کشف گنجینه شهر غرق‌شده باستانی در یونان

باستان‌شناسان یک ساختمان‌ و گنجینه‌های یک شهر غرق‌شده باستانی را زیر آب‌های یونان کشف کردند.
تصویر کشف گنجینه شهر غرق‌شده باستانی در یونان

به گزارش سایت خبری پرسون و به نقل از سی بی اس‌ نیوز،‌ باستان‌شناسانی که در «سلامیس»(Salamis)، جزیره کوچکی در نزدیکی سواحل یونان و محل شهر غرق‌شده باستانی مشغول کاوش بودند،‌ به اکتشاف مهمی دست پیدا کردند.

وزارت فرهنگ یونان حین رونمایی از مجموعه‌ای از یافته‌های حاصل از پروژه کاوشی زیر آبی، از کشف گنجینه‌های مرمر متعلق به قرن چهارم پیش از میلاد به همراه بقایای ساختمانی خبر داد که بخش‌هایی از آن غرق شده بود.

یک گروه متشکل از ۱۲ کاوشگر دریایی، بقایای بنایی را کشف کرده است که گمان می‌رود زمانی ساختمان بزرگ عمومی شهر باستانی «سلامیس» بوده است. (ویرانه‌های شهر باستانی دیگری به نام «سلامیس» که بخش‌هایی از آن زیر آب و بخش‌های دیگر آن بالای خشکی در شرق قبرس قرار دارد با این اکتشاف‌ها ارتباطی ندارد.)

کاوشگران در سال ۲۰۲۲، حین جست‌وجو در جزیره «سلامیس»‌ بقایای این ساختمان بزرگ باستانی را پیدا کردند. به اعتقاد مورخان، این سازه‌ها معمولاً در اطراف بازارها وجود داشتند و احتمالا به عنوان مکان‌های تجاری عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بنایی که در «سلامیس» پیدا شد، حدود ۶ متر عرض و ۳۲ متر طول دارد و بقایای ۶ اتاق در آن قابل مشاهده است. باستان‌شناسان هنوز روند بررسی تمام اتاق‌های این بنا را به اتمام نرسانده‌اند.

با این حال کاوش در یکی از اتاق‌های این ساختمان به کشف انباری منجر شد که درون آن چند شیء‌ تاریخی از جمله حدود ۲۰ سکه برنز،‌ تکه‌های مرمر،‌ چند گلدان و تکه‌هایی از سرامیک متعلق به دوران هلنیستی وجود داشت.

از جمله اشیاء مرمرینی که در این ساختمان کشف شده است به یک ستون می‌توان اشاره کرد که بر روی آن عباراتی حکاکی شده است. همچنین یک قطعه مرمر به شکلی تراشیده شده است که مرد عظیم‌الجثه‌ای را حین تاج‌گذاشتن بر سر مردی دیگر به تصویر می‌کشد.

منبع: ایسنا

546305