در فروش فرش ایرانی با اُفت قابل توجهی روبرو هستیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نمایشگاه‌های جهانی فرش را مسیری برای توسعه و رونق صنعت فرش دانست و گفت: حمایت از تولیدکنندگان فرش ایرانی برای حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین المللی که می‌تواند توانمندی فعالان این عرصه را پررنگ کند.
تصویر در فروش فرش ایرانی با اُفت قابل توجهی روبرو هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، مصطفی طاهری در مورد کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی در ۱۰ سال گذشته؛ گفت: در فروش فرش ایرانی با اُفت قابل توجهی روبرو هستیم، از اشتغالزایی در این حوزه گرفته تا تولید ناخالص داخلی در میزان تولید و صادرات فرش ایرانی دخیل بوده است؛ اما مسئله اینجاست برای جبران اُفت فرش ایرانی چه اقدامی باید انجام دهیم؟

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فروش فرش ایرانی وابسته به زنجیره‌ای از اقدامات است، ادامه داد: باید زیر ساخت‌های تولید تا فروش فرش ایرانی از تامین کارگاه گرفته تا فروش آن در بازارهای داخلی و خارجی مد نظر متولیان امر قرار بگیرد که می‌تواند مجموعه‌ای از مسائل را شامل شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید به ارزآوری فرش ایرانی، اظهار داشت: اگر در پروسه تولید فرش ایرانی زنجیره پایانی یعنی فروش و صادرات آن را در اولویت‌ها قرار دهیم شاهد ارزآوری آن خواهیم بود، اگر قیمت معقول صادرات فرش دستباف ایرانی را مورد رسیدگی قرار دهیم خواه و ناخواه اشتغالزایی، تولید و فروش فرش دستباف ایرانی رونق خواهد گرفت.

بسیاری از بافندگان فرش ایرانی بیکار هستند

طاهری ادامه داد: مشکل اصلی در رونق صنعت فرش ایرانی فروش آن است، امروز بسیاری از بافندگان حرفه‌ای فرش بیکار هستند، از کیفیت نخ گیری در بافت فرش گرفته تا طراحی برتر، توسعه، کمیت و زمانی که برای بافت آن صرف می‌شود و…. همگی به نوعی در قیمت گذاری این هنر اصیل ایرانی تاثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه در قیمت فرش ایرانی باید مرحله پایانی آن را مد نظر قرار دهیم، اظهار داشت: زحماتی که بافنده فرش برای بافت قالی و فرش متحمل می‌شود زمانی به ثمر می‌رسد که محصول تولید شده در بازار به فروش برسد و در نهایت تولیدکننده دلگرم به تولید مجدد آن باشد.

رفع تعهدات ارزی برای برخی از کالاهای صادراتی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به رفع تعهدات ارزی برای برخی از کالاهای صادراتی، تصریح کرد: رفع تعهدات ارزی از جمله پیشنهادات موثر برای رونق برخی از مشاغل منجمله صنایع دستی است که در نظر گرفته شده است؛ برای رونق صنعت فرش و صادرات آن بی تردید رفع تعهدات ارزی می‌تواند مسیری مطمئن برای توسعه آن باشد یعنی تولید کننده به قیمت بازار می‌تواند ارز خود را به تومان تبدیل کرده و دیگر نیازی نیست ارز تعلق گرفته را به ارز نیمایی مبدل کنند که همین مسئله منجر می‌شود انگیزه و سود در تولید فرش دستباف برای تولید کننده فراهم شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نمایشگاه‌های جهانی فرش را مسیری برای توسعه و رونق این صنعت دانست و اظهار داشت: حمایت از تولیدکنندگان فرش ایرانی برای حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و بین المللی می‌تواند توانمندی فعالان این عرصه را پررنگ کند، اما در برخی از مواقع تمام فرش‌های صادر شده به نمایشگاه‌های جهانی به فروش نمی‌رسد تولید کنندگان مجبور به بازگرداند آنها به کشور می‌شود، بی تردید موانعی برای استرداد آنها به کشور خواهد بود که به ضرر تولید کننده است و بنام واردات به ثبت می‌رسد، دولت باید برای این مهم که هر از چندگاهی چالش برانگیز می‌شود تدبیری داشته باشد.

هنوز گره‌های زرین قالی با تلفیقی از هنر و زیبایی‌های به نام ایران می‌درخشد

طاهری با تاکید بر اینکه هنوز فرش ایرانی خوشنامی خود را در سطح جهان حفظ کرده، خاطرنشان کرد: هنوز گره‌های زرین قالی وقتی با تلفیقی از هنر و زیبایی‌های طبیعی طرح‌های بی‌بدیلی را در تاریخ به نام ایران و ایرانی در جهان به ثبت می‌رسانند، هستند کسانی که خواهان این هنر کم نظیر باشند بر همین اساس در بازده زمانی اندک بی تردید می‌توان این صنعت را رونق داد.

نماینده مردم مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه بازار فرش ایرانی را سایر کشورها به دست گرفته‌اند، تاکید کرد: امروز بخش بزرگی از بازار‌های صادراتی فرش دستباف ایران به حاشیه رفته است و متاسفانه بازار این هنر اصیل ایرانی را کشورهایی همچون هند، چین و پاکستان به دست گرفته است.

منبع: خانه ملت

508356