گزارش جامع عملکرد شش ماهه بانک تجارت به روایت آمار

از رشد 437 درصدی سود عملیاتی تا تثبیت جایگاه نخست خدمات ارزی و اعتباری

اکنون به مناسبت چهل و چهارمین سالروز تاسیس بانک تجارت‌ به‌عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های بورسی کشور گزارش خدمات این مجموعه‌ی به اقتصاد کشور در شش ماهه ابتدایی سال جاری را مرور می‌کنیم.
تصویر از رشد 437 درصدی سود عملیاتی تا تثبیت جایگاه نخست خدمات ارزی و اعتباری

به گزارش سایت خبری پرسون، اقتصاد ایران در سال‌های اخیر به واسطه تحریم‌ها، با محدودیت‌هایی مواجه بوده و در این میان صنعت بانکداری به‌ عنوان لنگرگاه اقتصادی کشور نقش به‌ سزایی در پیشبرد اهداف بر عهده داشته‌است. اکنون به مناسبت چهل و چهارمین سالروز تاسیس بانک تجارت‌ به‌عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های بورسی کشور گزارش خدمات این مجموعه‌ی به اقتصاد کشور در شش ماهه ابتدایی سال جاری را مرور می‌کنیم. گزارشی که بخش‌های مختلف آن در جلسه برخط پرسش و پاسخ سهامداران بانک تجارت با اعضای هیات مدیره این بانک مطرح شد و نشان از حرکت پرشتاب و هدفمند بانک تجارت در مسیر توسعه و تحول اساسی دارد.

رشد 437 درصدی سود عملیاتی

اقدامات اصلاحی و تغییر رویکرد نسبت به بخش‌های مختلف اقتصاد و حرکت همدلانه کارکنان بانک تجارت در سال‌های اخیر ثمرات گوناگونی را به همراه داشته که از آن جمله می‌توان به رشد 437 درصدی سود عملیاتی در پایان شهریور 1402 نسبت به دوره مشابه سال قبل، حفظ و تثبیت جایگاه نخست در مانده کل تعهدات اعتبارات اسنادی داخلی و ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی در بین پنج بانک برتر کشور دربازه زمانی مورد اشاره، رشد 78 درصدی خالص درآمدهای کارمزدی، 227 درصدی سود خالص و 241 درصدی سود انباشته در پایان شهریور 1402 نسبت به دوره مشابه سال قبل اشاره داشت؛ آماری که تنها بخشی از دستاوردهای بانک تجارت در شش ماهه اول سال جاری به شمار می‌رود؛ اقداماتی که هر کدام از آن‌ها در آغاز شش ماهه دوم سال جاری نیز ادامه پیدا کرده و گزارش‌های آن به زودی منتشر می‌شود.

خدمات ارزی بانک تجارت، انتخاب اول بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور

بانک تجارت در عرصه اقتصادی ایران همواره به‌عنوان بانک متخصص و حرفه‌ای در حوزه خدمات ارزی و بانکداری بین‌الملل شناخته می‌شود و این حسن شهرت که حاصل سال‌ها تجربه خدمت‌رسانی به شرکت‌های فعال در صادرات و واردات بوده در شش ماهه ابتدایی سال جاری نتایج چشمگیری را به همراه داشته که بر اساس آن سود مبادلات و معاملات ارزی با افزایش چشمگیر 265 درصدی از 5370 میلیارد ریال به حدود 20 هزار میلیارد رسیده ‌است.

افزایش 49 درصدی درآمدهای عملیاتی

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک تجارت در شش ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از 59 هزار و 986 به 89 هزار و 421 میلیارد ریال رسیده که نشان از افزایش 49 درصدی دارد. این در حالی است که خالص درآمدهای کارمزدی بانک تجارت نیز با 78 درصد افزایش از 27 هزار و 754 به حدود 50 هزار میلیارد ریال رسیده است.

یکی دیگر از شاخص‌ترین پیشرفت‌های عملیاتی بانک تجارت در «سود عملیاتی» بوده که با 437 درصد رشد از حدود 9 هزار میلیارد ریال به 48 هزار و 449 میلیارد ریال افزایش داشته است. صورت‌های مالی بانک تجارت علاوه بر موارد فوق، در شاخص مهم سود خالص نیز از رشد 227 درصد نسبت به شهریورماه 1401 و تحقق سود 43 هزار و 597 میلیارد ریالی حکایت دارد.

از منظری دیگر برآیند این دستاوردها در سود هر سهم بانک تجارت نیز خود را به خوبی نشان داده است، به صورتی که با 223 درصد رشد از 71 ریال به 231 ریال رسیده و سود انباشته این بانک هم با 241 درصد رشد از حدود 44 هزار میلیارد ریال، به بیش از 150 هزار میلیارد ریال بالغ شده است.

مولدسازی دارایی‌ها در صدر برنامه‌ها

بانک تجارت در راستای بهبود سبد دارایی‌ها و افزایش قدرت اعطای تسهیلات به بخش‌های مولد، در سال 1402 نیز واگذاری املاک مازاد خود را در دستور کار داشته و بر همین اساس حاصل این واگذاری‌ها تا پایان مهرماه سال جاری 14 هزار 664 میلیارد ریال شده و این در صورتی است که در دوازده ماهه سال 1401 این مبلغ 6485 میلیارد بوده است.

این بانک همچنین در بخش فروش و واگذاری شرکت‌های تابعه در بخش سرمایه‌گذاری نیز موفقیت‌هایی را به دست آورده که از واگذاری بخشی از سهام مولد نیروگاهی تجارت فارس از طریق سازمان بورس اوراق بهادار را می‌توان مورد اشاره قرار داد که 111 هزار و 44 میلیارد ریال عایدی برای این بانک داشته است. علاوه بر این شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان، از شرکت‌های زیرمجموعه بانک تجارت هم با فروش بخشی از دارایی‌خود 8688 میلیارد ریال به دست آورد.

وصول نقدی مطالبات غیرجاری و منابعی که در خدمت تولید قرار گرفت

یکی از دغدغه‌های بانک‌های کشور همواره وصول مطالبات غیرجاری به‌شمار می‌رود، عملیاتی که از طریق آن، منابع منجمد شده‌ی بانک‌ها به چرخه‌ی تسهیلات، تولید و اشتغالزایی باز می‌گردد. در سال 1402 بانک تجارت اقدامات گسترده‌ای را در وصول نقدی مطالبات غیرجاری خود به عمل آورده که حاصل آن وصول بالغ بر 150 هزار میلیارد ریال تا پایان مهرماه سال جاری است. این آمار در شرایطی محقق شده که وصول نقدی مطالبات غیرجاری بانک تجارت در دوازده ماهه سال 1401 بالغ بر 104 هزار میلیارد ریال و در سال 1400 بیش از 55 هزار میلیارد ریال بوده است.

تحول کلان در زیرساخت‌ها و سامانه‌های بانک تجارت

اجرای سامانه بانکداری متمرکز با عنوان منظومه تجارت یکی دیگر از دستاوردهای مجموعه بانک تجارت در سال جاری به‌ شمار می‌رود. پروژه‌ای کلان که در قالب آن در حال حاضر مهاجرت حساب بیش از 30 میلیون مشتری، استقرار سوئیچ کارت، مهاجرت داده‌های بیش از 98 درصد حساب‌های بانک تجارت به سامانه جدید و یکپارچگی سامانه‌های سنتی با سامانه‌های منظومه محقق شده است.

حضور قدرتمند در تمامی بخش‌های کسب‌وکاری اقتصاد ایران

بانکداری جامع به‌عنوان یکی از استراتژی‌های بانک تجارت در سال‌های اخیر، دستاوردهای ارزشمندی را برای این بانک به همراه داشته که حاصل آن تنوع‌بخشی به سبد مشتریان و مدیریت ریسک در این حوزه بوده است. بانک تجارت حضور در بازار کسب‌و‌کار مشتریان را در چهار دسته عمده گروه «مشتریان شرکتی» با ارائه محصولات و خدمات مبتنی بر تامین مالی زنجیره تامین در بستر پلتفرم SCF، گروه «مشتریان تجاری» با ارائه خدماتی همچون پی‌بار، سامانه جامع حمل‌ونقل، بانکداری باز و همیار بار، گروه «مشتریان اصناف» با پلتفرم TB-plus (سامانه خرید اعتباری کسب‌وکارها)، طرح تصنیف و سرویس تعهد پرداخت و گروه «مشتریان شخصی» با محصولاتی همچون خرید اعتباری BNPL، کالانو، کارنو وام، زربان تجارت و طرح سرمایه‌بان تجارت به اجرا درآورده و از این طریق خدمت‌رسانی مویرگی در اقتصاد کشور را دنبال کرده است.

افزایش قدرت خرید اشخاص خرید با کالانو بانک تجارت

ارائه خدمات اعتباری به عموم مردم و اشخاص حقیقی یکی از پروژه‌هایی است که بانک تجارت در سال جاری به صورت جدی آن را دنبال کرد. خدمت جدید «کالانو» به‌ عنوان یک اعتبار خرید ویژه اشخاص حقیقی یکی از این موارد است. خدمتی که افراد به پشتوانه آن می‌توانند تا سقف تعیین شده توسط بانک از فروشگاه‌های شرکت‌های طرف قرارداد این طرح ( تا لحظه تنظیم این گزارش فروشگاه‌های گروه انتخاب، کویرموتور و پاکشوما) کالای مورد نظر خود را به صورت اقساطی خریداری کنند. این اعتبار پس از افتتاح حساب در اپلیکیشن باجت، به متقاضی اعطا می‌شود و سقف فردی آن بر مبنای تفاهم‌های صورت گرفته با شرکت‌های مختلف متفاوت است.

کارنووام، امکانی کارآمد برای حمایت از کارکنان شرکت‌ها

بانک تجارت در راستای ارائه خدمات حرفه‌ای و خلق ارزش برای مشتریان حقوق‌بگیر خود و براساس نیاز‌سنجی این گروه از مشتریان بسته کارنو را ارائه داده است. این بسته شامل سبد متنوعی از تسهیلات و اعتبار است که کارکنان و مشتریانی که حقوق خود را از بانک تجارت دریافت کنند می‌توانند از مزایای بسته کارنو استفاده کرده و تمامی نیازهای تسهیلاتی خود را مرتفع سازند.از مهمترین ویژگی‌های بسته کارنو این است که شرکت بدون اینکه منابع خود را درگیر کند می‌تواند رفاه کارکنان خود را افزایش دهد و حس وفاداری آنها را نسبت به شرکت بالا ببرد به طوری که صرف دریافت حقوق از شرکت از طریق بانک تجارت می‌تواند یک مزیت تحول آفرین در زندگی کارکنان باشد و در شرایط تورمی به پرسنل کمک می‌کند تا با دریافت تسهیلات و بهینه‌سازی پورتفو سرمایه‌ای، از دارایی خود محافظت کنند.

باجت، جلوه‌ای از تحول در بانک تجارت

بانکداری هوشمند و مبتنی بر ارائه خدمات کاملا غیرحضوری یکی دیگر از برنامه‌هایی است که بانک تجارت در سال‌های اخیر دنبال کرده که بروز آن اکنون از طریق اپلیکیشن باجت به خوبی قابل مشاهده است و عموم مردم از خدمات آن بهره‌مند هستند. باجت بانک تجارت در سال جاری با ارائه خدمات گوناگون و ایجاد بستری با نهایت امنیت، سرعت و سادگی، تجربه‌ای خوشایند را برای مشتریان به ارمغان آورد. باجت علاوه بر خدمات رایج در حوزه پرداخت خرد، خدماتی نظیر تسهیلات ازدواج، امضای دیجیتال، خدمات اعتباری، صدور سفته و افتتاح حساب به صورت کاملا غیرحضوری به اجرای درآورده است.

افتتاح حساب کوتاه مدت و قرض الحسنه پس انداز غیرحضوری، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (کاملا غیرحضوری) در سراسر کشور، اخذ مجوز سفته الکترونیک، خدمات پایه صدور کارت و اعطای اعتبار BNPL با نرخ صفر درصد از جمله خدمات راه‌اندازی شده در این اپلیکیشن کاربردی است.

مسئولیت‌های اجتماعی، رسالت ماندگار

امروزه سازمان‌های مختلف در کنار انجام کارویژه‌های خاص خود در حوزه‌های دیگری همچون امور عام‌المنفعه و زیست محیطی در قالب ایفای مسئولیت‌های اجتماعی وارد عمل می‌شوند. بانک تجارت نیز در راستای عمل به این بخش از مسئولیت‌های خود، اقدامات گسترده‌ای را در سرزمین پهناور ایران اسلامی به انجام رسانده‌است.

امضای تفاهم‌نامه تأمین مالی شهرداری تهران بابت خرید 1000 دستگاه اتوبوس شهری، جمع‌آوری کمک‌های انسان دوستانه‌ی هموطنان از طریق همراه بانک تجارت برای ستاد مردمی دیه، آسایشگاه کهریزک، برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان یونیسف، کمیته امداد امام خمینی(ره)، محک، حمایت از بیماران دارای ضایعات نخاعی، صندوق ملّی محیط زیست و انعقاد تفاهمنامه با صندوق کودکان یونیسیف بخشی از این اقدامات به‌شمار می‌رود.

مسئولیت‌های اجتماعی به روایت آمار

بانک تجارت در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در هشت‌ماهه اول سال 1402 تعداد 72 هزار و 937 فقره وام ازدواج جمعاً به مبلغ بیش از 148 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است. این بانک همچنین در بازه زمانی مذکور در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب 51551 فقره تسهیلات بالغ بر 32 هزار میلیارد ریال «تسهیلات فرزندآوری» اعطا کرده است.

یکی از مهمترین شاخص‌های عملکردی بانک تجارت در حوزه مسئولیت اجتماعی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف توسعه پایدار اقتصاد کشور است. این بانک با انعقاد تفاهمنامه‌های استراتژیک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت‌های گسترده‌ای از شرکت‌های دانش بنیان به عمل آورده و در همین راستا در هشت‌ماهه سال جاری در قالب 652 فقره بیش از 106 هزار میلیارد ریال تسهیلات به این شرکت‌ها پرداخت کرده است.

حمایت از اقشار کمتر برخوردار و کم‌توان جامعه، در قالب مسئولیت‌های اجتماعی همواره جزو برنامه‌های بانک تجارت به شمار می‌رود. این بانک تا پایان آبان ماه سال 1402 تعداد 16 هزار و 399 فقره تسهیلات جمعا به مبلغ بیش از 10 هزار 852 میلیارد ریال به معرفی‌شدگان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و همچنین تسهیلات مشاغل خانگی و ودیعه مسکن مستاجرین پرداخت کرده است.

بانک تجارت همچنین با نگاه حمایت از اشتغالزایی و رونق اقتصادی خانواده‌های ایرانی 3541 فقره تسهیلات جمعا به مبلغ 2837 میلیارد ریال تسهیلات به معرفی شدگان بنیاد برکت اعطا کرده است. بانک تجارت در همین راستا تا پایان آبان ماه امسال بالغ بر 136 هزار میلیون ریال تسهیلات ودیعه مسکن فرزندآوری پرداخت کرده است. این بانک در همین بازه زمانی همچنین با اعطای بالغ بر 601 هزار میلیون ریال تسهیلات از طریق ستاد مردمی دیه به زندانیان معسر جرایم غیرعمد پرداخت کرده است.

حمایت از بخش‌های روستایی کشور در کنار سایر اقشار جامعه ازدیگر اقداماتی است که بانک تجارت آن را دنبال می‌کند. این بانک تجارت تا پایان آبان ماه امسال تعداد 19 هزار و 619 فقره تسهیلات در قالب احداث حمام و مسکن روستایی با مبلغ جمعا بیش از 30 هزار و 793 میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده است.

اجرای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسکن و در قالب اقدام ملی جهش مسکن یکی دیگر از اقدامات انک تجارت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی به‌شمار می‌رود. این بانک در قالب اقدام طرح جهش مسکن تا پایان آبان ماه 1402 با اعطای 43126 فقره تسهیلات جمعا به مبلغ بیش از 175 هزار و 688 میلیارد ریال تسهیلات از این صنعت مهم و راهبردی کشور حمایت به عمل آورد.

تسهیلات اعطایی به معرفی شدگان سامانه سامد (سفرهای ریاست محترم جمهوری اسلامی) از دیگر اقداماتی است که بانک تجارت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خود به آنها عمل می‌کند. این بانک تا پایان آبان 1402 با اعطای جمعا بیش از 11 هزار و 256 میلیارد ریال تسهیلات در قالب 75 هزار و 933 فقره به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.

منبع: بانک تجارت

572959

مطالب مرتبط