تقدیر از تیم‌های برتر صاحب ایده و طرح‌های کاربردی در اختتامیه جشنواره ایده تا محصول

نخستین جشنواره ایده تا محصول که با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اجرا شد، به کار خود پایان داد و از تیم‌های صاحب ایده برتر و طرح‌های کاربردی تقدیر به عمل آمد.
تصویر تقدیر از تیم‌های برتر صاحب ایده و طرح‌های کاربردی در اختتامیه جشنواره ایده تا محصول

به گزارش سایت خبری پرسون، اختتامیه نخستین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات عصر امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ با حضور سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، فرامرز رستگار دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، سیدمحمد رضوی زاده پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول و وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ساختمان ستاره ونک تهران برگزار شد.

این جشنواره از فروردین سال گذشته به همت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و با مشارکت و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سندیکای صنعت مخابرات ایران و بزرگترین شرکت های صنعت مخابرات کشور آغاز به کار کرد و در جریان آن، طرح ها و ایده های متنوعی در حوزه های ارتباطات رادیویی، ارتباطات نوری، زیرساخت اطلاعاتی و سرویس های پایه و خدمات کاربردی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

*هدف‌مان بهبود زندگی مردم با ارائه سرویس‌های دیجیتال و کاربردی است

حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول و رییس شورای سیاست گذاری این جشنواره طی سخنانی با بیان اینکه تمامی اپراتورهای بزرگ دنیا سرمایه گذاری های خود را از طریق مراکز تحقیق و توسعه و بازوی سرمایه گذاری های خطرپذیر به سمت حوزه های نوآورانه برده اند، اظهار کرد: همراه اول نیز همسو با این جریان جهانی، مرکز تحقیق و توسعه خود را با هدف سرمایه گذاری روی تکنولوژی های نوین حوزه تلکام راه اندازی کرد.

وی ادامه داد: به دنبال پیاده سازی سلوشن های ICT در سگمنت های جدید بودیم و همچنان هستیم و هدفی جز نقش آفرینی در بهبود زندگی مردم با ارائه سرویس های دیجیتال و کاربردی نداریم.

*تمرکز جشنواره ایده تا محصول بر توسعه شبکه ملی اطلاعات بود

وحید شاه منصوری، رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز در ادامه مراسم با اشاره به اینکه آغاز این جشنواره به کنفرانس برق اردیبهشت سال 1401 گره خورده است، اظهار کرد: ضروری دیدیم با تأکید بر حمایت از تولیدات داخلی و محصولات دانش محور در صنعت مخابرات، به سمت جمع آوری ایده ها برویم و با رویکرد نوآوری باز تا به سرانجام رسیدن ایده ها (تبدیل به محصول شدن) همراه تیم ها باشیم.

وی با تأکید بر اینکه تمامی فعالان اکوسیستم ICT شبیه اعضای یک بدن در کنار یکدیگر هستند، خاطر نشان کرد: با رویه ای که در این جشنواره برای حمایت از ایده ها و تبدیل آن‌ها به محصول چیده شد، همانطور که در پایان ما در همراه اول بهره بردار از محصولات تجاری خواهیم بود، دیگر فعالان اکوسیستم نیز بهره بردار خواهند شد.

رییس مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور همچنین ضمن تشریح فرآیندهای برگزاری این جشنواره از مرحله طراحی و سیاست گذاری تا ارزیابی ایده ها و طرح ها و برگزاری جلسات و ارائه به سرمایه گذاران، گفت: تمرکز ما در تمامی محورهای در نظر گرفته شده برای این جشنواره توسعه شبکه ملی اطلاعات بود.

به گفته وی مجموع موارد ارسالی به این جشنواره 74 به تفکیک 43 طرح کاربردی و 31 ایده بوده است؛ که هر کدام از حوزه های اصلی «سرویس های پایه و خدمات کاربردی»، «زیرساخت اطلاعاتی»، «ارتباطات رادیویی» و «ارتباطات نوری» به ترتیب 54، 7، 5 و 8 ایده و طرح را به خود اختصاص دادند که در پایان با ارزیابی ارزیابان تخصصی و هیأت داوران این جشنواره، ایده ها و طرح های کاربردی اول تا سوم و شایسته تقدیر انتخاب شدند.

*الگوی سرمایه‌گذاری‌های همراه اول مطابق با الگوی جهانی

سیاوش ملکی فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی هم که در این مراسم حضور داشت، ضمن تقدیر از همراه اول که لایه های سرمایه گذاری آن با الگوی جهانی اپراتورهای تلفن همراه منطبق است، اظهار کرد: اهداف اصلی از سرمایه گذاری ها معمولا دور دو محور «مالی» یا «راهبردی» می گردد و امیدوارم نگاه همراه اول به سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا نیز مانند رویکرد راهبردی حمایت از دانش بنیان ها باشد که در آخر موجب هم افزایی بیشتر شود.

وی در این رویداد به تحلیل رفتار چند کمپانی بزرگ مانند شِل و فایزر در مسیر سرمایه گذاری های خطرپذیرشان پرداخت و با ترسیم روند سرمایه گذاری های آنها به ذکر این نکته پرداخت که شاید در حال حاضر اپراتوری مانند همراه اول به سمت سرمایه گذاری در حوزه بیوتکنولوژی برود چندان غیرمعقول نباشد.

در بخش پایانی این مراسم نیز ضمن تقدیر و تجلیل از رتبه های اول تا سوم هر یک از حوزه های اصلی و اهدای جوایز 50، 30 و 20 میلیون تومانی همراه اول به تیم های اول تا سوم، از متولیان برگزاری این جشنواره اعم از شورای سیاست گذاری، کمیته اجرایی و ارزیابان تخصصی نیز تقدیر و تشکر شد.

در آیین اختتامیه جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات، ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای این جشنواره ملی، از ایده ها و طرح های برگزیده نیز تقدیر شد.

گفتنی است حمایت های این جشنواره شامل دو بخش «مادی» و «معنوی» بود که در بخش مالی حمایت تا سطح 20 میلیارد تومان از طرح ها و ایده های برتر را در بر می گرفت و در بخش معنوی نیز زمینه همکاری با بزرگترین شرکت های صنعت ارتباطات، تضامین خرید، راهبری صنعتی و تخصصی را برای شرکت کنندگان به ارمغان می آورد.

لازم به ذکر است افتتاحیه دور دوم این جشنواره از امروز اعلام و از پوستر آن توسط حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول و وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول رونمایی شد.

507232