایش مو و از همه نگران‌کننده‌تر برای یک موزیکال، بخش صدا جای ناامیدی دارد. این مقوله‌ای است که باید توجه داشت که شامل حال «بیچارگان»، «اسپایدر من: در دنیا عنکبوتی» هم شده است.

بازنده‌ها

۱. رقبای بهترین فیلم ناامید از جلوه‌های ویژه

«اوپنهایمر» از جاماندگان از بخش جلوه‌های ویژه بود و «باربی» و «قاتلان ماه کامل» هم به این فهرست راه نیافتند و به جای آن انیمیشن «مرد عنکبوتی: در دنیا عنکبوتی» در این بخش نامزد شد. تنها مدعی بهترین فیلم که توانست به ۱۰ نامزد نهایی بخش جلوه‌های ویژه راه یابد «بیچارگان» بود.

۲. آهنگ‌های فیلم‌های انیمیشن

به جز «آیا خواب می‌بینم» از «مرد عنکبوتی» هیچ ترانه‌ای از فیلم‌های انیمیشن به فهرست بهترین آهنگ اصلی امسال راه نیافت. نه «هلو» از فیلم برادران سوپر ماریو که نامزد گلدن گلوب و انتخاب منتقدان شد، نه «این آرزو» از آرزو که نامزد جایزه انتخاب منتقدان شد و نه «برای اولین بار» از «پری دریایی کوچک» یا «مکان بهتر» از «ترولز» یا ترانه «المنتال».

درباره سایر موارد عجیب مرتبط با موسیقی باید گفت الکساندر دسپلات که مدت‌ها مورد علاقه آکادمی بود، نه برای «پسران در قایق» و نه برای «نیاد» نامزد نشد. اما به یقین دایان وارن این بار برای «آتش درون» از فیلم نادیده انگاشته شده Flamin’ Hot به کارگردانی اوا لانگوریا به جمع ۱۵ نامزد اولیه بازگشت.

۳. ناامیدهای گریم و آرایش مو

علاوه بر حذف «باربی» و «رنگ بنفش»، باید تعجب کرد که این شاخه چرا آرایش «نیاد» و «پریسیلا» را ندید. حتی افرادی که از این فیلم‌ها متنفر هستند هم این جنبه‌های آن‌ها را تحسین می‌کنند.

نامزدهای اسکار شامل ۵ نفر نهایی در هر ۲۳ رشته، ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ (۳ بهمن) معرفی خواهند شد.

منبع: مهر

573119