پتانسیل بالای ایران در زمینه علوم فضایی

یک کارشناس فضایی گفت: تخصصان ایرانی توانسته‌اند با استفاده از تحلیل و پردازش دیتای ماهواره‌های داخلی و خارجی اطلاعات بسیاری را در زمینه کسب و کارهای فضایی به دست‌آورند.
تصویر پتانسیل بالای ایران در زمینه علوم فضایی

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا بیات اظهار کرد: امروزه سرعت پیشرفت تکنولوژی به اندازه‌ای زیاد است که در هر ثانیه شاهد عرضه یک تکنولوژی جدید هستیم در این راستا یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته فناوری‌های فضایی است.

وی افزود: ایران در زمینه فضا و نجوم پتانسیل داخلی بالایی دارد. متخصصان ایرانی توانسته‌اند با استفاده از تحلیل و پردازش دیتای ماهواره‌های داخلی و خارجی اطلاعات بسیاری را در زمینه کسب و کارهای فضایی به دست‌آورند.

این کارشناس فضایی تاکید کرد: کسب و کارهای فضایی بخشی از زندگی هر روز افراد است به عنوان مثال فعالیت تاکسی‌های اینترنتی وابسته به موقعیت مکانی است که توسط ماهواره‌های ناوبر قرارگرفته در مدار لئو به زمین ارسال شده و در اختیار افراد، رانندگان و شرکت‌های مرتبط قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: برخی کسب‌وکارها با استفاده از رصد تصاویر ماهواره‌های سنتینل، پروژه ماهواره‌های کوپرنیک اتحادیه اروپا اطلاعاتی را از نقاط مختلف دنیا به دست آورده و در سایت‌های خود برای استفاده عموم بارگذاری می‌کنند.

بیات گفت: به‌ واسطه بررسی اطلاعات ارسالی از ماهواره‌ها نوع و مقدار آلاینده‌های شهری در هر منطقه مشخص می‌شود که پس از بررسی هشدارهایی برای سازمان محیط‌زیست ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دیگری از اطلاعات به دست آمده از بررسی دیتای ماهواره‌ها در زمینه کنترل بهتر مزارع کشاورزی در هکتارهای وسیع است. کشاورزان می‌توانند با کمک شرکت‌های دانش بنیان فعال در این زمینه از بهترین زمان آبیاری زمین خود مطلع شوند همچنین درصورتی که بخشی از زمین آفت‌زده و یا به کود و هرس نیاز داشته باشد، سریعاً به کشاورز اطلاع داده می‌شود.

این کارشناس فضایی تصریح کرد: به طور کلی ما در بخش محیط زیست و آب و هوا وابسته به ماهواره‌ها هستیم؛ پیش‌بینی وضعیت آب و هوا و بارندگی سالیانه یک منطقه نیازمند اطلاعات ارسال شده از ماهواره‌های مدار لئو و جئو است.

منبع: ایمنا

533808