واکنش فوری آمریکا علیه رئیسی

اگر ما برداشتی را تایید نکنیم، چیزی به ایران منتقل نخواهد شد

مقام ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید با رد آزاد بودن هر نوع استفاده‌ای از پول‌های منتقل‌شده ایران به قطر، گفت که روی هر برداشتی از آن حساب‌ها نظارت می‌شوند و فقط برای اهداف بشردوستانه قابل استفاده هستند.
تصویر اگر ما برداشتی را تایید نکنیم، چیزی به ایران منتقل نخواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد چهارشنبه مدعی شد که ایران نمی‌تواند هرطور خواست از وجوه منتقل‌ شده از کره جنوبی به قطر استفاده کند.

کربی در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در واکنش به اظهارات آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نبودن محدودیت بر استفاده از پول‌ها در قطر، گفت: «خیر، این درست نیست».

وی درباره ادعای خود توضیح داد: «این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که این پول و سرمایه را فقط بتوان برای اهداف بشردوستانه، غذایی و دارویی، ساخت تجهیزات پزشکی یا حتی اهداف آموزشی اختصاص داد».

مقامات آمریکایی پس از توافق تبادل زندانیان با ایران در محیط داخلی آمریکا با فشارهای مختلفی از سوی مخالفان جمهوری‌خواه خود مواجه شده‌اند، برخی تحلیل‌گران این‌گونه اظهارات مقامات آمریکایی را در راستای فرار از فشارهای داخلی تعبیر می‌کنند.

این مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه هر برداشتی از حساب‌های قطری تحت یک‌سری نظارت و بررسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: «آنها توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک ملی قطر بررسی می‌شوند. حتی اینکه چه مقدار می‌خواهند برداشت کنند نیز بر اساس هشت سازمان و شرکتی که برای انتقال کالاها و خدمات بشردوستانه به ایران قرار دارند، نیز بررسی خواهد شد».

کربی ادامه داد: «پس هر مبلغی که قرار است بر اساس نیاز، به چیزی اختصاص داده شود، ما نظارت و شفافیت کامل بر آن خواهیم داشت. اگر ما برداشتی را تایید نکنیم، چیزی به ایران منتقل نخواهد شد. پس این یک چک سفیدامضا برای آنها نیست».

وی با بیان اینکه مؤلفه‌های این سیستم نگهداری وجوه ایران در قطر بسیار مشخص، دقیق و آشکار هستند، افزود: «[مسئولان] ایرانی نیز پای آن را امضا کرده‌اند. البته لازم است که تاکید کنم، این پول مالیات آمریکایی‌ها یا باج برای آزادی گروگان نیست. این‌ها پول‌های ایران هستند که در حساب‌های کره جنوبی مسدود شده بودند و ایران به آنها دسترسی نداشت».

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بامداد سه‌شنبه گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که به‌ عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدودشده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوال شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره اینکه پنج ایرانی آزادشده از زندان‌های این کشور ذیل توافق مبادله زندانیان چه جرمی مرتکب شده بودند، گفت: «باید دقت کنم که چه مقدار می‌گویم اما در همین حد که بیشتر آنها مربوط به نقض تحریم‌ها و امثالهم است».

پیش از این، شامگاه سه‌شنبه دکتر رئیسی در گفت‌وگو با «لستر هولت» خبرنگار شبکه «ان‌بی‌سی» گفته بود پول‌های آزاد شده متعلق به مردم ایران است و بر اساس نیاز مردم هزینه خواهد شد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در انتقاد از تصمیم دولت کنونی این کشور برای انتقال وجوه مسدودی ایران از کره جنوبی به قطر و توافق مبادله زندانیان، خواستار استیضاح «جو بایدن» شد.

منبع: همشهری آنلاین

510285