هشدار هواشناسی برای 9 استان/ افزایش دما در پایانه های مرزی

سازمان هواشناسی از افزایش دما در مرزهای مهران، چذابه، شلمچه و خسروی خبر داد و برای ۹ استان هشدار سیلاب ناگهانی،آب‌گرفتگی معابر و خسارت به کشاورزان صادر کرد.
تصویر هشدار هواشناسی برای 9 استان/  افزایش دما در پایانه های مرزی

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات البرز مرکزی، برخی مناطق اردبیل، گیلان، غرب مازندران،‌ ارتفاعات جنوبی کرمان،‌ ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان و ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، غرب گیلان، شرق و شمال هرمزگان و ارتفاعات جنوب کرمان رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه در بیشتر مناطق کشور جو آرامی برقرار می‌شود و فقط در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات جنوب کرمان و شمال هرمزگان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار پراکنده،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی انتظار می‌رود.

امروز و فردا در حد فاصل بین زاگرس جنوبی و مرکزی به‌ویژه استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و جنوب اصفهان یزد در ساعات بعدازظهر رشد ابرهای همرفتی،‌رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

از امروز تا چهارشنبه در بیشتر مناطق کشور روند افزایش دما پیش‌بینی شده و در استان‌های خوزستان،‌ ایلام و نوار مرزی کرمانشاه هوا 3 تا 4 درجه گرم‌تر می‌شود.

بر این اساس دما هوا در مرز خسروی تا روز چهارشنبه هفته جاری به 47 درجه و مرزهای مهران،‌ چذابه و شلمچه نیز به 48 درجه افزایش می‌یابد. همچنین دما در شهر نجف به 48 و شهرهای کربلا، کاظمین و سامرا نیز به 47 درجه بالای صفر افزایش خواهد یافت. آسمان کربلای معلی امروز صاف همراه با وزش باد گاهی وزش باد شدید و وقوع پدیده گردوخاک پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی (بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/06/14

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد گرد و خاک و تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/06/12: دامنه و ارتفاعات در مازندران، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد.

دوشنبه 1402/06/13: دامنه و ارتفاعات در غرب و شمال و شرق هرمزگان، جنوب غرب کرمان، نیمه شمالی و جنوب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان و چهارمحال و بختیاری.

سه‌شنبه 1402/06/14: دامنه و ارتفاعات در مازندران، شرق و غرب و شمال هرمزگان، شمال و جنوب فارس و جنوب اصفهان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/06/14

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در برخی مناطق نفوذ گردوخاک

منطقه اثر: خراسان جنوبی، شرق کرمان، جنوب شرق خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان و شمال اصفهان

اثر مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید و خیزش گردوخاک، احتمال افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت، تیرهای برق و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل

توصیه: اجتناب غیر ضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

منبع: تسنیم

509105