معاون وزیر علوم:

آماده ایم بورس‌هایی را به دانشجویان چین اختصاص دهیم

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ما آماده ایم بورس‌هایی را به دانشجویان چین اختصاص دهیم تا به موجب آن دانشجویان چینی بتوانند برای تحصیل به کشور ایران سفر کنند.
تصویر آماده ایم بورس‌هایی را به دانشجویان چین اختصاص دهیم

به گزارش سایت خبری پرسون، هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان طی سفر به کشور چین و حضور در سی و یکمین یونیورسیاد جهانی 2023 با چن جیه معاون وزیر آموزش کشور چین دیدار و گفتگو کرد.

ور در این دیدار ضمن تشکر از کشور چین به منظور سی و یکمین یونیورسیاد جهانی تصریح کرد: دنیا به سمتی حرکت می‌کند که در نیمه دوم قرن 21 آسیا قاره مسلط دنیا خواهد بود به طوری که کشور چین در شرق و کشور ایران در غرب آسیا از جایگاه بسیار مهمی برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: ایران و چین از دیرباز تلاش کرده اند تا از طریق جاده‌های ارتباطی غرب و شرق آسیا را بهم متصل کنند. اگر به تاریخ نگاه کنیم خواهیم دید که روابط بین المللی کشور چین و ایران بسیار حسنه بوده است به طوری که جاده ابریشم از گذشته راه ارتباطی این دو کشور بوده است اکنون این جاده درحال احیا است و ما باید آن را به جاده ابریشم علمی و فناوری نیز تبدیل کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه خوشبختانه اخیرا ایران به پیمان شانگ‌های پیوسته است و ما عملا در حال حرکت به سمت روابط راهبردی در حوزه سیاسی هستیم؛ اظهار کرد: این روابط راهبردی باید به روابط راهبردی در حوزه علم و فناوری نیز تسری یابد.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: محور‌های اصلی سخنان رئیس جمهور چین در سفر به کشور ایران در سال 2016 و رئیس جمهور ایران در سفر به کشور چین در سال 2023 تاکید ویژه‌ای بر مسائل علمی و دانشگاهی داشتند. علاوه بر این، در قرارداد جامع همکاری مشترک میان ایران و چین نیز روابط علمی و دانشگاهی از محور‌های اصلی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: ما برای این که بتوانیم به روابط علمی و دانشگاهی میان دو کشور دست یابیم نیازمند طراحی گام‌های عملی در این زمینه هستیم؛ تصریح کرد: در راستای افزایش روابط علمی به صورت عملی پیشنهاد ما برگزاری نشست مشترک میان دانشگاه‌های مهم دو کشور ایران و چین است. ما این آمادگی را داریم تا میزبان برگزاری این نشست در میان دانشگاه‌های کشور ایران و چین باشیم.

داداش پور با اشاره به اینکه در این نشست دانشگاه‌ها می‌توانند نقشه راه کوتاه مدت و بلند مدت خود را ترسیم کنند؛ بیان کرد: اگر این نشست برگزار شود در حقیقت اولین گام برای حرکت در مسیر روابط راهبردی خواهد بود. وی افزود: گام عملی دوم تبادل بورسیه‌های دانشجویی میان دو کشور است. در عین حال که رهبران کشور‌ها به هم نزدیک می‌شوند نیاز است تا این روابط به نخبگان و مردم نیز تسری یابد، زیرا به هر میزان که نخبگان و مردم به یگدیگر نزدیک‌تر شوند ارتباطات میان دو کشور نیز افزایش خواهد یافت. در این شرایط، اهمیت تبادل دانشجویان بین دو کشور نیز نمایان می‌شود.

وی تاکید کرد: ما آماده ایم بورس‌هایی را به دانشجویان چین اختصاص دهیم تا به موجب آن دانشجویان چینی بتوانند برای تحصیل به کشور ایران سفر کنند و این انتظار نیز وجود دارد تا شرایطی فراهم شود تا دانشجویان ایرانی نیز بتوانند از بورس تحصیلی کشور چین بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه به هر میزان دانشجویان دو کشور به یکدیگر نزدیک‌تر شوند روابط میان دو کشور ایران و چین نیز ماندگارتر خواهد شد؛ اظهار کرد: همچنین این امکان وجود دارد تا دانشجویان ای چینی و ایرانی بتوانند از طریق فرصت‌های مطالعاتی به دو کشور سفر کنند تا به پژوهش‌های مطالعاتی مشترک کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه زبان مهم‌ترین ابزار ارتباط است و باعث تقویت روابط میان دو ملت خواهد شد؛ تصریح کرد: برخی از دانشگاه‌های ایران گروه آموزش زبان چینی را راه اندازی کرده و بدنبال توسعه هستند. این انتظار از طرف چینی وجود دارد که از توسعه گروه‌های آموزش زبان فارسی نیز در دانشگاه‌های کشور چین حمایت کند تا به شناخت دو کشور کمک بیشتری کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، وزیرعلوم با اشاره به اینکه محور چهارم در خصوص همکاری در حوزه علوم و فناوری راهبردی است؛ خاطرنشان ساخت: در کشور ایران نانو فناوری، بیو فناوری و هوش مصنوعی و نظیر این موارد به خوبی رشد یافته است به طوری که کشور ایران یکی از کشور‌های مهم دنیا در این زمینه محسوب می ‍‌شود از آنجایی که کشور چین نیز در این راستا گام‌های زیادی برداشته است همکاری راهبردی در این زمینه می‌تواند سودمند واقع شود.

505274