سفر سودانی و انتقال پیام آمریکا

از این رو سفر الســودانی به ایران درست زمانی که آقای بلینکن به عراق سفر کرده است می توان در ارتباط با سفر موضوعات مختلف از جمله پیام های آمریکا به مقامات ایران در ارتباط با غزه و اسرائیل باشــد. آنچه ایران البته اعلام کرده این است که تهران به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیست و باید آتش بس در غزه برقرار شود.
تصویر سفر سودانی و انتقال پیام آمریکا

به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالرضا فرجی راد تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: نخست وزیر عراق پیش از این قرار بود به ایران سفر کند و آمدن وی نیز بیشتر به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی بوده است.

روز گذشته اما ســودانی، نخست وزیر عراق به ایران سفر کرد؛ ســفری که به نظر می رسد در راســتای رایزنی های منطقه ای تهــران پیرامون بحران غزه باشد. السودانی همواره تلاش دارد پیغام هایی را از سوی غربی ها به ایران بیاورد و با این واسطه با مقامات ایرانی وارد گفت و گو شــود. در گذشــته نیز نخست وزیر عراق پیام هایی را از سوی آمریکایی ها به ایران آورده بود. هرچند ســودانی تلاش هایی را برای بهبود روابط ایران و عربستان در چارچوب های امنیتی و منطقه ای انجام داد و در نهایت با پادرمیانی عراق و برخی کشــورهای دیگر روابط دیپلماتیک ایران و عربســتان نیز برقرار شد و نفع این برقراری رابطه برای عراق هم مســلم است.

از این رو سفر الســودانی به ایران درست زمانی که آقای بلینکن به عراق سفر کرده است می توان در ارتباط با سفر موضوعات مختلف از جمله پیام های آمریکا به مقامات ایران در ارتباط با غزه و اسرائیل باشــد. آنچه ایران البته اعلام کرده این است که تهران به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیست و باید آتش بس در غزه برقرار شود. با این وجود هم حماس و هم اسرائیل شــروطی را برای برقراری آتش بس اعلام کرده اند که نشــان می دهد که گره کور در غزه بدون یک قطعنامه بازدارنده در شــورای امنیت سازمان ملل متحد قابلیت پیگیری ندارد.

دیدگاه ایران این اســت که البته حماس برای نبرد با اســرائیل کفایت می کند کما اینکه شاهدیم هر روز سرزمین های اشــغالی و تانک های رژیم صهیونیستی از طرف حماس مورد اصابت قرار می گیرد به طوری که بحران های داخلی اسرائیل و دولت آقای نتانیاهو هر روز روبه افزایش است. هر چند برخی نیروهای محور مقاومت در اطراف فلسطین اشــغالی در یمن و حزب ا... توانسته اند بخشی از توان رژیم صهیونیستی را از بین ببرند و پیشروی اســرائیل در غزه را متوقف کنند.

در یاد داریم که شهید حاج قاسم سلیمانی هم خطاب به آمریکایی ها اعلام کرد که ما حریف تو هستیم و اگر آمریکایی ها خطایی کنند ایران پاسخ آنها را خواهد داد و به عبارت بهتر حریف اســرائیل تنها حماس اســت که از نظر معادلات نظامی هم دیگر نمی توان به ســادگی شاهد از بین رفتن حماس باشــیم و به عبارت بهتر حماس از بین نخواهد رفت.

اگر آمریکایی ها بخواهنــد موضوع را جمع نکنند و دســت اســرائیل را بیش از این باز بگذارند به طور یقین نبرد در منطقه گسترش خواهد یافت و این مورد به طور یقین نفعی برای آمریکا ندارد. از این روست که آمریکایی ها هرازگاهی با در نظر گرفتن قدرت و نفوذ تهران برای ایران پیام هایی می فرستند تا بهتر بتوانند رفتار ایران را درک کنند.

منبع: آرمان ملی

547300