فرصت‌ سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت در ۸ سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: آینده انرژی جهان را بازیگران اصلی تعیین می‌کنند و در ایران نیز به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی، فرصت سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت در ۸ سال آینده وجود دارد.
تصویر فرصت‌ سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت در ۸ سال آینده

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین اظهار داشت: حضور جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بیانگر تعاملات گسترده اقتصادی به‌ویژه در زمینه انرژی و تجارت بین‌المللی است.

وی افزود: این نمایشگاه نشان‌دهنده تعهد دو کشور ایران و چین به توسعه همکاری‌های دوجانبه و ارتباط مناسب بازار داخلی ایران با بازار چین است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: ما به‌دنبال ایجاد یک ‌پلتفرم پایدار در سطح راهبردی و ایجاد یک محیط تجاری بازارمحور و بین‌المللی هستیم و درهای ایران و چین به روی هم باز و روند گشایش در حال گسترش است. جمهوری اسلامی ایران در عمل نشان داده بازاری مطمئن و پایدار در حوزه تجارت انرژی است.

خجسته‌مهر ادامه داد: در اهمیت حضور ایران به‌ویژه وزارت نفت در این نمایشگاه همین بس که معاون اول رئیس‌جمهوری، چند نفر از وزیران و صاحبان شرکت‌های مختلف در این نمایشگاه و این نشست حضور دارند.

وی با بیان اینکه ایران با شرکت‌های پرشمار در این نمایشگاه مهم حضور یافته است، افزود: این نمایشگاه بیانگر تعامل گسترده در بخش‌های صنعتی و اقتصادی به‌ویژه در بخش انرژی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: ایران دارای رتبه اول از نظر ذخایر توأمان نفت و گاز در جهان و دارای حدود 340 میلیارد بشکه معادل نفت خام است که این ذخایر ارزشمند نیازمند سرمایه‌گذاری حدود 250 میلیارد دلاری در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی تا هشت سال آینده است.

خجسته‌مهر تصریح کرد: در بخش بالادست ما با اجرای حدود 100 طرح مربوط به توسعه میدان‌های نفت و گاز حدود 160 میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری داریم و برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام 5.7 میلیون بشکه در روز و 1.5 میلیارد مترمکعب گاز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی افزود: برای ایجاد ظرفیت جدید حدود 40 میلیون تن در سال طرح‌های پتروشیمی نیز حدود 35 میلیارد دلار و ایجاد ظرفیت پالایشی جدید 1.5 میلیون بشکه‌ای بخش پالایشی نیز حدود 80 میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: بخش قابل توجهی از نیازمندی‌ها در این سرمایه‌گذاری مربوط به خرید و تأمین کالاست و ایران افزون بر استفاده از توان داخل در این بخش، از ظرفیت واردات و صادرات کالا به چین نیز استفاده می‌کند و در این بخش نیز می‌توان به تبادل تجربه‌ها و تولیدات کمک کرد.

خجسته‌مهر ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند به پایداری و امنیت انرژی جهان کمک کند؛ آینده انرژی جهان را بازیگران اصلی تعیین می‌کنند و ایران به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بخش انرژی نقشی تعیین‌کننده‌ دارد.

وی اظهار کرد: امیدوارم برگزاری این نمایشگاه فرصتی باشد برای اینکه ما یک تجارت بین‌المللی را با همکاری سازنده تقویت کنیم.

منبع: تسنیم

547159