رشد ۱۲۸ درصدی خرید تضمینی گندم در ۲ سال

آمارهای اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید گندم کشور، نه‌تنها از تامین کل نیاز نانوایی‌های کشورحکایت دارد بلکه نشان می‌دهد دولت در تشویق کشاورزان به کشت گندم و تحویل آن به دولت، عملکرد درخشانی داشته است.
تصویر رشد ۱۲۸ درصدی خرید تضمینی گندم در ۲ سال

به گزارش سایت خبری پرسون، وزیر جهاد کشاورزی دیروز از پایان خرید تضمینی گندم و پرداخت تمامی مطالبات گندمکاران کشور خبر داد.

به گفته محمدعلی نیکبخت، تا پایان مهر ماه گندمکاران ۳۱ استان کشور بیش از ۱۰.۵ میلیون تن گندم به دولت تحویل دادند که وجه آن تماما به حساب گندمکاران واریز شده است. آمارهای اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید گندم کشور، نه‌تنها از تامین کل نیاز نانوایی‌های کشورحکایت دارد بلکه نشان می‌دهد دولت در تشویق کشاورزان به کشت گندم و تحویل آن به دولت، عملکرد درخشانی داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی کل گندم خریداری شده از کشاورزان در طرح خرید تضمینی امسال را ۱۰ میلیون و ۳۵۷ هزار تن اعلام کرد.

این در حالی است که سال گذشته کشاورزان ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به دولت تحویل دادند و سال قبل از آن دولت در عملکردی بسیار ضعیف تنها توانست ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند. خرید تضمینی گندم امسال نسبت به دو سال قبل ۱۲۸ درصد رشد داشت.

کل نیاز سالانه گندم کشور ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن برآورد می‌شود که ۱۰ میلیون از این رقم، نیاز نانوایی‌ها و تامین آن برعهده دولت است.

خرید بیش از ۱۰ میلیون تن گندم در طرح خرید تضمینی نشان می‌دهد دولت توانست از عهده انجام این وظیفه به خوبی برآید و در تامین گندم نان به خودکفایی برساند.

در شرایطی که نیاز نزدیک به ۲ میلیون تنی صنف و صنعت به گندم نیز از زمان آغاز برداشت گندم به تدریج از کشاورزان خریداری شده، به نظر می‌رسد امسال کشور نیازی به واردات گندم نخواهد داشت. این در حالی است که سال گذشته بیش از ۴ میلیون تن و سال ۱۴۰۰ بیش از ۶ میلیون تن گندم به کشور وارد شد.

منبع: تسنیم

544937