قهر وزیر کابینه رییسی همچنان ادامه دارد!

خانه‌نشینی مسئولان در نگاه اول عبارت منفی است اما گاهی نیاز است.
تصویر قهر وزیر کابینه رییسی همچنان ادامه دارد!

به گزارش سایت خبری پرسون، در معنای مرسوم چنین است که مسئول اگر وزیر باشد به هر طریق متوجه می‌شود که رئیس‌جمهور عزمی برای همکاری با او ندارد که دلیلش یا عملکرد ضعیف این وزیر یا فشارها برای تغییر است بنابراین برای تغییر نظر خانه‌نشین می‌شود. جامعه این رفتار را تایید نمی‌کند چراکه انتظار دارد وزیر یا مسئول به فکر انجام وظایف و خدمت‌رسانی باشد نه خانه‌نشینی برای رسیدن به خواسته فردی!

*یا من و 2 مدیر یا هیچکدام

آخرین وزیر خانه‌نشین شده اوجی وزیر نفت دولت رئیسی است. ۱۵ آبان ماه بود که مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از قهر و خانه‌نشینی چند روزه جواد اوجی وزیر نفت دولت فعلی خبر داد. به گفته او، یکماه قبل دفتر رئیس جمهور به وزیر نفت نامه نوشته و تاکید کرده که دو مدیر ارشد نفتی ۲۴ ساعته کنار بروند، اما اوجی استعفا داده و چند روز در خانه نشسته است. هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته چند وقت پیش از دفتر رئیس‌جمهور به آقای اوجی برای برکناری دو نفر از مدیران وزارتخانه پس از آنکه مکرر تذکر داده شده بود، کتبا نامه دادند که این دو نفر برکنار شوند و آقای اوجی دلخور شد، اما فعلا اتفاقی نیفتاده همه بر سرکار خودشان هستند.

*ظریف قهر کرد چون بی‌خبر بود

قهر ظریف به‌عنوان وزیر خارجه دولت روحانی هم حواشی زیادی داشت. وزیر امور خارجه در پیام خود نوشت: «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولان محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.» اما ماجرا چه بود؟ اسحاق جهانگیری درباره دلایل استعفای ظریف و بی‌اطلاعی وزیر خارجه از سفر اسد به ایران می‌گوید: «یکی دو بار با سردار سلیمانی صحبت کردم و آخر ایشان به خانه آقای ظریف رفت. سردار سلیمانی معتقد بود در این مسأله که چگونه به ریاست جمهوری منتقل شود، نقشی نداشته است. البته آقای رئیس‌جمهور و دفتر ایشان واقعا تا لحظات آخر نمی‌دانستند که مهمانشان آقای بشار اسد است. می‌دانستند که مهمان مهمی دارد می‌آید و بین دو سه نفر تردید داشتند. علتش هم این بود که نمی‌خواستند تا زمانی‌که آقای بشار اسد به تهران رسید و وارد دفتر آقا (مقام معظم رهبری) شد، منعکس شود. آقای واعظی و خود آقای رئیس‌جمهور به من گفتند آنها هم وقتی وارد نهاد ریاست جمهوری شدند مطلع شدند و دیگر فرصت کمی بود. در این فاصله فکر نشده بود که به آقای ظریف اطلاع بدهند.» ظریف پس از رفع ابهامات به محل کار بازگشت.

*استعفای وزیر پولدار برای بی‌پولی!

ادعای قهر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت روحانی هم نخستین بار از سوی خبرگزاری «فارس» مطرح شد. «فارس» دیماه ۹۷ نوشت: قاضی‌زاده هاشمی در تریبون‌های مختلف از کمبود اعتبار طرح تحول سلامت در میان رسانه‌ها سخن گفته بود و خواستار پرداخت اعتبار بیشتر از سوی سازمان برنامه و بودجه شده بود، این اختلافات، اما با واکنش مسئولان سازمان برنامه و بودجه مواجه شد. روز چهارشنبه اختلافات به اوج رسید و نوبخت در حاشیه جلسه هیأت دولت واکنش تندی به ادعای قاضی‌زاده هاشمی نشان داد. نوبخت گفت: «۳ هزار میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمرانی به‌صورت علی‌الحساب برداشت و برای پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت پرداخت شده است که باید بازگردانده شود و ما در این زمینه به هیچ وجه عقب‌نشینی نمی‌کنیم.» یک مقام آگاه با اشاره به جزئیات پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان از بودجه طرح‌های عمرانی برای تادیه بدهی‌های وزارت بهداشت عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی قهر و ادعای وزیر بهداشت که منجر به استعفای وی شد مربوط به همین موضوع است.

*ادعای خانه‌نشینی جهانگیری

صادق خرازی مدعی شده است که اسحاق جهانگیری شاید ده‌ها موضوع توی دلشان باشد که نخواهد بگوید. بعد از ماجرای بنزین در سال ۹۸، آقای جهانگیری ۱۲ روز در خانه نشستند و وزرا ایشان را برگرداندند به سرکار! چرا این مسائل را نمی‌گویند؟ این‌ها باید به مردم گفته شود. روزی هم برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پس از اظهارات تند و تیز روحانی خطاب به او در جلسه‌ای در روز شنبه، از دولت قهر کرده و از دیروز در محل کار خود حاضر نشده است که صحت نداشت.

*برف آمد، روحانی نیامد!

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی طی ادعاهایی با عنوان «ماجرای خانه‌نشینی روحانی در روزهای برفی»، نسبت به روحانی و رئیس‌جمهور وقت، خانواده ایشان و سایر مسئولان دولت مطالب کذب و قابل پیگیری را در عرصه عمومی مطرح کرد‌. روابط عمومی دفتر رئیس جمهور افزوده است: اکنون روزگارِ شفافیت است، دوران فریب افکار عمومی با طرح شایعات و اتهامات دروغ به منظور بدبین کردن مردم به خدمتگزارانِ خود گذشته است. این اقدامات برای سرپوش گذاشتن به ۱۱ روز خانه‌نشینی احمدی‌نژاد بود.

*احمدی‌نژاد خودش خانه‌نشین شد

قهر ۱۱ روزه احمدی‌نژاد در اذهان هست. خانه‌نشینی ۱۱ روزه محمود احمدی‌نژاد در پی استعفای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم در ۲۸ فروردین ۱۳۹۰، پذیرش استعفا توسط احمدی‌نژاد و مخالفت رهبر انقلاب با کنار رفتن مصلحی و پس از آن توصیه رهبر انقلاب به وزیر اطلاعات برای باقی ماندن در جایگاه خود انجام گرفت که رسانه‌ها پس از چند روز از عدم شرکت احمدی‌نژاد در جلسات کابینه همچنین دیگر برنامه‌هایش خبر دادند. سرانجام هم حیدر مصلحی در سمتش باقی‌ ماند و در پی اوج‌گیری حملات عده‌ای از محافظه‌کاران علیه احمدی‌نژاد، او در جلسه هیات دولت شرکت کرد. محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس وقت مجلس هم اعلام کرده بود که احمدی‌نژاد در این ماجرا قصد استعفا داشت اما در نهایت به این نتیجه رسید که بهتر است به کار خود ادامه دهد. خانه‌نشینی محمود احمدی‌نژاد نقطه عطفی در حیات سیاسی او بود و وضعیت جدید و رو به افولی برای او ایجاد کرد.

منبع: نامه نیوز

547819