«ماشملو» به سمرقند و بخارا می‌رود

آلبرت بیگجانی، سرپرست گروه تئاتر «دیماک» از تور اجراهای این گروه در آسیای میانه خبر داد.

تصویر «ماشملو» به سمرقند و بخارا می‌رود

به گزارش سایت خبری پرسون، این کارگردان تئاتر درباره جزییات این سفر توضیح داد: این تور از اول آبان آغاز می‌شود و طی آن نمایش «ماشملو» را در کشورهای تاجیکستان و ازبکستان اجرا خواهیم کرد.
او ادامه داد: در این تور, نمایش ما در شهرهای دوشنبه (تاجیکستان)، سمرقند، بخارا و تاشکند (ازبکستان) اجرا می‌شود.البته دعوتنامه جشنواره شیمکنت قزاقستان را هم داشتیم که متاسفانه به دلیل همزمانی شرکت در آن میسر نشد.

بیگجانی اضافه کرد: نمایش «ماشملو» در این تور به دو زبان فارسی و روسی اجرا خواهد داشت. داریوش مودبیان اجراگر فارسی است و اجراگر روسی، نیز شروین درستی است.

او اضافه کرد: اجرای تاجیکستان ما در جشنواره چادر خیال (خیمه‌شب بازی) شهر دوشنبه به دو زبان فارسی و روسی خواهد بود. در تاشکند نیز به زبان روسی اجرا خواهیم داشت..
بیگجانی اجرای تئاتر در دو شهر سمرقند و بخارا را از آرزوهای خود خواند و افزود که اجرای نمایش «ماشملو» در این دو شهر به زبان فارسی خواهد بود.

او ادامه داد: دو شهر سمرقند و بخارا همچون یک جزیره در ازبکستان هستند که زبان‌شان فارسی است و شاعران ملی‌شان هم رودکی و فردوسی هستند که در این دو شهر جایگاه بسیار مهمی دارند.
بیگجانی یادآوری کرد: پیش از این سه بار برای اجرا در جشنواره‌های تاجیکستان دعوت شده بودم که هیچ کدام از این سفرهای میسر نشد ولی خوشحالم که حالا بعد از مدتی، با نمایش «ماشملو» تجربه اجرای تئاتر در این کشورها را به دست می‌آورم.

این کارگردان با بیان اینکه نمایش «ماشملو» ۱۴ سال است که اجرا می‌شود، درباره آن توضیح داد: «ماشملو» برگرفته از داستان «لافکادیو» اثر شل سیلوراستاین است و به صورت تئاتر کاغذی برای تماشاگران ۸ سال به بالا اجرا می‌شود. اولین بار ۱۴ سال پیش پسرم که آن زمان ۸ سال داشت، این نمایش را اجرا کرد و نقاشی‌هایش را هم خودش کشید و بعد از آن با این اجرا دنیا را گشته‌ایم به طوری که این نمایش تاکنون در ۱۶ جشنواره بین‌المللی اجرا داشته و به ۶ زبان ارمنی، فارسی، فرانسوی، انگلیسی، روسی و گرجی اجرا شده است.

به گفته او طی این سفر، استاد داریوش مودبیان نیز نمایشی را بر اساس بوستان و گلستان سعدی اجرا خواهد کرد و این گروه، چند برنامه ادبی در فضای آکادمیک این کشورها با محوریت تئاتر عروسکی در ایران و ادبیات سعدی نیز خواهد داشت.

منبع: ایسنا

544581