سفر همبستگی جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی؛ اتلاف وقت

جو بایدن امروز چهارشنبه در دوازدهمین روز از جنگ در سرزمین‌های اشغالی برای دیدار همبستگی وارد تل آویو شد. این سفر در حالی انجام شد که پس از لغو نشست اضطراری که قرار بود با رهبران اردن، مصر و فلسطین برگزار شود، رئیس جمهور آمریکا مجبور شد از رفتن به اردن صرف نظر کند
تصویر سفر همبستگی جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی؛ اتلاف وقت

به گزارش سایت خبری پرسون، لغو نشست اردن، ضربه‌ای سخت برای ایالات متحده بود که هدفش گفتگو در مورد پیامدهای درگیری در منطقه است.

بایدن ۸۰ ساله دموکرات، با اعلام سفر خود، یک قمار بزرگ انجام داد: اینکه بتواند هم خود را به عنوان ضامن امنیت «اسرائیل» در جنگ علیه حماس نشان دهد و هم به عنوان یکی از امیدهای غیرنظامیان فلسطینی باشد و از سوی خواست سنگری در برابر خطرات تشدید منطقه‌ای باشد.

اما این تلاش برای متعادل کردن اوضاع حتی قبل از رفتن او از بین رفت. علت آن بمباران روز سه شنبه بیمارستان المعمدانی در مرکز غزه بود که به گفته مقامات محلی ۵۰۰ کشته برجای گذاشت.

این فاجعه جدید باعث شد اردن اجلاس اضطراری را که جو بایدن به همراه ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواستند در آن شرکت کنند، لغو کند.

به گفته متیو مابن، خبرنگار فرانس ۲۴ در واشنگتن، "اگر رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود به تل‌آویو، نتواند فرد دیگری بجز نخست‌وزیر اسرائیل را برای دیدار پیدا کند، حضور او تنها پایان گفت‌وگو با بازیگران عرب را برجسته می‌کند"؛ دقیقاً همان چیزی که ایالات متحده می‌خواست از آن اجتناب کند.

بدون هیچ گونه دیداری با رهبران عرب در این سفر، ایفای نقش میانجی در خاورمیانه برای رئیس جمهور آمریکا دشوار خواهد بود.

جو بایدن در دیدار پشت درهای بسته خود با بنیامین نتانیاهو باید چند موضوع از جمله آزادی گروگان‌های آمریکایی در دست حماس، مجوز ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و کاهش تنش را مورد بحث قرار دهد.

منبع: ایسنا

544364