اعتراض کارگردان فرانسوی به کمیته اسکار

«ژوستین تریه» در صفحه اجتماعی خود نسبت به عدم انتخاب فیلمش «آناتومی یک سقوط» به عنوان نماینده فرانسه در اسکار واکنش نشان داد. 

تصویر اعتراض کارگردان فرانسوی به کمیته اسکار

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از ورلد آو ریل، در حالی که بسیاری پیش بینی می‌کردند که امسال فیلم «آناتونی یک سقوط» ساخته «ژوستین تریه» که برنده نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن ۲۰۲۳ شده بود در نهایت به عنوان نماینده رسمی فرانسه در اسکار پیش رو انتخاب شود اما کمیته اسکار سینمای فرانسه در اقدامی تعجب‌آور فیلمی تحت عنوان «طعم چیزها» ساخته «ترون آنه هونگ» فیلمساز فرانسوی-ویتنامی را به عنوان نماینده این کشور انتخاب کرد.

«ژوستین تریه» که ظاهرا از این تصمیم بسیار ناراحت است، در حال حاضر مجموعه‌ای از پیام ها را در اینستاگرام بازنشر می کند که در آن از نادیده گرفتن فیلم «آناتومی سقوط» انتقاد می‌کنند و در این میان برخی حتی این موضوع را یک تصمیم سیاسی می‌دانند و این بی‌اعتنایی را نوعی مجازات در واکنش به سخنرانی «تریه» در جشنواره کن می‌دانند که در آن از سیاست های دولت مکرون انتقاد کرده بود.

در یکی از پست‌های اینستاگرامی که توسط این کارگردان فرانسوی بازنشر شده آمده است: «فرانسه به دلیل خطر کسب اسکار بهترین فیلم خارجی، «آناتومی یک سقوط»، برنده نخل طلا و قهرمان گیشه (نزدیک به یک میلیون نفر تماشاگر) را انتخاب نکرد، اما در عوض، تصمیم گرفت یکی از فیلم‌های خارجی را انتخاب کند که خسته کننده‌ترین فیلم در جشنواره کن بود».

«تریه» در ۲۷ مه ۲۰۲۳ در مراسم اختتامیه هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن جنجال ایجاد کرد. این فیلمساز ۴۴ ساله با صحبت در مورد اصلاحات حقوق بازنشستگی، خشونت پلیس و دولت مکرون، سخنرانی خود در مورد برنده شدن نخل طلایی را سیاسی کرد و گفت: «امسال، کشور با اعتراضی تاریخی، بسیار قدرتمند و یکپارچه نسبت به اصلاحات بازنشستگی مواجه بود. این اعتراض به شکلی تکان دهنده تکذیب و سرکوب شده است و این الگوی فزاینده مهارنشدنی قدرت مسلط، در چندین حوزه در حال رخ دادن است».

«طعم چیزها» ساخته فیلمساز فرانسوی-ویتنامی، «ترون آنه هونگ» برنده جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره کن با بازی «ژولیت بینوش» و «بنوا ماگیمل» در حالی که مورد انتقاد منتقدان فرانسوی برای به تصویرکشیدن کلیشه‌های فرهنگی قرار گرفته اما از سوی منتقدان آمریکایی مور استقبال قرار گرفته و برخی شانس کسب نامزدی اسکار را در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی برای این فیلم قائل هستند.

در حالی که فرانسه به خاطر سینمای خود شناخته شده است، ۳۰ سال است که برنده اسکار نشده است و بسیاری کمیته اسکار ثابت آن را در این امر مقصر می‌دانستند. سینمای فرانسه تاکنون ۹ بار موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (بین‌المللی) شده و پس از ایتالیا (۱۱ جایزه) پرافتخارین کشور در این شاخه محسوب می‌شود. فرانسه که از نخستین سال آغاز رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی (که پیش از این با نام شاخه بهترین فیم خارجی یا غیرانگلیسی زبان شناخته می‌شد) در سال ۱۹۵۶ فیلم به آکادمی معرفی می‌کند تاکنون با ۳۴ نامزدی، در میان تمام کشورها رکورددار است.

فرانسه آخرین بار در سال ۲۰۱۹ با فیلم «بینوایان» ساخته «لاج لی» به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه یافت و فیلم «هند و چین» محصول سال ۱۹۹۲، آخرین فیلم فرانسوی فاتح اسکار خارجی است.

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ روز دوشنبه دوم اکتبر (۱۰ مهر) است.

521072