نیویورک‌تایمز:

اهرم فشار بایدن در درگیری‌های جهان محدود است

«پس از چهار هفته درگیری در خاورمیانه و ۲۰ ماه جنگ اوکراین، جو بایدن با محدودیت‌های اهرم فشار خود در دو درگیری بین‌المللی که دوران ریاست‌جمهوری او را مشخص می‌کند، مواجه است.»

تصویر اهرم فشار بایدن در درگیری‌های جهان محدود است

به گزارش سایت خبری پرسون، «دیوید سنگر» خبرنگار ارشد روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی برای این روزنامه نوشت: دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۰ روز است که از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواستار توقف‌های بشردوستانه در بمباران غزه شده است. اما نتانیاهو در یک تماس تلفنی دست رد بر مطالبه بایدن زد.

رژیم صهیونیستی جنایات خود را علیه فلسطینی‌ها از تاریخ هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تشدید کرده و در برابر عملیات طوفان‌الاقصی با شکست مفتضحانه‌ای مواجه شده است.

از طرف دیگر جنگ اوکراین به دو سالگی خود نزدیک می‌شود و اخیرا «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین واژه‌ای را تحت عنوان «بن‌بست» به کار برده است؛ موقعیتی که مقامات آمریکایی در تلاش بودند تا از آن جلوگیری شود. همچنین پیروزی احتمالی یک چهره جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور چنین ترسی را در میان اوکراینی‌ها ایجاد می‌کند که شاید همین کمک‌های مالی و نظامی هم از سوی ایالات متحده قطع شوند.

خبرنگار ارشد نیویورک تایمز می‌گوید: در هر دو درگیری با توجه به نقش اصلی جو بایدن به عنوان تامین‌کننده تسلیحات و اطلاعات، نفوذ او در متحدانش نسبت به محکومیت این جنگ‌ها، بسیار محدودتر از آنچه انتظار می‌رفت، به نظر می‌رسد. اما از آنجایی که آمریکا به هر دو طرف وابسته است؛ یعنی اسرائیل به عنوان متحدش و اوکراین به عنوان کشوری که به آزادی و استقلالش را می‌خواهد، میراث رئیس‌جمهور آمریکا به عملکرد دو طرف (اسرائیل و اوکراین) و چگونگی اتمام این جنگ‌ها گره خورده است.

منبع: مهر

547484