همه ی آنچه که باید از مرگ ‌جواد روحی بدانیم

جواد روحی جوان ۳۵ ساله متولد آمل بود که در جریان اعتراضات سال قبل، زندانی و به سه بار اعدام محکوم شد. اما در بهار امسال حکم اعدام او نقض شده و به حبس تغییر پیدا کرده بود. روز پنجشنبه نهم مرداد خبرگزاری‌ها اعلام کردند جواد، جان خود را در بیمارستان از دست داده است. به گفته وکیل جواد روحی، اتهامی که به موجب آن به اعدام محکوم شد«آتش زدن کیوسک پلیس» است.
تصویر همه ی آنچه که باید از مرگ ‌جواد روحی بدانیم

به گزارش سایت خبری پرسون، درباره مرگ جواد روحی نظرات متفاوتی وجود دارد، خبرگزاری فارس نوشته او در ساماندهی اعتراضات سال گذشته در شهرستان نوشهر حضور داشته و به عنوان لیدر در جمعیت ایفای نقش می‌کرده. فارس می‌گوید روحی در حمله به اماکن دولتی، نظامی، بانک‌ها و شهرداری حضور داشته و به اتفاق چند نفر وارد مقر راهنمایی و رانندگی در مرکز شهر شده و لوازم موجود در آن را به بیرون پرتاب و به این موضوع که مقر را تخریب و به آتش کشیده، اقرار کرده است.

این خبرگزاری می‌گوید جواد حتی به انداختن قرآن کریم در داخل آتش اعتراف کرده بود. اما آنچه وکیل او نقل کرده و خبرگزاری‌ها هم آن را منتشر کرده‌اند این است که روحی در همان ابتدای دستگیری اعلام کرده به بیماری‌های اعصاب و روان مبتلاست و دارو مصرف می‌کند. روز دوم خردادماه امسال روابط عمومی دیوان عالی کشور که خبر از لغو حکم جواد روحی می‌داد نوشت گستردگی حرکات ساختارشکنانه ناشی از تلاش‌های افراد زیادی در صحنه بوده و نقش متهم مذکور در حد تلاش‌های انفرادی او بوده و با توجه به تفسیر مضیق قوانین جزایی به نفع متهم طبعاً نمی‌تواند از مصادیق محاربه و افساد فی الارض باشد و قابل انطباق حبس تعزیری درجه پنج یا شش است.

پس از مرگ او روابط عمومی زندان نوشهر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد روز چهارشنبه هشت شهریور ۱۴۰۲ جواد روحی با پای خودش به بهداری مراجعه و عنوان کرد بی‌حال است. پس از گرفتن علائم حیاتی جواد روحی و مشورت با پزشک زندان برای جواد روحی قرص دیکلوفناک و قرص سرماخوردگی تجویز شد.

همچنین در پی اعلام شرح حال به پزشک زندان در ساعت بیست، وی دستور اکسیژن تراپی برای مددجو صادر کرد و روحی ۱۵ دقیقه زیر اکسیژن بود و مجدد به خوابگاه مراجعه کرد. ساعت سه و نیم بامداد نهم شهریور در تماس مجدد با بهداری عنوان می‌شود حال روحی بد شده و اینبار در مراجعه به خوابگاه مشاهده می‌شود او تشنج کرده است.

همچنین خبرگزاری‌ها با انتشار ویدئویی از دیدار روحی با خانواده‌اش نوشتند جواد روحی از امکان ملاقات حضوری با خانواده و تماس تلفنی در طول مدت محکومیت برخوردار بوده. او کمتر از ۲۴ ساعت قبل از اینکه تشنج کند با پدر و مادرش به صورت حضوری در زندان نوشهر ملاقات کرده.

در پی فوت جواد روحی تصویری از او در بیمارستان منتشر شد که خبرگزاری مشرق اعلام کرد مربوط به شهریورماه سال ۱۴۰۰ است. این خبرگزاری علت بستری را اعتیاد عنوان کرده.پنجشنبه شب شایعه دیگری هم منتشر شد که جواد در غیاب خانواده‌اش به خاک سپرده شده. اما خبرگزاری تسنیم این موضوع را همراه با شایعه دستگیری پدرومادر روحی تکذیب کرده و گفته مراسم تدفین در روستای خانوادگی روحی توسط خانواده انجام شد.

براساس پیگیری‌های صورت گرفته، ادعاهای مطرح شده در مورد بازداشت پدر و مادر جواد روحی صحت ندارد.‌ جسد جواد روحی بعد از کالبدشکافی و انجام آزمایش‌های سم شناسی و آسیب شناسی برای مشخص شدن علت تامه فوت توسط سازمان پزشکی قانونی، تحویل خانواده او داده شده.

منبع: هفت صبح

509022