جایگاه ایران در میان اعضای اوپک/ تولید نفت بالاتر می رود؟

تولید نفت ایران بر اساس آخرین برآورد منابع ثانویه رصد کننده تولید طلای سیاه در بین کشورهای عضو اوپک با ۱۵ هزار بشکه افزایش به ۳ میلیون و ۵۸ هزار بشکه در روز رسیده و ایران توانسته همچنان جایگاه سوم خود را حفظ کند.
تصویر جایگاه ایران در میان اعضای اوپک/ تولید نفت بالاتر می رود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم اعلام کرد: ایران در سه ماهه سوم سال جاری میلادی روزانه ۲ میلیون و ۹۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است. این رقم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲ میلیون و ۷۴ هزار بشکه نفت در روز بوده است. این رقم بدون احتساب میعانات گازی برآورد شده است.

به این ترتیب، با افزایش ۱۹۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در این بازه زمانی نسبت به سه‌ماهه دوم، اداره اطلاعات انرژی آمریکا ایران را در جایگاه سوم تولید نفت اوپک قرار داده است.

این در حالی است که تازه‌ترین برآورد سازمان اوپک نشان می‌دهد: عربستان با تولید روزانه ۹ میلیون و ۲ هزار بشکه در رتبه اول، عراق با تولید ۴ میلیون و ۳۰۷ هزار بشکه در رتبه دوم و ایران با ۳ میلیون و ۵۸ هزار بشکه در روز در رتبه سوم قرار گرفته است.

البته این آماری است که اوپک بر اساس برآورد منابع ثانویه منتشر کرده اما به تازگی وزیر نفت ایران اعلام کرد که تولید روزانه نفت در این کشور از روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.جواد اوجی اذعان داشت: با برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری‌های انجام شده به خصوص در میادین مشترک و مستقل و نیز در دریا و خشکی رشد تولید نفت کشور افزایشی خواهد بود.

بر اساس برآورد منابع خارجی، صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده که اندکی نسبت به ۱.۳۳ میلیون بشکه در روز در ماه اوت کاهش یافته اما همچنان بسیار بالاتر از میانگین سه ماهه اول یعنی کمی بیش از ۹۴۰ هزار بشکه در روز است. . وزیر نفت ایران می‌گوید: ایران باید طی ماه‌های آینده شاهد افزایش تولید دیگر باشد زیرا مجموعه‌ای از پروژه‌هایی که رو به اتمام هستند در حال اجرا هستند.

منبع: همشهری

546994