تأسیس شبکه‌های انتخابات در صداوسیما

رئیس سازمان صداوسیما در چهارمین نشست افق تحول رسانه ملی از استقرار ۲۰۰ فرستنده برای ۲۰۰ حوزه انتخابیه و تاسیس شبکه انتخابات خبر داد.
تصویر تأسیس شبکه‌های انتخابات در صداوسیما

به گزارش سایت خبری پرسون، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما نیز از در توضیحاتی تکمیلی گفت که « ۲۴۳ فرستنده شناسایی شده که امکان استفاده از آن‌ها در بحث تبلیغات انتخاباتی نامزدها در حوزه‌های انتخابیه وجود دارد. بر اساس بررسی‌هایی که کارشناسان معاونت فنی انجام داده‌اند، امکان ایجاد حدود ۲۰۰ شبکه اختصاصی محلی برای ۲۰۰ حوزه انتخابیه وجود دارد و اکثر حوزه‌های انتخابیه را پوشش می‌دهد. در حال حاضر، بحث تأمین نیروی انسانی و تجهیز فنی ایستگاه‌های فرستنده در حال بررسی و انجام است تا در ایام تبلیغات انتخابات، این ظرفیت به نحو احسن در اختیار نامزدهای انتخابات قرار گیرد.» در همین زمینه با سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت‌وگو کردیم.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ابتدا توضیحاتی پیرامون قانون انتخابات و فراهم شدن امکان تبلیغات تلویزیونی برای نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم ارائه داد و اظهار کرد: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرداد سال جاری تغییر کرد و ابلاغ شد. یکی از موادی که در این قانون تغییراتی داشته و متفاوت از گذشته است، ماده ۷۴ است.

وی افزود: ذیل فصل ششم - فصل تبلیغات - درماده ۷۴ که به‌طور مشخص در راستای بند ۳ سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است به صراحت تاکید شده است که به‌منظور ایجاد عدالت انتخاباتی نهادها و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری باید امکانات خودشان را برای تبلیغات عمومی معرفی کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه پیش‌ازاین چنین امکانی فراهم نبود که نامزدها از ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌های دولتی استفاده کنند بلکه منع استفاده هم وجود داشت گفت: اما اکنون طبق قانون از دستگاه‌های مذکور خواسته‌ایم که فهرست امکانات و ظرفیت‌های خودشان را معرفی کنند و ما هم در ستاد انتخابات وزارت کشور در حال طراحی هستیم.

اسلامی ادامه داد: بر اساس قانون، کمیسیون‌های تبلیغات استانی شکل می‌گیرند. این کمیسیون‌ها فهرست خدمات را احصا می‌کنند و یک ماه قبل از شروع تبلیغات در اختیار نامزدها می‌گذارند. به این ترتیب براساس جدول زمانبندی که تهیه می‌شود این امکان برای نامزدها فراهم است که از این ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی استفاده کنند که ممکن است سالن همایش، استودیو یا مواردی ازاین‌دست باشد.

وی با بیان اینکه ذیل ماده ۷۴ آیین‌نامه‌ای را طراحی کردیم که این آیین‌نامه به تصویب هیئت‌وزیران هم رسیده است گفت: در تدوین آیین‌نامه ازسازمان صداوسیما دعوت کردیم و نمایندگان صداوسیما هم آمدند و در کنار دستگاه‌های اجرایی چون وزارتخانه‌ها، مؤسسات، نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت نفت، سازمان گسترش، بانک مرکزی، بانک‌ها، بیمه‌های دولتی و ... قرار گرفتند. ما سازمان صداوسیما و شهرداری‌ها را به‌عنوان دو دستگاه مهم و تأثیرگذار که می‌توانند خدمات مناسبی به نامزدها ارائه کنند در آیین‌نامه ماده ۷۴ دیدیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: تبصره ۲ ماده ۲ آیین‌نامه به این مهم اشاره دارد که به استناد بند ۳ سیاست‌های کلی انتخابات و ماده ۱۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، صداوسیما و زیرمجموعه‌های استانی و شهرستانی آن مکلف‌اند امکان استفاده نامزدها از شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و مجازی در قالب‌های مختلف اعم از زیرنویس، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های رادیویی، رادیونما و بسترهای مجازی را با رعایت عدالت انتخاباتی فراهم نمایند و برنامه زمانبندی آن را در اختیار هیئت استانی بررسی تبلیغات قرار دهند.

اسلامی‌ با اشاره به تبصره ۳ همین ماده گفت: همچنین صداوسیما مکلف است یک ماه پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها ضوابط فنی و محتوایی تولید و پخش را در اختیار عموم قرار دهد.

وی به اظهارات رئیس رسانه ملی در دوره پیش‌ثبت‌نام انتخابات مبنی بر دراختیار قرار گرفتن امکانات صداوسیما به نامزدها به طور مساوی اشاره و اظهار کرد: اخیرا نیز مطلع شدیم که رئیس رسانه ملی طرحی نو را در سازمان صداوسیما به پیش برده مبنی بر اینکه نامزدها در هر حوزه انتخابیه بتوانند از امکانات مختص تلویزیونی استفاده کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: این طرح، طرحی بدیع و جدید است و ما اشتیاق زیادی برای پیاده‌سازی طرح داریم. امسال ۴۸ هزار و ۹۸۳ نفردر پیش‌ثبت‌نام شرکت کردند و همین تعداد و احتمالا بیشتر ثبت‌نام نهایی را انجام می‌دهند که تعداد قابل‌توجهی می‌شود. این افراد در استان‌ها، شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه نیازمند امکانات تبلیغاتی هستند، اما به جهت مالی همه نامزدها استعداد و توانمندی یکسانی در برخورداری از امکانات تبلیغاتی با هزینه‌های بالا ندارند.
اسلامی از تاثیر خوب ورود سازمان صداوسیما به این حیطه سخن گفت و تاکید کرد که چون در حوزه‌های انتخابیه به‌صورت محلی شاهد یک نشاط انتخاباتی هستیم این ابزار می‌تواند بسیار کمک کند که یک نامزد در قالب فرکانس محلی با مخاطبان و رأی‌دهندگان به طور مستقیم صحبت کند که کاملاً مؤثر، مفید و سازنده است و تفاوت می‌کند بااینکه حتی یک نفر در استان در قالب یک شبکه استانی با مردم سخن بگوید.

وی اضافه کرد: با پیاده شدن این امکان جدید شورونشاط خاصی در بین نامزدها و مردم ایجاد می‌شود. افتتاح طرح جدید فرکانس محلی با حضور نامزدهای محلی در یک حوزه محلی بسیار خوب است و می‌تواند به معرفی نامزد و دیدگاه‌هایش کمک کند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در خاتمه ابراز امیدواری کرد که ورود خوب رسانه ملی هم به ارتقای مشارکت حداکثری کمک کند.

منبع: روابط عمومی

544124