واکنش شدید ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا علیه اتباع ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا علیه اتباع ایرانی، حق جمهوری اسلامی ایران برای اقدام متقابل و متناسب را محفوظ خواند.
تصویر واکنش شدید ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا علیه اتباع ایرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، اعمال تحریم تعدادی از اتباع ایرانی توسط دولت‌های آمریکا، انگلیس و کانادا واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.

در همین خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی امروز (یکشنبه) ۱۹ آذر ماه ضمن محکوم کردن اقدام بی پایه و اساس و مداخله‌جویانه دولت‌های آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم علیه برخی اتباع ایرانی، حق جمهوری اسلامی ایران برای اقدام متقابل و متناسب را محفوظ خواند.

وی افزود: ‌کشورهایی که خود کارنامه سیاهی از سوابق استعماری و نقض نظام‌مند حقوق بشر از جمله نقض فاحش حقوق اقلیت‌ها، مهاجران و بومیان در داخل قلمرو خود و نیز در اقصی نقاط جهان را دارند، با اینگونه اقدامات مغرضانه و نمایشی به دنبال انحراف افکار عمومی جهان از اقدامات ضد بشری خود و همراهی تمام عیارشان با جنایات ضد بشری رژیم کودک‌کش صهیونیستی هستند.

به گفته کنعانی این کشورها با رفتار دوگانه خود ظلم بزرگی به مفاهیم و ارزش‌های والای حقوق بشری می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این مدعیان دروغین حقوق بشر که این روزها صدای طبل رسوایی آنان به دلیل مشارکت مستقیم در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و کشتار بیرحمانه هزاران نفر خاصه زنان و کودکان غزه به گوش جهانیان رسیده، هرگز در جایگاهی نیستند که بخواهند در مورد وضعیت حقوق بشر سایر کشورها اظهارنظر و قضاوت کنند.

وی گفت که دولت‌های آمریکا، انگلیس و کانادا با توجه به حمایت‌های تاریخی و مستمر از رژیم اسرائیل و حمایت علنی سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و رسانه‌ای از جنایات جنگی دو ماهه اخیر این رژیم در غزه، باید به عنوان شریک جرم و جنایت، پاسخگو باشند.

واکنش کنعانی به اعمال فشار کنگره آمریکا برای عزل ۳ رئیس دانشگاه این کشور

همچنین سخنگوی وزارت خارجه نسبت به اعمال فشار کنگره آمریکا برای عزل روسای سه دانشگاه این کشور به خاطر اعتراضات ضداسراییلی دانشجویان واکنش نشان داد.

ناصر کنعانی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اعمال فشار کنگره آمریکا با هدف عزل رؤسای چند دانشگاه مطرح این کشور به اتهام گسترش روند یهودستیزی که در نتیجه گسترش اعتراضات دانشجویان این دانشگاه‌ها به کشتار مردم بی دفاع فلسطین صورت گرفت، به روشنی گویای آن است که لابی‌های صهیونیستی در آمریکا با هدف سانسور جنایت‌های رژیم آپارتاید اسرائیل در غزه، دادگاه‌های تفتیش عقاید قرون وسطی را در آمریکای قرن بیست و یکم برپا کرده‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه "یو اس ای تودی" آمریکا، گروهی متشکل از ۱۳ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه نامه‌ای به هیات امنای دانشگاه هاروارد،ام آی تی و دانشگاه پنسیلوانیا به منظور تغییر سیاست های این دانشگاه ها برای مقابله با "احساسات یهودستیزانه" در بین دانشجویان شدند و همزمان خواستار عزل روسای این ۳ دانشگاه معتبر آمریکا شدند.

نگارش نامه به رهبری "کتی منینگ" نماینده دموکرات حامی اسراییل به هیات امنای سه دانشگاه هاروارد، ام آی تی و پنسیلوانیا برای عزل روسای آنها، چند روز پس از آن صورت می گیرد که "الیز استفانیک" نماینده جمهوری‌خواه ایالت نیویورک، با روسای این سه دانشگاه در کمیته آموزش مجلس نمایندگان آمریکا گفت‌وگویی صریح و انتقادی داشت و البته روسای این دانشگاه‌ها نیز زیر بار تحمیل نظرات او در کمیته نرفتند و دیدگاه خود را درباره مصادیق یهودستیزی و شیوه‌نامه‌های دانشگاه‌های متبوع‌شان برای اعتراض دانشجویان، بیان داشتند.

منبع: ایسنا

561653