معاون فناوری وزیر علوم:

سامانه «جان» به زودی راه‌اندازی می‌شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار گفت: «جان» از سامانه‌های کلیدی وزارت علوم است که در آن شرکت‌ها و واحدهای فناور محصولات و خدمات خود را بارگذاری کرده‌اند و با این درگاهی که ایجاد شده، امکان خرید و فروش محصولات فناور ایجاد شده است.
تصویر سامانه «جان» به زودی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، سجاد محمدعلی‌نژاد امروز _دوشنبه بیستم آذر_ در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار با اشاره به رشد اکوسیستم دانش‌بنیان کشور اظهار کرد: ظرف مدت دو سال ۵۰ درصد به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و ۲۰ درصد از واحدهای فناور در پارک‌ها افرایش یافته است.

وی افزود: ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۲۰ هزار نفر در دو سال گذشته از دستاوردهای این معاونت است و افزایش ۴۰۰ درصدی نشان می‌دهد که واحدهای فناور به بلوغ خود نزدیک شده‌اند.

محمدعلی‌نژاد تاکید کرد: ایجاد تقویت در زیست بوم فناوری کشور از برنامه‌های وزارت علوم است، امروز با همتی که پارک‌های علم و فناور در حوزه‌های توسعه فناوری و علمی گذاشته شده است. همچنین توسعه اقتصادی از دغدغه‌های جدی ما در وزارت عتف بوده و اقتصاد نوینی ایجاد شده که قصد داریم با راه‌اندازی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور تقویت کنیم.

وی به راه اندازی سامانه جان (سامانه جریان اقتصاد نوین) اشاره کرد و گفت: این سامانه از سامانه‌های کلیدی وزارت علوم است که در آن شرکت‌ها و واحدهای فناور محصولات و خدمات خود را بارگذاری کرده‌اند و با این درگاهی که ایجاد شده، امکان خرید و فروش محصولات فناور ایجاد شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به ایجاد ارتباط میان شرکت‌ها و واحدهای فناور با بخش‌های صنعتی در سامانه جان گفت: این سامانه ظرف دو هفته آینده راه اندازی خواهد شد و در حال حاضر ۱۳۰۰ محصول و هزار شرکت دانش‌بنیان در آن به ثبت رسیده است.

محمدعلی‌نژاد تاکید کرد: با تفاهم نامه‌ای که با وزارت صمت منعقد کردیم سامانه توانیران و جان به یکدیگر متصل خواهند شد؛ در سامانه توانیران دستگاه‌های اجرایی شکست پروژه‌های خود به پروژه‌های کوچک‌تر و همچنین نیازهایشان بارگذاری شده است.

وی تاکید کرد: با اتصال سامانه توانیران و جان در صورتی که محصول مورد نیاز کشور در این سامانه بارگذاری شده و تولید کننده داخلی داشته باشد ارز به آن محصول اختصاص نخواهد یافت.

محمدعلی نژاد ارتقا توان تولید داخل را از مزایای این طرح عنوان کرد و گفت: این اتفاق به افزایش و رشد اقتصاد دانش بنیان کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هر یک از پارک‌های فناوری استانی مامور اجرا و تکمیل یکی از زنجیره‌های ارزش خواهد شد، گفت: به عنوان نمونه پارک فناوری یزد مامور زنجیره نساجی می‌شود و هر آنچه که برای تکمیل این زنجیره مورد نیاز است شناسایی و تکمیل خواهد شد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با تاکید بر تامین نیازهای بومی با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه منطقه، خاطرنشان کرد: این یک مزیت برای این طرح است و در این خصوص از سامانه جان برای تکمیل و ایجاد شبکه واحد فناوری استفاده خواهیم کرد.

منبع: ایمنا

561871