بلندپروازی تازه عربستان

عربستان سعودی هدف جذب ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده قبلی خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵۰ میلیون نفر افزایش داد. این در حالی است که منطقه خاورمیانه به دلیل تحولات اخیر احتمالا با کاهش شمار گردشگران روبه‌رو شود.
تصویر بلندپروازی تازه عربستان

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از اسکیفت، «محمود عبدالهادی» ـ معاون وزارت گردشگری عربستان ـ اعلام کرد: چشم‌انداز جذب ۱۰۰ میلیون گردشگر برای این کشور تا سال ۲۰۲۳ بسیار کم است و هدف‌گذاری جدید ما رسیدن به عدد ۱۵۰ میلیون گردشگر در سال است.

او بیان کرد: ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده دیگر کافی نیست. ما بسیار بالاتر از اهداف خود و بسیار بالاتر از عملکرد ۲۰۲۲ خود هستیم.

در سال ۲۰۲۲، عربستان سعودی تنها ۱۶.۵ میلیون بازدیدکننده ورودی داشت، اما در داخل کشور ۷۷.۸ میلیون گردشگر داخلی داشت. عربستان تعداد بازدیدکنندگان داخلی را در سال ۲۰۲۲ به مجموع ۹۴.۴ میلیون نفر رساند که ۴۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت و درآمد حاصل از گردشگری هم ۲۵ درصد افزایش یافت.

هدف‌گذاری جدید عربستان سعودی برای جذب گردشگر در حالی اعلام شده که منطقه خاورمیانه به دلیل افزایش درگیری‌ها در سرزمین اشغالی فلسطین می‌تواند در کوتاه مدت با چالش کاهش گردشگران خارجی روبه‌رو شود.

عربستان سعودی در راستای تلاش برای افزایش شمار گردشگران خارجی خود اخیرا شش کشور دیگر را نیز واجد شرایط دریافت ویزای الکترونیکی اعلام کرد که این کشورها شامل ترکیه، تایلند، پاناما، سنت کیتس و نویس، جمهوری سیشل و موریس است.

این ویزاهای الکترونیکی برای مدت یک سال معتبر است و به دارندگان این اجازه را می‌دهد که در طول مدت یک سال چندین سفر به عربستان سعودی با حداکثر مدت اقامت ۹۰ روز داشته باشند.

عربستان همزمان با تلاش برای رشد گردشگری خود، با اجرای طرح‌های بلندپروازانه در عرصه گردشگری، از جمله ساخت پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری «نئوم»، در تلاش برای تثبیت جایگاه خود به عنوان یک مقصد مهم گردشگری است. بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، تعداد گردشگران بین‌المللی که از عربستان سعودی دیدن کردند، در سال ۲۰۲۲ به ۱۶.۶ میلیون نفر رسید و این کشور با صعود ۱۲ پله‌ای در شاخص سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفت. همچنین در مقایسه با رتبه ۲۵ در سال ۲۰۱۹، به عنوان یکی از برترین کشورهای پذیرنده گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و در رتبه دوم برترین کشورهای دنیا از لحاظ نرخ رشد سالانه گردشگری قرار گرفت.

منبع: ایسنا

544616