ایلان ماسک از هوش مصنوعی می‌ترسد؟

گزارش در نیویورک تایمز منتشر شده که می‌گوید ایلان ماسک بعد از آنکه فهمید هوش مصنوعی می‌تواند دستاوردهای انسان در مریخ را نابود کند، در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.
تصویر ایلان ماسک از هوش مصنوعی می‌ترسد؟

به گزارش سایت خبری پرسون و به نقل از بیزنس اینسایدر ایندیا، ایلان ماسک یک بار به دمیس هاسابیس، محقق هوش مصنوعی از برنامه‌های خود برای سکونت در مریخ گفت، اما بعد از اینکه هاسابیس گفت که هوش مصنوعی ممکن است ساخته‌های او در مریخ را نابود کند، مات و مبهوت ماند. دمیس هاسابیس بنیان‌گذار دیپ‌مایند، پس از آن که کاستی‌های طرح‌های ماسک برای سکونت انسان در مریخ را به او گوشزد کرد، توانست سرمایه او را هم جذب کند.

طبق گزارشی که در نیویورک تایمز روز یکشنبه منتشر شد، ماسک به هاسابیس گفت که امیدوار است بشر بتواند با سکونت در مریخ، بتواند خودش را نجات دهد، اما هاسابیس به ماسک گفت که این در صورتی کارساز است که هوش مصنوعی به مریخ سفر نکند. به گفته هاسابیس وجود هوش مصنوعی در مریخ باعث نابودی کلنی انسانی خواهد شد.

ماسک به همراه پیتر تیل در شرکت هوش مصنوعی هاسابیس با عنوان دیپ‌مایند سرمایه‌گذاری کرد تا بتواند اطلاعات بیشتری در مورد این فناوری پیدا کند. گوگل در سال ۲۰۱۴ شرکت دیپ‌مایند را به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.

ماسک از آن زمان به منتقد جدی خطرات ناشی از هوش مصنوعی تبدیل شده است. در ماه مارس، ماسک به یکی از سهامداران تسلا گفت که او «کمی نگران چیزهای مربوط به هوش مصنوعی» است.

ماسک سپس گفت: «من فکر می‌کنم این چیزی است که باید نگران آن باشیم. ما باید به نوعی مرجع نظارتی یا چیزی نیاز داشته باشیم که بر توسعه هوش مصنوعی نظارت کند و مطمئن شود که در راستای منافع عمومی عمل می‌کند.»

ماسک همچنین استارت‌آپ هوش مصنوعی خود به نام ایکس ای‌آی یا xAI را دارد که در ماه جولای از آن پرده‌برداری شد. در ماه نوامبر، ماسک از گروک (Grok)، چت‌بات جدید شرکتش به عنوان رقیب چت‌جی‌پی‌تی شرکت اوپن‌ ای‌آی رونمایی کرد. طبق چیزی که در وبسایت شرکت ایکس‌ ای‌آی آمده است، هدف این شرکت ارتقاء «درک جمعی بشر از جهان» است.

منبع: همشهری آنلاین

561069