به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی با هدف عمومیسازی و مردمیسازی قصهگویی در اقشار مختلف جامعه، فضاسازی و ارتقای ظرفیت قصهگویی به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی جامعه و تقویت جایگاه قصهگویی ایرانی برای ثبت جهانی در بخشهای «مدرن و کلاسیک»، «آیینی سنتی»، «زبان اشاره» و «۹۰ ثانیهای» فراخوان داد.
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری با تأکید بر برگزاری جشنوارهی بیستوپنجم قصهگویی به عنوان یک جشنوارهی مترقی و درخور نام بزرگ ایران اسلامی؛ سیاستهای کلی جشنوارهی بیستوپنجم قصهگویی را به کارگیری تجربه ربع قرن جشنوارهی قصهگویی در رخدادهای پیش رو، عمومیسازی و مردمیسازی جریان قصهگویی، بهکارگیری از ظرفیتهای دولتی خصوصی و نیروهای مردمی در راستای عمومیسازی و مردمیسازی جریان قصهگویی، ارتقای جریان قصهگویی به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی در جامعه، گستردهسازی آموزش قصهگویی، توجه ویژه به خانواده و نوجوانان در جریان قصهگویی و ترویج آن، کاربست حداکثری رسانه در عمومیسازی و مردمیسازی قصهگویی، بهکارگیری همه ظرفیتهای کانون پرورش فکری در خدمت جریان قصهگویی عنوان کرده بود.
بر همین اساس «قصههای قرآنی، دینی و مذهبی، روایت اراده» (قصهی کارآفرینان و صاحبنامان عرصهی کار و تلاش)، «قصههای نامداران» (روایت اسطورهها) و «قصههای آزاد» محورهای موضوعی این دوره از جشنواره است.
با توجه به اینکه مخاطب قصهها کودکان و نوجوانان هستند، پرداختن به قصههای دارای زمینهی طنز و لبخند در تمامی محورهای موضوعی پیشنهاد شده است.
بخش ملی (مدرن و کلاسیک)
کلاسیک شامل قصههایی از روزگاران کهن، تاریخ، سنتها، مذهب، آداب، قهرمانیها و ... از منابع شفاهی یا کتبی که از سوی قصهگو به شیوهی قصهگویی متداول اجرا میشود.
مدرن (نوآورانه) نیز شامل قصههاییکه به صورت خلاقانه در اجرا و متن با استفاده از تصویر و سایر ابزارهای خلاق و از منابع شفاهی یا کتبی از سوی قصهگو اجرا میشود.
بخش آیینی-سنتی
در بخش «آیینی- سنتی» قصهگو با نگاه به سنتها و آیین های دینی و ایرانی، قصهای را در یکی از قالبهای «نقالی»، «پردهخوانی»، یا «شمایلگردانی» روایت میکند.
بخش زبان اشاره (مدرن و کلاسیک)
در این بخش قصهگو قصهاش را با زبان اشارهی فارسی تعریف میکند.
قصه گویی بینالملل
به موازات بخش ملی جشنوارهی قصهگویی، بخش بینالملل نیز برگزار میشود؛ قصهگویان قصههای خود را با رویکردهای چهارگانهی جشنواره انتخاب کرده و با شیوههای متداول و معرفیشده در حوزهی قصهگویی، به اجرا میپردازند. این بخش به شکل رقابتی میان قصهگویان ایرانی و غیرایرانی برگزار میشود.
در این بخش برگزیدگان سطوح منطقهای، ملی و بینالمللی جشنوارههای پیشین، قصهگویان و مجریان حرفهای و قصهگویان علاقهمند از کشورهای دیگر میتوانند شرکت کنند.
قصهگویی ۹۰ ثانیهای (قصهی زندگی خانوادهی من)
در این بخش قصهگویان در یک ویدئوی ۹۰ ثانیهای، برش یا بخشی از زندگی و خانوادهی خود را روایت میکنند. رویکردهای توصیف شده در بخش ۹۰ ثانیهای باید با رویکردهای اعلام شده منطبق باشد. چنانچه قصه زندگی متأثر از محورهای اصلی جشنواره باشد پذیرش و داوری اثر در اولویت خواهد بود.
مخاطب بخش قصهگویی۹۰ ثانیهای عموم مردم هستند و همهی علاقهمندان امکان شرکت در این بخش را دارند.
همچنین جشنواره بخشی با عنوان «بخش علمی» دارد که آییننامهی اجرایی آن به صورت مستقل طراحی و ابلاغ خواهد شد.
جوایز ویژه جشنواره نیز شامل «جایزه ویژه قصه برتر» با موضوع سردار سلیمانی و «جایزه ویژه قصه برتر» با تکیه بر لبخند است.
همچنین در این دوره از جشنواره «جایزه منحصر به فرد» جشنواره بهعنوان نخستین جایزه جهانی قصهگویی به شرکت کنندگان ایرانی و بینالمللی به انتخاب داوران اهدا خواهد شد.
علاقهمندان تا پایان مهر ۱۴۰۲ فرصت دارند برای ثبتنام و بارگذاری آثار خود به پایگاه جشنواره قصهگویی به نشانی kanoonfest.ir مراجعه کنند.
دبیرخانه مرکزی جشنواره بینالمللی قصهگویی تهران با نشانی خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تلفن ۰۲۱۸۸۹۷۱۳۶۳ آماده پاسخگویی به سوالها است.
جشنواره استانی بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی در پنج منطقه و در سه بازه زمانی در آبان برگزار میشود.
مرحلهی پایانی بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی با شعار «با قصه لبخند بزنیم» هفته آخر آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.