اجرای طرح صدور یک روزه گواهینامه موتور سیکلت در کشور

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت تا پایان ماه‌جاری در تمام استان‌های کشور اجرایی خواهد شد.
تصویر اجرای طرح صدور یک روزه گواهینامه موتور سیکلت در کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، سرهنگ احمد کرمی اسد، درباره اجرای طرح صدور یک روزه گواهینامه موتور سیکلت در کشور گفت: آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی حاکی از آن است که بالغ بر ۶.۵ میلیون نفر از موتورسواران در کشورمان فاقد گواهینامه مربوط به موتورسیکلت هستند و در واقع هیچ مجوزی برای رانندگی با این وسیله ندارند.

وی با بیان اینکه عمده راکبان موتورسیکلت از این وسیله برای کار و امرار معاش استفاده می‌کنند، گفت:‌ طبیعتا با توجه به اینکه موتورسیکلت وسیله کار این افراد است، پس بیشترین استفاده از موتورسیکلت نیز ازسوی همین افراد انجام می‌شود و قطعاً چنین افرادی بیشتر در معرض آسیب و خطر خواهند بود.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه لازم است که تمامی راکبان موتورسیکلت گواهینامه معتبر داشته باشند، گفت: نداشتن گواهینامه یک تخلف است و در واقع اگر فردی بدون گواهینامه از وسیله‌ای استفاده کرده و دچار حادثه شود، با پیامدهای بدی مواجه خواهد شد. از جمله اینکه امکان استفاده از تسهیلات بیمه را نخواهد داشت.

کرمی اسد با بیان اینکه طرح «صدور آسان و یک روزه گواهینامه موتورسیکلت» با دستور ریاست پلیس راهور فراجا و با هدف قانونمند کردن راکبان موتورسیکلت به اجرا درآمده است، گفت: این طرح از چهار ماه قبل به صورت آزمایشی در چند استان کشور آغاز شد و به مرور در حال حاضر در ۱۷ استان کشور اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ۷۶ آموزشگاه رانندگی نیز در اجرای طرح صدور آسان و یک روزه گواهینامه موتورسیکلت مشارکت دارند، گفت:‌ در حال حاضر این طرح در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سمنان، تهران، استان مرکزی، قم، قزوین، همدان، کرمانشاه، گیلان، گلستان، لرستان، البرز و ایلام و ... اجرایی می‌شود گفت:‌ در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نفر در این طرح شرکت کرده و بیش از نیمی از آنها گواهینامه خود را دریافت کرده‌اند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا با بیان اینکه این طرح تا پایان این ماه در همه استان‌های کشور اجرایی خواهد شد، درباره اینکه چطور باید نسبت به دریافت یک روزه گواهینامه موتورسیکلت اقدام کرد، گفت: ساختار و شکل این طرح به نحوی است که متقاضیان باید با ورود به پلتفرم آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند و بعد از ثبت نام، سیستم به صورت هوشمند، احراز هویت متقاضیان را انجام می‌دهد. پس از آن متقاضی باید شهر و محل مورد نظر را برای دریافت خدمات، انتخاب و مشخصات موتورسیکلت خود را در سامانه درج کند. اگر موتورسیکلت دارای اصالت و هویت باشد نسبت به تأیید آن اقدام می‌شود و یک پیامک برای متقاضی ارسال خواهد شد در غیراین صورت متقاضی به مراکز شماره گذاری هدایت می‌شود.

چگونه باید برای دریافت یک روزه گواهینامه موتور اقدام کرد؟

کرمی اسد ادامه داد: وقتی سامانه اجازه ادامه فرآیند را به متقاضی داد و موتورسیکلت تأیید شد، متقاضی به درگاه پرداخت هدایت می‌شود و در سکوی پرداخت فقط یک سوم هزینه فعلی از متقاضی اخذ می‌شود. البته متقاضیان باید توجه داشته باشند که این طرح فقط ویژه کسانی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند بنابراین افرادی که فاقد موتورسیکلت باشند باید از همان روش قدیمی ساری و جاری گواهینامه خود را دریافت کنند.

وی میانگین پرداختی برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت را بالای یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در این سامانه فقط ۵۷۰ هزار تومان از متقاضی دریافت می‌شود و بعد از پرداخت وجه، متقاضی به نزدیک‌ترین آموزشگاه محل معرفی می‌شود. متقاضی بعد از تعیین ساعت و روز دریافت خدمات، برای احراز سلامت خود به نزد پزشک می‌رود و بعد از تأیید، آزمون مهارت سنجی و آزمون نظری و عملی از او گرفته می‌شود.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا درباره اینکه آیا افرادی که ازموتورسیکلت استفاده کرده اما مالک آن نیستند نیز می‌توانند یک روزه گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند، یا خیر، نیز گفت: اگر فردی موتورسیکلتی را در اختیار داشته باشد اما این موتور اما به اسم خودش نباشد، می‌توانند اسناد موتورسیکلت را در سامانه بارگذاری کرده و نسبت به دریافت گواهینامه اقدام کند.

منبع: ایسنا

560075