ایران فاقد تسلیحات اتمی است/ پرونده تهران به شورای امنیت می‌رود؟

رافائل گروسی در آخرین مصاحبه خود با اعتراف به اینکه ایران سلاح اتمی ندارد، خواستار همکاری کامل این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.
تصویر ایران فاقد تسلیحات اتمی است/ پرونده تهران به شورای امنیت می‌رود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با شبکه فرانس۲۴، نگرانی‌های جدی خود درباره چندین موضوع هسته‌ای جاری در جهان را بیان کرد.

هنگامی که از گروسی در مورد برنامه هسته‌ای ایران سؤال شد، او اظهار داشت که در حالی که ایران در حال حاضر فاقد سلاح هسته‌ای است، اما در حال افزایش توانایی‌های هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم خود بوده که نگرانی‌ها از احتمال گریز هسته‌ای این کشور را افزایش داده است. او از ایران خواست تا با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل‌تری داشته باشد تا به ایجاد اعتماد بین‌المللی در ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌هایش کمک کند.

گروسی در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در مورد غنی‌سازی تسریع‌شده اورانیوم تهران در ماه‌های اخیر ابراز نگرانی کرد. او گفت که اگرچه ایران همچنان اصرار دارد که برنامه هسته‌ای‌اش فقط برای اهداف انرژی صلح‌آمیز غیرنظامی است، اما سطح غنی‌سازی اورانیوم این کشور بسیار فراتر از حد توافق‌شده قبلی است.

به گفته گروسی، ایران در حال حاضر در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد است. در حالی که این میزان هنوز به درجه ۹۰ درصد نرسیده، اما نشان‌دهنده کوتاه‌بودن «زمان شکست» مورد نیاز برای گریز هسته‌ای است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت که این سطح غنی‌سازی «چالش بزرگی را در رابطه با راستی‌آزمایی و توانایی جامعه بین‌المللی برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران ایجاد کرده است».

گروسی در ادامه خاطرنشان کرد: «سؤالات متعددی نیز درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران بی‌پاسخ مانده است». او تأیید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا با همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره موضوعات حل‌نشده و وجود مشکوک ذرات اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده در این کشور توضیح

او با اذعان به همکاری ایران با آژانس، از موفقیت‌های نسبی در این زمینه خبر داد. گروسی تأکید کرد راه‌حل برطرف کردن ابهامات باقی‌مانده، راه‌حل دیپلماتیک است.

گروسی هشدار داد تا زمانی که ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعامل جدی‌تری نداشته باشد و کنترل‌ها بر برنامه هسته‌ای خود را افزایش ندهد، ابهام‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. او با تأکید بر اینکه افزایش شفافیت برای تقویت اعتماد به اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بسیار مهم است، از تهران خواست تا «گام‌هایی برای کاهش نگرانی‌ها برداشته و از نزدیک با ما برای روشن‌کردن مسائل باقی‌مانده همکاری کند».

گروسی در پایان تهدید کرد که در صورت عدم همکاری تهران و عدم رفع ابهامات در برنامه هسته‌ایش، ممکن است پرونده این کشور به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود. او همچنین از احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد.

منبع: ایرنا

560204