کم‌کاری برخی شرکت‌های هواپیمایی در اجرای لغو ویزای ایران و روسیه

لغو ویزای سفر گروهی ایران و روسیه با توافق رسمی دو کشور درحالی از مهرماه امسال اجرا شده است، که برخی شرکت‌های هواپیمایی از اجرای آن خودداری کرده و تبعاتی را برای مسافران به وجود آورده‌اند.
تصویر کم‌کاری برخی شرکت‌های هواپیمایی در اجرای لغو ویزای ایران و روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، ایران و روسیه در تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۱ برابر با ۱۰ تیر ۱۴۰۰ توافق کردند شهروندان دو کشور بدون ویزا برای اهداف توریستی در گروه‌هایی از ۵ تا ۵۰ نفر برای یک دوره حداکثر پانزده‌روزه از کشورهای یکدیگر دیدن کنند. اجرای این توافق‌نامه اما تا سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) طول کشید. اواخر شهریورماه امسال با سفر رسمی هیأت گردشگری از ایران به روسیه و متقابلا از روسیه به ایران، سفرهای گروهی بدون ویزا به دو کشور رسماً آغاز شد. اکنون برخی گزارش‌ها حاکی از این است که اجرای این دستورالعمل در مبادی ورودی و خروجی دو کشور و از سوی برخی از شرکت‌های هواپیمایی با موانعی مواجه شده است.

از همین رو، دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای به تاریخ دوم آبان‌ماه، که در اختیار تمام تشکل‌های گردشگری قرار گرفته، دستورالعمل اجرای لغو روادید گروهی گردشگران ایران و روسیه را بار دیگر به این شرح یادآور شده است: اجرای لغو روادید گروهی گردشگران ایران و روسیه از دهم مردادماه ۱۴۰۲ برابر با ۱ آگوست ۲۰۲۳ به همراه جزییات اجرایی شدن آن ابلاغ شده است.

همچنین تاکید شده است: سفرهای انفرادی با هر هدفی اعم از گردشگری تجاری، تحصیلی و ... ملزم به دریافت روادید به شیوه‌های متداول خواهد بود و دستورالعمل اجرای لغو روادید گروهی گردشگران دو کشور شامل این دسته از گردشگران نمی‌شود.

از سوی دیگر، برخی شرکت‌های هواپیمایی داخلی با ابلاغ دوباره بخشنامه لغو روادید گروهی گردشگران ایران و روسیه مطابق با اعلام وزارت امور خارجه، متذکر شده‌اند که «با وجود ابلاغ قبلی، شماری از شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی این دستورالعمل را اجرا نکرده‌اند که تبعات نامطلوبی برای گردشگری داشته است و لازم است مقررات یادشده هنگام پذیرش مسافران ایران و روسیه در مبادی ورودی و خروجی و از سوی شرکت‌های هواپیمایی اجرا شود.»

بنا بر دستورالعمل اجرای لغو روادید گروهی گردشگری ایران و روسیه که از دهم مردادماه ۱۴۰۲ برابر با ۱ آگوست ۲۰۲۳ ابلاغ شده است، اتباع دو کشور در صورتی که در قالب گروه‌های ۵ تا ۵۰ نفر و فقط از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری منتخب دو طرف سفر کنند به دریافت روادید نیازی ندارند.

مسافران گروهی که با این شرایط به ایران و روسیه سفر می‌کنند همچنین می‌توانند در هر بار ورود به خاک طرف مقابل به مدت ۱۵ روز اقامت داشته باشند، مشروط به اینکه در هر دوره ۱۸۰ روزه، مجموع اقامت این دسته از مسافران از ۹۰ روز بیشتر نباشد.

منبع: ایسنا

548570