هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۴/۲۷؛ هشدار فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها، احتمال بارش‌های مخاطره‌آمیز در گیلان و وقوع گردوخاک در جنوب تهران خبر داد.
تصویر هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۴/۲۷؛ هشدار فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز رگبار باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بارش پراکنده روی می‌دهد که شدت بارش‌های امروز برای استان گیلان است.

فردا در سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، شمال آذربایجان غربی و ارتفاعات البرز مرکزی و پنجشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از شمال غرب کشور بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

جمعه در گیلان و بخش‌هایی از شمال غرب بارش پراکنده و شنبه هفته آینده در شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش‌ باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

طی 3 روز آینده در ارتفاعات واقع در هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر رشد ابر، بارش پراکنده گاهی رگبار و رعدوبرق دور از انتظار نیست.

طی 5 روز آینده در شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید همراه با گردوخاک پدیده غالب است. امروز در دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از مرکز کشور نیز در برخی ساعات وزش باد شدید و در برخی مناطق گردوخاک روی می‌دهد.

روزهای پنجشنبه تا شنبه هفته آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در استان‌های قم، جنوب تهران و نیمه شمالی اصفهان وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. امروز دریای خزر و طی 3 روز آینده دریای عمان، تنگه هرمز و امروز و فردا خلیج‌فارس مواج است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/04/27

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/04/27: گیلان، غرب مازندران، شمال اردبیل و شمال شرق آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: اختلال در سفرهای بین شهری، احتمال سقوط سنگ ار ارتفاعات، سیلابی شدن مسیلها، افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها.

توصیه: احتیاط در عبور و مرور از مناطق کوهستانی، اجتناب از هر گونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت.

توصیف سامانه: افزایش شدید گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه 1402/04/28

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/04/27: شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال اصفهان و شرق و جنوب سمنان.

چهارشنبه 1402/04/28: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق و خراسان رضوی.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از حضور در فضای باز، عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، دوری از عبور و مرور، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی.

503769