جزئیات جلسه فوق‌العاده شورای نگهبان/ دغدغه خانواده‌ها بود؛ باید تکلیف مشخص می‌شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان پابرجاست و مبنای عمل در کنکور ۱۴۰۳ خواهد بود.
تصویر جزئیات جلسه فوق‌العاده شورای نگهبان/ دغدغه خانواده‌ها بود؛ باید تکلیف مشخص می‌شد

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی از رد مصوبه اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، خبر داد.

وی ابتدا در رابطه با این مصوبه بیان داشت: این طرح شیوه پیش‌بینی شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برگزاری کنکور را که از سال گذشته اجرایی شده بود و کنکور اخیر هم بر مبنای آن برگزار شد، تغییر می‌داد و برگزاری آن را به شیوه سال‌های قبل از ۱۴۰۲ باز می‌گرداند.

طحان‌نظیف سپس گفت: به لحاظ اهمیت این موضوع که مساله بسیاری از دانش‌آموزان و دغدغه خانواده‌های آن‌ها است تا هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود، یک جلسه فوق‌العاده در شورای نگهبان برگزار شد و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مباحث متعدد و نکات مختلفی در این باره وجود دارد. شورای نگهبان پیش از جلسه امروز، جلسات مختلفی با موافقان و مخالفان از دستگاه‌های مرتبط برگزار کرد و سعی کرد نکات آن‌ها و ادله‌شان را بشوند.

وی دلیل رد این مصوبه را اینگونه عنوان کرد: تغییر شیوه برگزاری کنکور در جلسه امروز شورای نگهبان مغایر اصولی از قانون اساسی شناخته شد؛ هم اصل موضوع و هم زمان اجرای موضوع مغایر شناخته شد.

طحان‌نظیف درباره زمان برگزاری کنکور اظهار داشت: برگزاری آزمون سال ۱۴۰۳ به روال برگزاری آزمون سراسری قبل از سال ۱۴۰۲، با توجه به فاصله زمانی که تا زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۳ داریم، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قاون اساسی شناخته شد.

وی در خصوص اصل موضوع هم این نکته را گفت که این موضوع در نظرات شورای نگهبان مسبوق به سابقه است. در همین قانونی که مورد اصلاح مجلس شورای اسلامی قرار گرفته این موضوع قبلا هم با اشکال شورای نگهبان مواجه شده بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان در پاسخ به این سوال مجری که آیا معدل در کنکور سال ۱۴۰۳ تاثیر خواهد داشت یا خیر؟ گفت: بله؛ طبق روالی که سال گذشته بوده خواهد بود. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان پابرجاست و مبنای عمل خواهد بود.

521459