۵۵ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: اولین واحد از نیروگاه ۱۷۶مگاواتی چمشیر به‌ظرفیت ۵۵ مگاوات به تولید برق کشور اضافه شد.
تصویر ۵۵ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد

به گزارش سایت خبری پرسون، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به برنامه‌های عبور از اوج بار 1402 که بخشی از آن مربوط به افزایش در میزان تولید و ظرفیت تأمین برق است، گفت : در راستای اهداف وزارت نیرو و رفع ناترازی‌ تولید برق در کشور، برنامه افزایش ظرفیت نیروگاهی طبق برنامه در حال انجام است.

وی با اشاره به ظرفیت نیروگاه چمشیر گفت: نیروگاه 176مگاواتی چمشیر به‌صورت 3 واحد 55مگاواتی و دو واحد 5مگاواتی در دست ساخت است که اولین واحد 55مگاواتی آن با حضور ریاست محترم جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: نیروگاه 176مگاواتی چمشیر توان تأمین برق یک شهر با جمعیت 500 هزار نفر را دارد که با انرژی پاک و بدون مصرف سوخت فسیلی همزمان با آزادسازی آب امکان تولید برق را برای مردم استان کهگیلویه و بویر‌احمد فراهم کرده است.

رجبی مشهدی با اشاره به طرح مدیریت مصرف برق و تاریخچه آن گفت: سال گذشته نیز طرح پاداش مدیریت مصرف برای مشترکان خانگی اجرا شد، اما فقط به مشترکانی که مصرفی کمتر از الگوهای تعیین‌شده داشتند تعلق می‌گرفت که این الگو در ماه‌های گرم سال برای مناطق عادی کشور 300 کیلووات ساعت و برای مناطق گرمسیر که مجبور به استفاده مستمر از کولرهای گازی هستند 10 برابر آن یعنی 3000 کیلووات ساعت تعیین شده است.
وی اضافه کرد: اما در سال جاری وزارت نیرو برنامه را به این شکل تغییر داد که مشترک چه مصرفش کمتر از الگو باشد چه بیشتر، در صورتی که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته مصرف برق خود را کاهش دهد، مشمول دریافت پاداش می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران توفیقات به‌دست‌آمده در حفظ پایداری شبکه برق کشور با وجود افزایش دمای هوا و افزایش مصرف را ابتدا مرهون همکاری مردم و همچنین زحمات کارکنان صنعت برق دانست و اظهار داشت: بیش از یکصد هزار نفر از کارکنان صنعت برق در بخش‌های دولتی و خصوصی فعال هستند که در نیروگاه‌ها، شبکه‌های برق انتقال و یا توزیع نیروی برق فعالیت می‌کنند و همگی در آماده‌باش کامل هستند، که جا دارد از همه تشکر کنم.

وی در ادامه تشریح وضعیت مصرف برق در صنایع گفت: بیشترین تعداد واحدهای صنعتی، صنایع کوچک و کارگاه‌ها هستند که هیچ گونه محدودیتی در مصرف برق ندارند، سپس صنایع متوسط هستند که در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند و یک نیمروز را در هفته شامل مدیریت مصرف می‌شوند و در شش و نیم روز باقی‌مانده می‌توانند مصرف داشته باشند و اگر چنین صنعتی خارج از شهرک باشد نیز چنین شرایطی دارد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: طبق آخرین آمار، تاکنون نسبت به سال 1401 توانسته‌ایم 15 درصد انرژی بیشتری به صنایع بزرگ تحویل دهیم؛ در صنعت فولاد که 50 درصد از انرژی صنایع بزرگ کشور را به خود اختصاص داده‌اند شاهد یک رشد 20درصدی بوده‌ایم. سیمانی‌ها 10 درصد و سایر فلزات مانند مس و آلومینیوم 12 درصد بیشتر از سال گذشته انرژی دریافت کرده‌اند. این افزایش برق‌رسانی به صنایع را باز هم مرهون همکاری بسیار خوب مردم عزیز خصوصاً در ساعات اوج مصرف (ساعت 11 تا 17 در روز و از ساعت 20 تا 23 در شب) هستیم و توصیه ما این است که در این زمان‌ها از وسایل پرمصرف استفاده نکنید و اگر هم اضطرار استفاده پیش آمد، به‌طور همزمان از این وسایل استفاده نشود.

وی ابراز کرد: در این هفته نیز دو سه روز بسیار گرم داشته‌ایم و همچنان پیش‌بینی افزایش دما را که همان پدیده گنبد حرارتی است، داریم و امیدواریم کماکان مردم عزیز همکاری کنند تا ان‌شاءالله بتوانیم در انجام مأموریت‌ها موفق باشیم و برق را به همه مشترکان برسانیم.

رجبی مشهدی در خصوص افزایش سالیانه مشترکان بیان کرد: سالیانه حدود یک میلیون مشترک به شبکه افزوده می‌شود که از این تعداد حدود 80 درصد مشترکان خانگی هستند، یعنی بیش از 800 هزار مشترک خانگی اضافه می‌شود. معمول و متعارف امر این است که سالانه 5 درصد رشد مصرف این دسته از مشترکان را داشته باشیم که بسیار بر افزایش مصرف تأثیرگذار است.

وی گفت: همچنین امسال عامل افزایش بی‌سابقه دما نسبت به سال‌های گذشته را داشتیم که مزید بر افزایش سایر عوامل در افزایش مصرف شد، اما همچنان پتانسیل مدیریت مصرف در منازل وجود دارد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: 80 درصد از مشترکان کمتر از الگوهای تعیین‌شده در تابستان مصرف دارند و 20 درصد بیش از الگو مصرف می‌کنند از این 20 درصد هم دو درصد بیش از 7 برابر یک مشترک متعارف مصرف برق دارند. این گروه بدانند تعرفه آنها بر اساس قانون از یارانه برخوردار نیست.

سخنگوی صنعت برق افزود: طرح مدیریت مصرف چهارماهه است و تا انتهای شهریور اجرا خواهد شد یعنی اگر مشترکان امروز هم تصمیم به مدیریت مصرف بگیرند، می‌توانند از این پاداش بهره‌مند شوند.

رجبی مشهدی با تأکید بر شیوه‌های ساده مدیریت مصرف برق گفت: راهکارهای ساده اما تأثیرگذاری مانند تنظیم دمای کولرهای گازی روی درجه 24 یا بالاتر، استفاده از دور کند کولرهای آبی، استفاده از نور طبیعی در روز و خاموشی لامپ‌های اضافه و عدم استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف در کاهش مصرف برق بسیار تأثیرگذار است و کاهش 20درصدی مصرف برق را به‌دنبال دارد.

503918