جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید:

توافق با ایران برای آزاد سازی پنج آمریکایی همچنان در جریان است

جیک سالیوان با اعلام اینکه توافق با ایران در خصوص آزادسازی پنج آمریکایی از ایران همچنان در جریان است، از ارائه بازه زمانی برای آزادی زندانیان آمریکایی خودداری کرد.
تصویر توافق با ایران برای آزاد سازی پنج آمریکایی همچنان در جریان است

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از رویترز، سالیوان در کنفرانسی به خبرنگاران گفت: ما باور داریم که همه‌چیز مطابق با تفاهمی که با ایران حاصل شده، پیش می‌رود. من چارچوب زمانی دقیقی برای شما ندارم چراکه هنوز گام‌هایی باید برداشته شوند با این حال همچنان باور داریم که توافق در مسیر خود پیش می‌رود.

وی در ادامه عنوان کرد که آمریکا در توافق تبادل زندانیان با ایران، ۶ میلیارد دلار به ایران نمی‌دهد بلکه پول‌های این کشور در یک حساب مسدود شده را به حساب دیگری منتقل می‌کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در اواسط ماه جاری در گزارشی اعلام کرد که مطابق با توافق حاصل‌شده میان تهران و واشنگتن، پنج آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی برای مصارف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

سپس نمایندگی ایران در سازمان ملل در رابطه با این اخبار منتشرشده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با میانجی‌گری یک دولت ثالث حاصل شده است، ایران و آمریکا پذیرفته‌اند که متقابلا پنج زندانی را آزاد و آنها را عفو کنند. جابه‌جایی آنها گام ابتدایی حائز اهمیتی در جهت اجرای توافق است.

همچنین وزارت امور خارجه ایران در مورد آزادسازی منابع توقیف‌شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که به‌ طور غیرقانونی از سوی آمریکا بازداشت شده‌اند، بیانیه‌ای را صادر و در آن تصریح کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌ طور غیر قانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است اما جاسوسان مد نظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.

سیامک نمازی در سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا، عماد شرقی در سال ۱۳۹۹ به جرم جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی و مراد طاهباز در سال ۱۳۹۶ به جرم جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی، هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند. از دو زندانی دیگر که گفته می‌شود یک نفر از آنها زن بوده، نامی آورده نشده است.

منبع: ایسنا

507904