زلزله دیگری در خاورمیانه در راه است

یکی از تحلیلگران باتجربه خاورمیانه می‌نویسد: از این به بعد آنچه تعیین کننده است «ژئوپلتیک جنگ» خوهد بود. ماتریس پیچیده‌ای از محاسبات بازیگران ایجاد شده که اجزای آن سخت به هم گره خورده است.
تصویر زلزله دیگری در خاورمیانه در راه است

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالقاسم قاسم زاده در یادداشتی نوشت: غزه همچنان توسط ارتش رژیم صهیونیستی بمباران هوایی می‌شود؛ کما این که سخنگوی ارتش اسرائیل اعتراف کرد: «سراسر غزه همچنان زیر حملات هوایی بی وقفه ما قرار دارد و در 24 ساعت گذشته به 400 هدف در غزه حمله هوایی کرده‌ایم.»

مسئولان درمانی در این شهر می‌گویند:«از 14 اکتبر (15مهر) تاکنون بیش از 5 هزار نفر کشته شده اند که در میان آنان کودکان، زنان و مردان سالخورده بسیاری قرار دارند!» این فاجعه انسانی همچنان با حمایت بایدن رئیس جمهوری آمریکا و دولت‌های فرانسه، انگلیس و آلمان ادامه دارد.

بمباران مستمر غزه سندی است آشکار از مفهوم صهیونیسم مترادف نژادپرستی که زمانی جامسکی جامعه شناس مشهور آمریکایی که تحقیقات تاریخی ـ میدانی از سیر تکوین رژیم صهیونیستی دارد، آن را اعلام کرد.

در سال 1975 در مجمع عمومی سازمان ملل همین عبارت‌ «یعنی صهیونیسم مترادف نژادپرستی، به تصویب رسید و انفجار خبری در سراسر جهان را به دنبال داشت، اما این مصوبه یک هفته بیشتر دوام پیدا نکرد و با فشارهای دولت وقت آمریکا و همچنین دولت‌های انگلیس، آلمان، فرانسه و شوروی سابق، این مصوبه در مجمع عمومی سازمان ملل پس گرفته شد! رسانه‌های غربی که با سرمایه‌های بزرگ و مدیریت انحصاری صهیونیست‌ها در اروپا و آمریکا مدیریت می‌شوند، این واقعه تاریخی که در سازمان ملل رخ داد را از اذهان عمومی مردم جهان پاک کردند به بایگانی سپردند!

این سیر تاریخی با شکست مصر (سادات ـ رئیس دولت وقت) که گفت:«جنگ با اسرائیل حاصلی جز شکست ندارد و باید مسیر سازش را طی کرد»، به جریان کمپ دیوید و ماجرای صلح «اعراب و اسرائیل» کشیده شد؛ اما یکباره پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی، مجموعه معادلات سازش را چنان فرو ریخت که «موشه دایان» ژنرال قهرمان صهیونیست‌ها ناچار شد این جمله معروف را درباره پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیان کند: «زلزله‌ای عظیم در خاورمیانه رخ داده است!»

از این زمان است که در اغلب کشورهای مسلمان منطقه، از عرب و غیرعرب، واژگان «مقاومت» سربرآورد و فراگیر شد؛ مقاومت در برابر سلطه نژادپرستی صهیونیستی در سراسر کشورهای مسلمان.

اما «صدام» رئیس حزب بعث عراق با کلید زدن به جنگ علیه ایران، بزرگترین خدمت را به جریان تثبیت رژیم صهیونیستی در منطقه کرد. در مقابل، در سوریه و لبنان اصل مقاومت بار دیگر سربرآورد و پیروزی حزب‌الله لبنان (جریان مقاومت لبنانی ـ شیعه‌ای) در برابر هجوم ارتش صهیونیستی اسرائیل به لبنان، جان تازه‌ای به اصل ایستادگی در برابر سلطه رژیم نژادپرست اسرائیل در منطقه داد.

فلسطینیان نیز با پایان جنایات ژنرال شارون در لبنان، برای قیام از مسیر تداوم اصل مقاومت قیام کردند.

حماس خود را جنبش مقاومت فلسطینی در برابر سلطه‌نژادپرستی صهیونیست ها که انهدام «مسجدالاقصی» از اهداف اصلی خود می‌شمارد، می‌داند.

در چندماه گذشته وزیر کشور دولت راست افراطی نتانیاهو چندبار برای تخریب مسجد الاقصی ـ به حریم آن یورش برد. نمازگزاران فلسطینی مسلمان را با ضرب و جرح، از مسجد بیرون کرد و به صورت علنی گفت: این گنبد (مسجدالاقصی) باید ویران گردد تا هیکل سلیمان سمبل باور یهودیان در آن مستقر شود.

بازتاب این یورش‌ها به مسجد‌الاقصی موجب شد تا حماس در اولین اطلاعیه رسمی خود از سوی «هنیه» رهبرخود اعلام کند که ما این عملیات را «طوفان الاقصی» خوانده‌ایم و در برابر تجاوز مکرر رژیم صهیونیستی به حریم قدس شریف، صف شکنی کرده‌ایم.

بمباران‌های مستمر ارتش اسرائیل در غزه بازتاب صف شکنی نیروهای مقاومت(حماس) برای ویران‌سازی مسجدالاقصی است که دولت راست افراطی صهیونیستی به ریاست «نتانیاهو» برای انجام آن برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

یکی از تحلیلگران باتجربه خاورمیانه می‌نویسد: از این به بعد آنچه تعیین کننده است «ژئوپلتیک جنگ» خوهد بود. ماتریس پیچیده‌ای از محاسبات بازیگران ایجاد شده که اجزای آن سخت به هم گره خورده است.در مدتی کوتاه حجم پیچیدگی محاسبات و تعاملات ژئوپلتیکی از انتظارات اولیه فراتر رفته است. آمریکا نگران تبدیل شدن طوفان الاقصی به یک نبرد منطقه‌ای است.

در اکثر برداشت‌ها و نوشته‌ها از پایان جنگ، سقوط دولت نتانیاهو و پایان عمر سیاسی او تا محاکمه وی در دادگاه اسرائیل پیش‌بینی شده است؛ به ویژه که اکنون اختلاف و تضادهای سران ارتش و دستگاه اطلاعاتی ـ امنیتی اسرائیل با نتانیاهو آشکار و گسترده شده است.

«آمریکا از 15 مهر به این سو، سخت نگران فروپاشی امنیتی ـ سیاسی رژیم اسرائیل (دولت نتانیاهو) است...»

منبع: اطلاعات

545290