پایان کنگره ملی نغمه‌های عاشورایی

نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی با هزار و ۱۰۰ اثر در روز شهادت امام حسن عسکری(ع) در برج میلاد پایان می‌یابد. 

تصویر پایان کنگره ملی نغمه‌های عاشورایی

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از سازمان هیات و تشکل‌های دینی، نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی در سه بخش اصلی، ویژه و جنبی در سه زبان فارسی، عربی، آذری و گویش‌ها و لهجه‌های بومی ایران برگزار می‌شود و تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره فرستاده شده است.

بخش اصلی شامل نوحه سرایان برتر سال است که پنج نوحه‌سرای برگزیده بر اساس مجموعه آثار عاشورایی انتخاب می شود، بخش ویژه شامل محور های محتوایی است که یک اثر در هریک از محورهای هشت‌گانه‌ برگزیده می شود و بخش جنبی نیز مربوط به نوحه کودک و نوجوان و همچنین مقالات و پایان‌نامه‌هاست که سه اثر برگزیده ویژه‌ کودک و نوجوان و انتخاب سه اثر علمی پژوهشی برتر پیش بینی شده است.

محورهای هشت گانه که هر کدام یک مصرع است، عبارتند از: در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم، هیاتی‌های جوان سربازهای انتظار، به شوق فیض شهادت شهید باید زیست، با خطبه‌های روشنت تکلیف روشن می‌شود، تا ابد می‌ماند قصه‌ی کوفه و شام/ غیرت مرد حرم عفت اهل خیام، هر خانواده هیاتی کوچک برای توست، زندگی زیباست اما در مسیر کربلا و چگونه عشق همسرها حماسه آفرید آن روز!

در بخش اصلی نوحه‌سرایان مجموعه‌ای از آثار خود را که هشت تا ۱۴ اثر خواهد بود از میان سروده‌های سال ۱۴۰۲ به دبیرخانه ارسال و هیات داوران در زبان فارسی سه نفر، در زبان عربی یک نفر و در زبان آذری نیز یک نفر را به عنوان نوحه‌سرای برتر سال معرفی خواهند کرد.

جوایز این کنگره شامل ۵۰ میلیون تومان به نفر اول (زبان فارسی)، ۴۰ میلیون تومان به نفر دوم (زبان فارسی)، ۳۰ میلیون تومان به نفر سوم (زبان فارسی) و ۵۰ میلیون به هر یک از نفرات برتر در زبان عربی و آذری خواهد بود که به همراه یک سفر عتبات است.

داوری آثار از این هفته آغاز و مراسم اختتامیه نیز در روز شهادت امام حسن عسگری(ع) در مجموعه برج میلاد برگزار خواهد شد.

در کنار این کنگره، پویش «با کدام نوحه زندگی کردی» به راه افتاده است که در این پویش ۷۲ نوحه برتر در صد سال گذشته انتخاب و به داوری مردم گذاشته شده است. علاقمندان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری *۹۹۹*۱۳۳# در این پویش شرکت کنند.

510697