رتبه ۷۵جهانی کشور در شاخص آمادگی هوش مصنوعی

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: بر اساس شاخص آمادگی هوش مصنوعی منتشر شده از سوی دانشگاه آکسفورد رتبه ایران در این شاخص در میان ۱۸۱ کشور، ۷۵ است و در خاورمیانه در میان ۱۸ کشور در جایگاه ۱۲ قرار داریم.

تصویر رتبه ۷۵جهانی کشور در شاخص آمادگی هوش مصنوعی

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر حمیدرضا ربیعی در نشست تخصصی با موضوع "انسان محور : اخلاقی و قابل اعتماد" که در سالن همایش مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد، گفت: بر اساس پیش بینی ها، هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ می تواند ۱۵.۷ تریلیون دلار به اقتصاد دنیا اضافه کند و بر اساس آخرین تحقیقات مک کنزی نشان می دهد که تنها هوش مصنوعی مولد سالانه ۴.۴ تریلیون دلار در ۶۳ کاربرد تحلیل شده به اقتصاد دنیا اضافه خواهد کرد، این در حالی است که کل تولید ناخالص بریتانیا در سال ۲۰۲۱ معادل ۳.۱ تریلیون دلار بوده است.

وی هوش مصنوعی را در کنار فناوری‌های شناختی و کوانتومی یک فناوری دگرگون ساز توصیف کرد و ادامه داد: این فناوری در سال‌های اخیر بخش‌های متعددی چون کشاورزی، مراقبت‌های پزشکی، کسب و کارها، آموزش، حمل و نقل، توسعه شهری، روابط بین‌الملل را تحت تاثیر قرار داده است و عدم توجه به این مفهوم می تواند کشور را از دید امنیت ملی،آسیب پذیر کند.

وی اضافه کرد: بر اساس شاخص آمادگی هوش مصنوعی منتشر شده از سوی دانشگاه آکسفورد رتبه ایران در این شاخص در میان ۱۸۱ کشور، ۷۵ است و کشورمان در خاورمیانه در میان ۱۸ کشور در جایگاه ۱۲ قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به گزارش ۲۰۲۳ شاخص های هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد یادآور شد: مهمترین یافته های این گزارش آن است که هوش مصنوعی هم به محیط زیست آسیب می زند و هم به آن کمک‌ می‌کند، مدل های هوش مصنوعی روند پیشرفت علمی را تسریع می کند و علاقه سیاستمداران به هوش مصنوعی در حال افزایش است.

وی، تقویت و شخصی سازی سامانه‌ها، تغییر فرایندهای علمی و نوآوری، کمک به حل مسائل پیچیده بشری مانند به تغییر اقلیم، کمک‌ به تصمیم گیری منطقی و هماهنگ در مقیاس جهانی و کمک‌ به کاهش و حذف نابرابر و فقر را از مزایای هوش مصنوعی ذکر کرد و گفت: تمرکز شدید قدرت، توسعه سلاح‌های سایبری و نفوذ و کنترل زیر ساخت‌های حیاتی، ناتوانی در کنترل هوش مصنوعی مافوق بشری و از دست دادن ناهمگونی بشری از معایب این حوزه فناورانه به شمار می‌رود.

ربیعی، با تاکید بر اینکه ایران در حوزه تربیت نیروی انسانی دانشگاهی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است، افزود:با این حال در تربیت نیروی انسانی که بتواند سیستم ها را تعریف و وارد زندگی بشر کند جزو ۵۰ کشور اول دنیا قرار نداریم.

وی اضافه کرد: همچنین ایران در تولید پژوهش های اثر گذار جزو ۱۰ کشور اول دنیا است ولی این موضوع قابل لمس نیست و دلیل آن معیوب بودن چرخه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور است و برای آن برنامه نداریم.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در حال حاضر دعوا بر سر این است که رئیس توسعه هوش مصنوعی چه نهادی است، یادآور شد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مرکز فضای مجازی سعی بر ریاست این حوزه دارند و در این میان این جامعه است که تکه پاره می شود و مسؤولان امر باید به طور جدی به آن توجه کنند.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری دنیا در حوزه هوش مصنوعی گفت: حوادث ناشی از استفاده از هوش مصنوعی در حال افزایش است و از سوی دیگر شاهدیم که ارزش شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی به این شرح است:

اپل با ارزش ۳ تریلیون دلار

ماکروسافت با ارزش ۲.۵ تریلیون دلار

علی بابا با ارزش ۲ تریلیون دلار

وی افزود: اینها رقبای ما در هوش مصنوعی هستند.

ربیعی با تاکید بر ضرورت توچه به جنبه های اخلاقی در هوش مصنوعی گفت: ابزارهای هوش مصنوعی باید دارای خصوصیاتی چون قابل اطمینان بودن، معتبر بودن، مسولیت پذیر بودن، حفظ حریم خصوصی و توصیف پذیر بودن برخوردار باشند.

منبع: مهر

547732