مهمترین ریسک‌های شبکه بانکی کشور در سال ۱۴۰۳کدامند؟

سال۱۴۰۳ را از نظر ریسک‌های با اهمیت و انتخاب استراتژی‌های مناسب می‌توان به زمین بازی شطرنج برای بانک‌ها تشبیه کرد.
تصویر مهمترین ریسک‌های شبکه بانکی کشور در سال ۱۴۰۳کدامند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیریت ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین در تازه‌ترین گزارش تحلیلی خود که در همایش ۲۴امین سالگرد بانک کارآفرین، در جمع اعضای هیات مدیره، هیات عامل، مدیران ستادی و روسای شعب ارائه شد، به بررسی ریسک‌های شش‌گانه مهم شبکه‌ی بانکی در سال ۱۴۰۳پرداخت.

این گزارش با در نظر گرفتن زمین بازی شطرنج به مثابه‌ی میدان فعالیت بانک‌ها، مهره‌های این بازی را با توجه به خصوصیات ویژه‌شان به دو گروه سیاه(ریسک‌های موجود) و سفید(ابزارهای مدیریت ریسک) تقسیم کرده است و بیان می‌کند که لازمه پیروزی در شطرنج ریسک‌های شش‌گانه سال ۱۴۰۳ انتخاب استراتژی مناسب توسط مدیران ارشد در شبکه بانکی کشور است. در این حوزه با توجه به وضعیت شبکه بانکی، بارومتر ریسک مقدار حداکثری را به ترتیب برای ریسک‌های نوسانات متغیرهای کلان، ریسک‌های عملیاتی و فناوری اطلاعات، ریسک قوانین بالادستی فضای کسب و کار،ریسک‌های استراتژیک،ریسک‌های زنجیره تامین و ریسک‌های اعتباری و نقدینگی نشان می‌دهد.

با توجه به گزارش تحلیلی مدیریت ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین که مشروح آن به پیوست قرار داده شده است، وضعیت بودجه سال۱۴۰۳و متغیرهای کلان پولی برای بانک‌های کشور تعیین کننده بوده و در این زمین بازی شطرنج مدیران شبکه بانکی کشور باید خود را برای یک سیاست پولی و مالی نسبتا انقباضی آماده کنند.

در این همایش که به همت مدیریت آموزش و روابط عمومی برگزار شد؛ در راستا قانون جدید بانک مرکزی که پس از نیم قرن در اقتصاد ایران تغییر کرده است، مطمئنا محیط بانکی و اقتصادی ایران را با توجه به اختیارات نظارتی جدید، دستخوش تحولاتی چشمگیر خواهد کرد.

سایر ریسک‌های مهم مانند ظهور هوش مصنوعی و پیشرفت روزافزون تکنولوژی می‌تواند حوزه ناشناخته‌ای برای مدیریت ریسک‌های شبکه‌ی بانکی باشد و بانک‌ها را با چالش‌هایی جدی رو به رو کند، که مهمترین آن‌ها عبارتند از: تهدیدات سایبری، چالش‌های عملیاتی، جذب مشتری دیجیتال و زیرساخت فناوری اطلاعات.

منبع: بانک کارآفرین

572882

مطالب مرتبط