بحران درونی اسرائیل

بسیاری از تحلیلگران، رویدادهای کنونی در داخل اسرائیل را ناشی از برهم خوردن توازن قدرت قضائیه و مجریه تفسیر می‌کنند و این که چنین مسأله‌ای،موجب شکاف عمیق در میان جامعه و اقشار مختلف مردم اسرائیل شده است. این بحران در مجلس اسرائیل (کنست) در رأی‌گیری و حذف قدرت کنترلی و بازدارندگی قوه قضائیه در برابر تعریف وظایف و قدرت دولت به اوج رسیده است.
تصویر بحران درونی اسرائیل

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالقاسم قاسم‌زاده در یادداشتی نوشت: تاریخ تکوین رژیم صهیونیستی در خاورمیانه، تاریخی کوتاه مدت است. نشانه بارز این تاریخ، نخست برتری قوم یهود و دوم، بازپس گرفتن سراسر سرزمین موعود یهودیان در جغرافیای تاریخی از نیل تا فرات است. همین باور موجب شده است که رژیم صهیونیستی برای بقای امنیت خود، همواره جنگ را استراتژی اصلی بقاء و دوام حیات خویش بشمارد؛ به گونه‌ای که بعد از پایان جنگ جهانی دوم، هیچ دولت و کشوری،جنگ (چه داخلی یا با همسایگان) به تعداد جنگ‌های رژیم اسرائیل نداشته است، زیرا بخش دیگر در تعریف پایه‌های رژیم صهیونیستی «امنیت» و بسط آن با انجام جنگ‌های متعدد است که در عمل نیز به اشغال خاک و سرزمین دولت‌های عربی همسایه‌اش مانند، اردن، لبنان، سوریه و مصر منجر شده است.

جنگ‌های متعدد موجب شده است که حاکمیت رژیم صهیونیستی همواره تعریف «امنیت» را با بسط مفهوم «پادگانی» برای شهروندان اسرائیل از نسلی به نسل دیگر تعریف کند و آن را انتقال دهد. بسیاری از کارشناسان سیاسی ـ تاریخی برای شناخت تکوین تاریخی دولتی به نام اسرائیل بررسی و تحقیق کرده و نقد و ارزیابی گذر تاریخی تکوین رژیم و دولتی به نام اسرائیل را برپایه قومیت (قوم برتر یهود) و داشتن امنیت غیرقابل تهدید از مسیر برتری تسلیحاتی ـ نظامی در خاورمیانه، بسط سرزمینی از طریق جنگ و برتری نظامی و سرانجام، برتری تکنولوژی و دانش زیست و قدرت اقتصادی برتر و تثبیت شده، دانسته‌اند.

برای تحقق چنین مسیری، دولت‌های گوناگون در اسرائیل برسرکار آمدند و همه آنها با داشتن ارتباطات چندجانبه به ویژه اقتصادی، فنی و نظامی با غرب (اروپا و آمریکا) مسیری را طی کرده‌اند که تا امروز ادامه دارد. در حالی که نسل بعد از نسل، تعریف کشور برای شهروندان اسرائیلی همچنان تعریف «پادگانی» بوده و هست! هر نسلی از شهروندان اسرائیلی تجربه یک یا چند جنگ با همسایگان داشته اند، به ویژه که این جنگ‌ها با اشاعه ادبیات مذهبی «قوم یهود، قوم برتر» توجیه و تفسیر شده است. آموزش نسلی در اسرائیل، حفظ امنیت برای بقای قومیت از مسیر جنگ و برتری قدرت نظامی است.

مسیر تلاطم اجتماعی ـ سیاسی در اسرائیل با تفکیک دو جناح راست افراطی «جنگ طلب» و جناح میانه و چپ که خواهان تثبیت دمکراسی با تعریف مشخص غربی (اروپایی ـ آمریکایی) آن است که اکنون به اوج و تقابل رسیده است. تا آنجا که بسیاری از تحلیلگران، رویدادهای کنونی در داخل اسرائیل را ناشی از برهم خوردن توازن قدرت قضائیه و مجریه تفسیر می‌کنند و این که چنین مسأله‌ای،موجب شکاف عمیق در میان جامعه و اقشار مختلف مردم اسرائیل شده است. این بحران در مجلس اسرائیل (کنست) در رأی‌گیری و حذف قدرت کنترلی و بازدارندگی قوه قضائیه در برابر تعریف وظایف و قدرت دولت به اوج رسیده است.

یکی از روزنامه‌های صبح تهران در نقد شرایط کنونی در اسرائیل ‌نوشت: «سرانجام نتانیاهو به آروزیش رسید. او توانست طرحی را به تصویب کنست اسرائیل برساند که ممکن است این رژیم را در آستانه یک جنگ داخلی قرار دهد. لایحه اصلاحات قضایی با ۶۴ رأی موافق در برابر صفر رأی مخالف تصویب شد. علت اینکه هیچ رأی مخالفی وجود نداشت، این بود که احزاب مخالف در اعتراض به این لایحه، کنست را ترک کردند. رهبران کارگری و اقتصادی تهدید کردند که اقتصاد را تعطیل خواهند کرد. روزنامه نیویورک تایمز هم نوشت که کنست اسرائیل در شرایطی این لایحه را تصویب کرد که معترضان خیابان‌های منتهی به کنست را مسدود کردند.»

مخالفان تصویب این طرح، بزرگترین تظاهرات تاریخ اسرائیل را با رقمی بالاتر از ۶۰۰ هزار نفر که به خیابان‌ها آمدند، رقم زدند. اکنون همه تحلیلگران سیاسی در داخل و خارج اسرائیل از شکاف گسترده و عمیق در جامعه و در مخالفت با نتانیاهو و دولت راست افراطی آن خبر و گزارش می‌دهند، به طوری که «بحران در درون اسرائیل» تیتر خبرها و گزارش‌های تفسیری اغلب رسانه‌ها، به ویژه در غرب شده است.

تصویب طرح جدید در کنست اسرائیل، دست نتانیاهو را برای کلید زدن به جنگی جدید باز کرده است. اولین گام در این جنگ، تخریب «مسجدالاقصی» و اشغال کامل «بیت‌المقدس» پیش‌بینی شده است که بازدید وزیر کشور کابینه نتانیاهو از حواشی «مسجدالاقصی» و «قدس شرقی» می‌تواند مصداق این مسأله باشد.! این بحران در درون اسرائیل، آشکارترین شکاف اجتماعی و مردمی در برابر «نتانیاهو» و دولت دست راستی افراطی او خوانده شده است. هنوز نبرد سیاسی، احزاب مخالف نتانیاهو پایان نیافته است و اعتراض‌های مردمی، به ویژه از سوی اقشار جوان و حتی از درون ارتش اسرائیل علنی و ادامه دارد. اگر راست افراطی در اسرائیل با نخست وزیری «نتانیاهو» با تصویب لایحه جدید در کنست میدان را برای اجرای طرح‌های خود بدون معارض بداندکه می‌داند، بحران کنونی در درون اسرائیل نه تنها افزایش که تا درون ارتش فراگیر خواهد شد. زیرا کلید خوردن جنگ جدید علیه فلسطینیان و در راستای تخریب «مسجدالاقصی» از هم اکنون نشانه‌های خود را ظاهر کرده است! خطر جنگی که بایدن و کاخ سفید نیز به نتانیاهو هشدار داده‌اند.

منبع: اطلاعات

504920