روسیه در آبخازیا پایگاه دائم ایجاد می‌کند

رئیس منطقه آبخازیا امروز (پنج‌شنبه) به دنبال ملاقات با رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه قراردادی را برای یک پایگاه دریایی دائمی در سواحل دریای سیاه در این منطقه جداشده از گرجستان امضا کرد.
تصویر روسیه در آبخازیا پایگاه دائم ایجاد می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، ناوگان دریای سیاه روسیه مستقر در سواستوپل در شبه جزیره کریمه که مسکو در سال ۲۰۱۴ از اوکراین ضمیمه خود کرد، از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، بارها مورد هدف نیروهای اوکراینی قرار گرفته است.

اصلان بژانیا، رئیس خودخوانده آبخازیا که مورد حمایت روسیه است، گفت که توافقنامه‌ای برای یک پایگاه دریایی دائمی در منطقه اوچامچیرا امضا شده است.

بژانیا به روزنامه ایزوستیا گفت: ما توافقنامه‌ای امضا کرده‌ایم و در آینده نزدیک پایگاه دائمی نیروی دریایی روسیه در منطقه اوچامچیرا وجود خواهد داشت. همه اینها با هدف افزایش سطح توان دفاعی روسیه و آبخازیاست و این نوع تعامل ادامه خواهد داشت. چیزهایی هم هست که نمی‌توانم در موردشان صحبت کنم.

هنگامی که از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مورد این گزارش سؤال شد، گفت که چنین موضوعاتی در صلاحیت وزارت دفاع است و هیچ اظهارنظر دیگری نکرد. مقامات آبخازیا هم به درخواست برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

روسیه در سال ۲۰۰۸ پس از دفع تلاش گرجستان برای بازپس‌گیری اوستیای جنوبی در یک جنگ پنج روزه که در ۱۲ اوت ۲۰۰۸ پایان یافت، آبخازیا و یک منطقه جداشده دیگر، اوستیای جنوبی را به عنوان «کشورهای مستقل» به رسمیت شناخت.

اکثر کشورهای جهان، آبخازیا را به عنوان بخشی از گرجستان به رسمیت می‌شناسند. علاوه بر روسیه، تنها ونزوئلا، نیکاراگوئه، نائورو و سوریه، آبخازیا را به عنوان «کشور مستقل» به رسمیت شناخته‌اند.

غرب، روسیه را به الحاق مؤثر آبخازیا و اوستیای جنوبی متهم کرده و هنگامی که در سال ۲۰۰۹ صحبت از پایگاه روسیه در اوچامچیرا شد، ائتلاف نظامی ناتو ابراز نگرانی کرد.

خبر پایگاه روسیه در اوچامچیرا، جایی که اتحاد جماهیر شوروی دارای پایگاه دریایی بود، می‌تواند نشان دهد که روسیه به دنبال جایگزینی برای سواستوپل است و در عین حال حضور نظامی خود را در سواحل دریای سیاه به سمت ترکیه گسترش می‌دهد.

پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که روسیه بخش عمده‌ای از ناوگان دریای سیاه خود را از پایگاه اصلی خود در کریمه الحاق شده به دلیل حملات اوکراین خارج کرده است. کرملین در پاسخ به سوالی در مورد گزارش وال استریت ژورنال گفت که این هم مربوط به وزارت دفاع روسیه است و هیچ اظهارنظری نکرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار روز چهارشنبه خود با اصلان بژانیا هیچ اظهارنظری در مورد پایگاه دریایی نکرد. اما بژانیا گفت که می‌خواهد در «فرایندهای یکپارچه‌سازی آغاز شده توسط طرف روسیه» شرکت کند.

532501