راهیابی 6 اثر ایرانی به جشنواره های جهانی

انیمیشن کوتاه «ققنوس» به کارگردانی مونا شمس و فیلم سینمایی سونسوز» ساخته رضا جمالی به جشنواره‌ای در لهستان و فیلم کوتاه «چوب» ساخته مرتضی پایه‌شناس به جشنواره‌ای در آمریکا راه پیدا کردند.

تصویر راهیابی 6 اثر ایرانی به جشنواره های جهانی

به گزارش سایت خبری پرسون، فیلم سینمایی «سونسوز» (روستایی بدون کودک) به نویسندگی و کارگردانی رضا جمالی و تهیه کنندگی سلمان عباسی در هفتمین حضور بین‌المللی خود به هفدهمین جشنواره فیلم لوبلین لهستان راه پیدا کرد.

این جشنواره از ۱۷ تا ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۶ آبان تا ۴ آذرماه در شهر Lubelskie لهستان برگزار می‌شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بیست سال پیش کاظم فیلمساز پیری در مورد نازایی زنان روستایشان، فیلم مستندی می‌سازد که در آن زمان راش های فیلم او توسط زنان روستا دزدیده شده و از بین می‌رود؛ حالا بعد از بیست سال متوجه می‌شود که مشکل نازایی از زنان روستا نبوده و این بار کاظم تصمیم می‌گیرد تا فیلمی بسازد تا حقیقت نهفته این ماجرا را آشکار سازد و در مسیر ساخت فیلم با مشکلات بزرگ‌تری مواجه می‌شود.»

در این فیلم که به زبان ترکی در استان اردبیل تولید شده است، بازیگرانی چون مریم مومن، حمدالله سلیمی، بهروز الله وردی زاده، صفت آهاری، ناصر محبی، رسول علی نژاد، ولایت خوبدل، احمد پروستان، محمد سیف، سیامک شاگردی، المیرا طاعتی، تعارف زمانی و حبیب شهبازی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

پخش بین‌المللی این فیلم را شرکت ایریماژ بر عهده دارد.

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از مدیر فیلمبرداری: عبدالله شکری، فیلمبردار: محبوب شکرزاده، مدیر صدابرداری: رضا حیدری، صدابردار: امیر عباس علیرضایی، مدیرصحنه ولباس: رسول علیزاده، تدوین: امیر اطمینان و هما ولی زاده، صداگذاری: حسین قورچیان، طراح گریم: رحیم پرواسی، دستیاران گریم: سودا صدری، سجاد سیدهدا و رضا صاحب نظر، مدیر تولید: مقداد اکبری، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: امین راک، منشی صحنه: مینا عباسزاده، عکاس: وحید یوسف خانی، اصلاح رنگ: نیما دبیر زاده، مشاور رسانه‌ای: فرانک قنبری، پخش بین‌الملل: شرکت ایران تصویر (ایریماژ).

سفر «ققنوس» به لهستان

انیمیشن کوتاه «ققنوس» به کارگردانی مونا شمس (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) به بخش مسابقه جشنواره ظهور لوسیتانیا در لهستان راه یافت.

انیمیشن «ققنوس» راجع به معنای مهاجرت و ترک وطن است که با ایده استفاده از صدای واقعی مهاجران ایرانی در سراسر دنیا ساخته شده است.

«ققنوس» که امسال در جشنواره‌های مختلف حضور داشته، به تازگی به بخش مسابقه اصلی بین‌الملل بهترین فیلم حرفه‌ای مستند انیمیشن پنجمین دوره جشنواره مستند انیمیشن «ظهور لوسیتانیا» در لهستان راه یافته است.

۶۴۵ اثر از ۷۹ به جشنواره این دوره ارسال شده است، این جشنواره به طور کامل روی ژانر منحصر به فرد مستند انیمیشن تمرکز دارد. این جشنواره از ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه امسال برگزار می‌شود.

پخش «ققنوس» با واحد بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

حضور انیمیشن «رقص گرگ» در جشنواره اسپانیایی

فیلم کوتاه انیمیشن «رقص گرگ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهزاد یاغموری در نخستین حضور بین‌المللی خود به سی‌وپنجمین جشنواره جیرونا Girona اسپانیا راه یافت.

در خلاصه داستان انیمیشن «رقص گرگ» آمده است: «گله گوسفندانی در دشت در حال چرا کردن هستند که ناگهان چندی گرگ به گله گوسفندان حمله می‌کند و…»

عوامل ساخت فیلم کوتاه انیمیشن «رقص گرگ» عبارتند از کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و صدا گذار: بهزاد یاغموری، انیماتور: امیررضا نطاق، بازنویسی فیلمنامه: اسماعیل براری.

جشنواره جیرونا با بیش از سیزده هزار نفر مخاطب به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین جشنواره کاتالونیا شناخته می‌شود که در شهر گوتیک‌وار و جادویی جیرونا در محوطه کوستا براوا، کوه‌های پیرنه و در قلب سوررئالیسم دالی واقع شده و هر ساله طیف متنوعی از محصولات در ژانرهای مختلف به مخاطبان ارایه می‌دهد.

نمایش «چوب» در یک جشنواره آمریکایی

فیلم کوتاه «چوب» ساخته مرتضی پایه‌شناس به بخش مسابقه شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «روایت‌های خیلی کوتاه» که ۴ آذر در شهر هارتفورد، کنتیکت آمریکا برگزار می‌شود، راه یافت.

این جشنواره به نمایش فیلم‌های روایتگر کمتر از ۶ دقیقه اختصاص دارد. هرسال بیش از هزاران فیلم از سراسر جهان با سبک‌ها و موضوعات مختلف در این جشنواره به نمایش در می‌آیند که این جشنواره را تبدیل به محلی منحصر به فرد برای فیلم‌های خیلی کوتاه کرده است.

در خلاصه داستان «چوب» آمده است: ««چوب»؛ بستگی دارد کدام سمتش را بخواهید.»

پخش بین‌الملل مستند «چوب» بر عهده واحد بین‌الملل سازمان سینمایی سوره است.

«چوب» امسال در جشنواره فیلم‌های خیلی کوتاه فرانسه، جشنواره فیلم‌های خیلی کوتاه‌تری کورت فرانسه، جشنواره آرلینگتون آمریکا، رجیوی ایتالیا و … حضور داشته است.

عوامل این فیلم عبارتند از تصویربرداران: محمد سلطان، امیرحسین جان‌پناه، علی نیکبخت، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا فطوره‌چیان، طراح صدا: محمدحسین ابراهیمی، تدوینگر: مرتضی پایه‌شناس.

مرتضی پایه‌شناس کارگردانی مستندهای «گلوله باران»، «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «جای خالی یک نفر»، «غروب روز بعد» و … را در کارنامه دارد.

«زاج» در جشنواره پرتغال روی پرده می‌رود

فیلم کوتاه «زاج» به نویسندگی و کارگردانی جواد گنجی و تهیه‌کنندگی بهنام آذرپور و جواد گنجی که در حال حاضر در بیست و هشتمین دوره کانبرای استرالیا در حال نمایش است، به بیست‌ و نهمین جشنواره کامینهوس پرتغال راه پیدا کرد و قرار است در تاریخ ۱۰ تا ۱۸ نوامبر در بخش The Power of Representations در کویمبرای پرتغال به نمایش درآید.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «در هیاهوی وارونگی انسانیت، در پیچ و تاب بی‌اعتمادی گم شده‌ایم…»

سارینا ترقی، محمدمسعود گنجی، کیوان علی محمدی، المیرا تدین، حامدخاکسار، نگار فرنود، بهار بهمن‌پور در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

همچنین عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از: تدوین: عماد خدابخش، صداگذار: بهمن اردلان، طراح گریم: محسن دارسنج، مدیر تولید: امیر اسکندری، فیلمبردار: وحید ملک محمدی، طراح صحنه و لباس: زهرا صمدی، صدابردار: حسن کرامتی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: افشین علیزاده، منشی صحنه: آنیتا فیروزبخت، دستیار کارگردان: نرگس احمدی، دستیار تولید: مهدی دشت آرا، گروه تدارکات: سید مجید حسینی، سعید زحمتکش، روح‌الله غفارزاده، رضا رخ، عکاس: سمیه جعفری، طراح پوستر: محمدرضا بهشتی، تیزر: احمدرضا اسماعیلی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا و پخش بین‌الملل: فرست اسکرین.

چند نامزدی برای «سیاه قلم»

فیلم کوتاه «سیاه‌قلم» با نام انگلیسی "ink paiting" به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی منصور صلواتی، نامزد جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم‌برداری از پانزدهمین دوره جشنواره‌ی موزیک و فیلم‌های مستقل جهان ( world music & independent film festival) در آمریکا شد.

این جشنواره با هدف حمایت از فیلم‌سازان نوظهور و ایجاد یک جامعه جهانی فیلم، سوم و چهارم می ۲۰۲۴ برابر با ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ویرجینیای آمریکا برگزار می‌شود.

پخش بین‌الملل این فیلم بر عهده‌ی الهه گودرزی (مینروا فیلم) است.

از عوامل این فیلم می‌توان به منصور صلواتی نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان، مهشید دلاوری و منصور صلواتی بازیگران، رضا رشیدی‌فرد فیلم‌بردار، رئوف جابری صداگذاری، مرتضی احمدی صدابردار، سپهر حبیب آهنگ‌ساز و محسن فرامرزی دستیار کارگردان اشاره کرد.

منبع: مهر

547939