بازار سرمایه برنده بازدهی در آینده است

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: از نگرش فنی و تجربی بازار سرمایه برنده صعود آینده خواهد بود. در روند گذشته نیز افرادی که از دانش بیشتری برخوردار بودند یا از روش‌های غیرمستقیم البته با انتخاب مناسب عمل کردند، بازدهی مطلوبی کسب کردند.
تصویر بازار سرمایه برنده بازدهی در آینده است

به گزارش سایت خبری پرسون، بورس اوراق بهادار امروز اگرچه از میانه معاملات با کاهش اندک قدرت تقاضا مواجه شد، اما توانست برخلاف دو روز گذشته، شرایط بهتری را رقم بزند و با رشد نماگرهای اصلی خود همراه شود.

به عبارت دیگر، بازار سهام پس از چند روز بازدهی منفی امروز توانست یک روز متعادل مثبت را پشت سر بگذارد و شاخص‌های بورسی با رشد خوبی مواجه شدند.

هجوم خبرهای متعدد و مختلف در رابطه با صنایع به ویژه گروه خودرویی و پالایشی در روزهای گذشته، توانست بار دیگر امید جدیدی را در دل اهالی بازار سهام ایجاد و برخی از فعالان را برای خرید متقاعد کند، اما کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تا زمانی که ارزش معاملات خرد افزایش چشمگیری نداشته باشد، نمی‌توان به روند صعودی بازار سهام امید چندانی داشت.

* بازار سرمایه برنده بازدهی در آینده است

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت‌گذاری دستوری به شدت کارایی شرکت‌های بورسی مخصوصا خودرویی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. اغلب شرکت‌های خودروساز به ویژه در بخش تجاری با مشکل جدی در حوزه تامین نقدینگی مواجه هستند.

وی ادامه داد: اگر قیمت‌گذاری دستوری به طور کامل حذف شود، می‌توان خوش‌بین بود که مواردی نظیر کاهش زیان خودروسازان و حتی حرکت به سمت سودآوری در این صنعت (بلند مدت) رونق بگیرد. در شرایط فعلی تقاضای سفته‌بازی در این صنعت به طور موقت متوقف شده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره بازدهی بازارهای مالی تاکید کرد: از نگرش فنی و تجربی بازار سرمایه برنده صعود آینده خواهد بود. در روند گذشته نیز افرادی که از دانش بیشتری برخوردار بودند یا از روش‌های غیرمستقیم البته با انتخاب مناسب عمل کردند، بازدهی مطلوبی کسب کردند.

گلستانی تصریح کرد: تنها بازار ارزان که توانایی جبران عقب ماندگی خود را دارد، بازار سرمایه است.

* رشد کم جان شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس 9 هزار و 128 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و 997 هزار و 46 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 46 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 4 هزار و 541 واحدی در رقم 696 هزار و 324 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 66 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 111 واحدی به رقم 25 هزار و 863 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش هزار و 74 واحد به سطح 126 هزار و 797 واحد رسید.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام باز هم منفی شد و 54 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد فن افزار (توسعه فن افزار توسن)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شدوص (دوده‌ صنعتی‌ پارس‌) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای وبملت (بانک ملت)، عالیس (بهار رز عالیس چناران) و شیران (سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران) اختصاص داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 6 هزار و 809 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 573 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 11 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 898 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 6 ماه اخیر است.

* ارزش صف های خرید و فروش بورس

در پایان معاملات امروز، 319 نماد با رشد قیمت و 477 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. حدود 60 درصد نماد ها سرخ پوش شدند!

در جریان معاملات روز دوشنبه، 60 نماد صف خرید داشتند و 65 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 46 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 205 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 27 درصدی به 283 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به ۲۴.۲ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۹.۳ میلیون تومان رسید.

منبع: فارس

506913