خاورمیانه در تسخیر این آلاینده‌هاست

تحقیقات نشان می‌دهد که آلاینده‌های سمی منتشر شده در هنگام شعله‌ور شدن یا فر کردن گاز، باعث به خطر افتادن جان میلیون‌ها نفر می شود.
تصویر خاورمیانه در تسخیر این آلاینده‌هاست

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از بی بی سی، فلر کردن یا همان سوزاندن گازهای زائد در حین حفاری نفت در سراسر خلیج فارس، انجام می‌شود که اتفاقا، امارات به عنوان میزبان اجلاس آب و هوای سازمان ملل متحدد COP۲۸هست نیز یکی از عاملان انتشار این گازهاست. به گزارش بی بی سی، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آلودگی تا صدها کیلومتر در حال گسترش است و کیفیت هوا را در کل منطقه بدتر کرده است.

امارات ۲۰ سال پیش سوزاندن فلر کردن معمولی را ممنوع کرد، اما تصاویر ماهواره ای نشان می‌دهد که باوجود پیامدهای بالقوه سلامتی برای ساکنان آن و کشورهای همسایه، همچنان ادامه دارد. تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که گازها اکنون صدها کیلومتر در سراسر منطقه پخش می‌شوند. آلودگی چاه‌های نفت عراق، ایران و کویت نیز به عنوان بخشی از این مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همه کشورهای درگیر یا از اظهار نظر خودداری کردند یا پاسخی ندادند.

جشنواره پاییزی جی‌پلاس

اسناد فاش شده نشان می‌دهد که چگونه امارات قصد داشته از نقش خود به عنوان میزبان مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل به عنوان فرصتی برای دستیابی به قراردادهای نفت و گاز استفاده کند. دیوید آر. بوید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر و محیط زیست گفت: یافته‌های بی بی سی بسیار نگران کننده است. شرکت‌ها و دولت‌های بزرگ نفتی در خاورمیانه با ناتوانی در مقابله با آلودگی هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی، حقوق میلیون‌ها نفر را نقض می‌کنند. باوجود رنج عظیم انسانی، نفت بزرگ و دولت‌های نفتی مانند همیشه با مصونیت کامل و مسئولیت‌پذیری صفر به تجارت خود ادامه می‌دهند.»

آلاینده‌های ناشی از فلر کردن نفت، عبارتند از PM۲.۵، ازن، NO۲ و بنزو (a)pyrene (BaP) که طبق گفته کارشناسان بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، در سطوح بالا یا قرار گرفتن در معرض مداوم آنها با سکته مغزی، سرطان، آسم و بیماری قلبی مرتبط است. شعله ور شدن گازهای زائد نفت، همچنین منبع اصلی گازهای گلخانه ای CO۲ و متان است که باعث گرم شدن سیاره زمین می شود.

منبع: تسنیم

560383