تلاش‌های دولت برای حمایت از زنان

تلاش‌های دولت برای حمایت از زنان در قوانین، جای خالی متخصصان زنان و زایمان در تصمیم‌گیری برای فرزندآوری، اهمیت موافقت برای تشکیل سازمان زنان و خانواده،توجه به فصل زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه در مجلس را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.
تصویر تلاش‌های دولت برای حمایت از زنان

به گزارش سایت خبری پرسون، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: لایحه امنیت تنها به بخشی از نگاه تکریم‌آمیز اسلام به زن و جایگاه او پرداخته است و هنوز جا دارد که مباحث مغفول مانده در قرآن و سنت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مورد پژوهش و مداقه قرار گیرد و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه اعمال شود.

وی گزارشی از تلاش‌های دولت مردمی برای حمایت از زنان در قوانین، رویه‌ها و سیاست‌ها را ارائه کرد و متذکر جایگاه ویژه بانوان در استمرار کمی و کیفی جمعیت شد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن اشاره به آیات قرآن کریم به نقشه‌های دشمن جهت تسلط بر منابع مادی، معنوی و نابود کردن اقتصاد و سرمایه انسانی تاکید کرد.

جای خالی متخصصان زنان و زایمان در تصمیم‌گیری برای فرزندآوری

سودابه کاظمی، رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان کشور گفت: متخصصان این رشته در حوزه‌های تصمیم‌گیری درباره جمعیت، فرزندآوری و سلامت مادران جایگاهی ندارند و این روند به این رشته خطیر ضربه می‌زند.

وی افزود: اگر در سطح کشور به رشته تخصصی زنان و زایمان رسیدگی و توجه نشود، سلامت زنان و مادران به خطر خواهد افتاد و به صورت مداوم با صدور دستورالعمل‌هایی مواجه هستیم که ایرادات جدی دارد.

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان کشور تصریح کرد: برای رفع ایرادات دستورالعمل‌های ابلاغی بارها اصلاحیه داده‌ایم و لازم است اقدامات مورد نیاز در این زمینه انجام شود.

توضیحاتی درباره فصل زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه در مجلس

فاطمه قاسم‌پور، عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره به لزوم رفع موانع رشد و شکوفایی زنان در لایحه برنامه، گفت: در همین راستا پیشنهاداتی برای تغییر در لایحه برنامه داده شده که از جمله آنها تغییر ساختار مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها است.

وی درباره تغییرات صورت‌گرفته در فصل زنان و خانواده برنامه هفتم توسعه، افزود: در مجلس کمیسیون اجتماعی موضوعات مهم و مرتبط با لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان را پیش از تقدیم لایحه دولت به مجلس آغاز کرد و بعد از ارسال لایحه نیز دقیق‌تر به بررسی آن پرداخت و مواردی را اصلاح کرد و پیشنهادات الحاقی نیز داشت.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه بر دو موضوع تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی زنان، تصریح کرد: با همین رویکرد محورهای اصلی برنامه در دو بخش زنان و خانواده شفاف و احکام مختلف حول این محورها طراحی شد. ضمن آنکه چند موضوع مهم و ضروری را هم در برنامه مدنظر قرار گرفت.

وی با اشاره به رویکرد مجلس در فرایند اصلاح‌بخش زنان و خانواده لایحه دولت گفت: با توجه به اینکه در حوزه زنان در سیاست‌گذاری هنوز نتوانسته‌ایم به اجماع حداکثری دست یابیم، سعی شد با استفاده از ظرفیت حداکثری کارشناسی و تعریف فرآیندهایی، تا حد امکان مشارکت کارشناسان را داشته و در تعامل با ایشان بتوانیم این مسیر را طی کنیم.

موافق تشکیل سازمان زنان و خانواده هستیم

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: مخالف تشکیل وزارتخانه خانواده هستیم و به جای آن پیشنهاد ما این است که سازمان زنان و خانواده داشته باشیم. دولت مخالف تشکیل وزارتخانه خانواده است، چرا که از این طریق محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: خانواده باید در تمام وزارتخانه‌ها نمود داشته باشد و قوانین، عملکردها، رویکردها و دستورالعمل‌ها باید با نگاه خانواده محوری وجود داشته باشد و اگر محدود در یک وزارتخانه و به یک بودجه محدود باشد، قطعاً نمی‌تواند کارساز باشد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که مانند سازمان محیط‌زیست، سازمان زنان و خانواده داشته باشیم تا بتواند بر همه وزارتخانه‌ها نظارت و با آنها همکاری داشته باشد.

منبع: ایمنا

506523