80درصد زنان ایرانی خانه دارند

طبق آمارها، بیش از ۸۰ درصد زنان در ایران خانه دار و فارغ از اشتغال در جامعه هستند. با این حساب، تربیت نسل‌های پی در پی بر عهده چنین زنانی است که بودن در خانه برای همسرداری و فرزند پروری را برگزیده‌اند 

تصویر 80درصد زنان ایرانی خانه دارند

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: هویت زن خانه دار همواره با چالش‌هایی جدی روبه‌رو بوده‌است. زن خانه‌دار در بازنمایی رسانه‌ای، همسر یا مادری است که کار خاصی نمی‌کند، اهل طبقه متوسط رو به پایین و پایین است، با مشکلات اقتصادی فراوان روبه‌رو است، تحصیلات ندارد و پاسوز مشکلات همسر یا فرزندان است و قدرت تصمیم‌گیری ندارد.

این شکل از تصویر‌سازی خلاف واقعیت جامعه ایران است، چراکه نسلی که انقلاب کرد یا در دفاع مقدس مقابل دشمن ایستاد و نیز بسیاری از کسانی که در دوران فعلی طلایه‌داران فعالیت‌های علمی و صنعتی هستند، دست پرورده زنانی خانه دارند که با لطافت و ذکاوت توانسته‌اند اهل خانه را به بالاترین مدارج ممکن هدایت و حمایت کنند، اما در دورانی که رسانه بخش مهمی از هویت‌دهی به افراد را شکل می‌دهد، ضعیف نشان دادن همسر و مادری خانه‌دار، صدماتی جدی بر نسل نوظهور خواهد داشت.

انتخاب خانه برای دختران این نسل، همواره یک انتخاب منفی خواهد‌بود، چراکه موفقیت همراه آن تعریف نشده‌است و دختران می‌کوشند به هر قیمتی نوعی از فعالیت اجتماعی را برای خود فراهم کنند که در کنار نیاز به داشتن هویت اجتماعی، همراه آوری درآمد اقتصادی را به دنبال داشته باشد، چراکه زن خانه‌دار همواره طفیلی دریافت پول از همسر خود تعریف شده‌است.

عدم توانمندی ساختار‌های جمهوری اسلامی در اعطای عزتمندانه جایگاه زن خانه‌دار در میانه هویت‌یابی دختران و زنان، از جمله خلأ‌هایی است که به نظر می‌رسد تصمیمی برای برطرف کردن آن وجود ندارد. شاید مهم‌ترین دلیل این مسئله، بی‌صدایی زنان خانه‌دار به عنوان قشری است که نه فداکاری‌ها و خدماتشان به قدر کافی دیده می‌شود و نه نیازهایشان مورد توجه قرار می‌گیرد. وظیفه رفع این وضعیت بر عهده قشری از زنان است که در ساختارها، قدرتمندی دارند، از جمله زنان نماینده مجلس که باید صدای تمام بانوان باشند. به جز بیمه زنان خانه دار که عملاً باز هم نگاهی به پرداخت از جیب همسران دارد، مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته نتوانسته به بهبود جایگاه این قشر کمک خاصی کند.

در انتخابات پیش‌رو باید به این مسئله توجه کرد که کدام‌یک از نامزد‌های انتخاباتی به مسئله بیش از ۸۰ درصد زنان جامعه ایران به شکلی درست و قابل برنامه‌ریزی توجه می‌کند تا مجلس شورای اسلامی به عنوان خانه ملت، بتواند صدای زنان خانه‌دار نیز باشد.

521666