کاهش تولید اوپک پلاس برای تقویت قیمت نفت کافی نیست

تحلیلگران عقیده دارند مدت زمان کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه‌ای اوپک پلاس در سه ماهه اول ۲۰۲۴ آنقدر کوتاه است که نمی‌تواند تغییر قابل توجهی در عرضه فیزیکی نفت علی رغم تعهد تمام اعضا به وجود آورد.
تصویر کاهش تولید اوپک پلاس برای تقویت قیمت نفت کافی نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز، تحلیلگران و تاجران عقیده دارند با توجه به افزایش نشانه‌های مازاد عرضه، به نظر می‌رسد کاهش 2.2 میلیون بشکه در روز از تولید نفت اوپک پلاس در سه ماهه اول سال آینده میلادی کافی نباشد.

قرارداد 30 نوامبر ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه تشکیل شده شامل کاهش تولید 1.3 میلیون بشکه‌ای عربستان و روسیه و کاهش 1 میلیون بشکه‌ای سایر کشورها می‌شود.

علیرغم این طرح کاهش تولید، قیمت معاملات آتی نفت خام برنت در روز پنجشنبه به کمتر از 74 دلار در هر بشکه رسید یعنی پایین‌ترین رقم طی 6 ماه گذشته.

در حالی که عربستان و روسیه اعلام کرده بودند این کاهش تولید در صورت لزوم تمدید می‌شود، اما تحلیلگران و تاجران از مدت زمان سه ماهه قرارداد جدید شگفت زده شدند.

این زمان کوتاه‌تر از سایر قراردادهای اوپک پلاس بود. برای مثال قرارداد این ائتلاف در ماه ژوئن در مورد محدود کردن تولید، تا پایان 2024 امضا شده بود.

بنابراین تحلیلگران عقیده دارند این کاهش تولید سه ماهه آنقدر کوتاه است که نمی‌تواند تغییر قابل توجهی در عرضه فیزیکی نفت علی رغم تعهد تمام اعضا به وجود آورد.

این زمان کوتاه به علاوه یک یا دو ماهی که طول می‌کشد تا تولیدکنندگان این کاهش تولید را اجرایی کنند، بدین معناست که تاثیر آن در بازارهای فیزیکی تا پایان ژانویه مشخص نخواهد شد.
بسیاری از تحلیلگران، مشاوران و متخصصین بازار می‌گویند میزان کاهش تولید در یک ماه تا پایان آن ماه مشخص نخواهد شد و اوپک آمار تولید ماهانه را یک هفته بعد از پایان ماه اعلام می‌کند. بنابراین میزان تولید در ژانویه در آغاز ماه بعد از آن مشخص خواهد شد.
در نتیجه به نظر می‌رسد لازم است این کاهش تولید در سه ماهه دوم و سوم سال آینده میلادی هم ادامه پیدا کند تا بتواند موثر باشد.

منبع: تسنیم

562086