الخلیج اونلاین: سرمایه‌گذاری در کشور بزرگ ایران منافع خوبی به همراه دارد

پایگاه خبری عرب زبان الخلیج اونلاین تاکید کرد، ایران کشور بزرگی است که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند منافع خوبی برای کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه داشته باشد.
تصویر الخلیج اونلاین: سرمایه‌گذاری در کشور بزرگ ایران منافع خوبی به همراه دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، پایگاه خبری الخلیج اونلاین نزدیک به قطر در گزارشی با عنوان « مناطق آزاد ... نقشه جدید روابط اقتصادی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس» و به قلم سلمی حداد تاکید کرد که تجارت ایران و اعراب در سال‌های آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت.

در این گزارش آمده است: ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) در راستای اهتمام دو طرف در جهت به صفر رساندن بحران‌های منطقه، بازگرداندن روابط فیمابین به حالت عادی و سرمایه‌گذاری در جهت دستیابی به منافع سیاسی و اقتصادی دو طرف، به برداشتن گام‌ها برای همگرایی با یکدیگر ادامه می‌دهند.

نویسنده با اشاره به پیشنهاد اخیر ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی، امارات و قطر برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و امضای توافقنامه با عمان در این خصوص گفت: کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران ابراز کرده‌اند و آن را فرصتی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و افزایش تجارت می‌بینند.

سلمی حداد تاکید کرد: ارزش تجارت ایران و کشورهای عربی خلیج فارس در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود این تجارت در سال‌های آینده رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کمک می‌کند تا به بازارهای داخلی و منطقه‌ای دسترسی آسان‌تری داشته باشند.

به نوشته الخلیج اونلاین، ناظران معتقدند که این مذاکرات ( بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) می‌تواند به انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری بین دو طرف منجر شود که به نفع هر دو کشور خواهد بود.

حسام عایش، یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت وگو با الخلیج اونلاین گفت: روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ایران اتفاق تازه‌ای نیست، برای مثال حجم مبادلات تجاری بین ایران و امارات به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسید و بعدا به ۱۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: ایران در امارات حضور گسترده‌ای در حوزه سرمایه گذاری دارد و برخی گزارش‌ها از سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری تهران در این کشور حاشیه خلیج فارس خبر می‌دهد.

عایش افزود: افق‌های روابط خلیج‌فارس و ایران به سختی قابل پیش‌بینی است، بنابراین سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی یکی از مهم‌ترین ابزارهای تأثیرگذاری و عقلانی کردن جهت‌گیری‌های دولت‌ها است.

این کارشناس اقتصادی گفت: تهران نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است و کشورهای حاشیه خلیج(‌فارس) باید سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدهای خود را متنوع کنند و ایران کشور بزرگی است که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند منافع خوبی برای کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه داشته باشد.
عایش با بیان اینکه ایران نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد، گفت: حجم تولید ناخالص داخلی ایران تنها حدود ۳۳۰ میلیارد دلار است، در حالی که ایران از نظر نفتی کشوری بزرگ است و همچنین زمین‌ها و ظرفیت‌های وسیعی دارد.

اما به گفته این اقتصاددان، سرازیر شدن سریع‌تر سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عربی خلیج‌فارس به سمت ایران مستلزم آمادگی برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی و مطالعه دقیق آن‌ها است.

منبع: فارس

507606