جزئیات افتتاح طرح‌های جامع آبرسانی در تهران

وزیر نیرو با تأکید بر ضرورت اجرای طرح‌های توسعه‌ای آب شرب تهران تا پایان دولت سیزدهم گفت: باتوجه به میزان بالای مصرف، شرایط اقلیمی و نوسانات بارشی که در کشور به ویژه شهر تهران وجود دارد، باید نسبت به متنوع سازی منابع آب اقدام کنیم.
تصویر جزئیات افتتاح طرح‌های جامع آبرسانی در تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اکبر محرابیان در مراسم افتتاح بخشی از طرح جامع آبرسانی تهران افزود: پروژه‌هایی که امروز به مرحله بهره‌برداری رسید، نقش بسیار مهمی در تأمین آب پایدار و گوارا برای شهر تهران دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: اجرای رینگ مواصلاتی و اتصال تمام منابع آب شرب تهران به یکدیگر از آن جهت اهمیت دارد که امکان تبادل و چرخش آب شرب تهران را از سامانه‌های مختلف به نقاط مورد نیاز فراهم خواهد کرد و در نتیجه این اقدام امکان انعطاف و مانور ما را در نحوه مدیریت منابع آبی افزایش می‌دهد.

وی افزود: یکی از پروژه‌های ارزشمندی که امروز به بهره‌برداری رسید، تکمیل و بهره‌برداری از مخزن ۱۴۰ هزار مترمکعبی آب شرب در تهران است که این مخزن معادل ۵ درصد از مخازن کل تاریخ تهران است و امیدواریم با همین سرعت در آینده نزدیک شاهد افتتاح و بهره برداری از سایر طرح‌های مهم آبی شهر تهران نیز باشیم.

محرابیان با تأکید بر لزوم جلوگیری از اتلاف آب شرب در طول مسیر انتقال و شبکه‌های آبرسانی بیان کرد: به منظور جلوگیری از اتلاف منابع آب شرب تهران باید نسبت به نوسازی و اصلاح شبکه آبرسانی اقدام کنیم.

وی گفت: یکی از واقعیت‌های مهمی که درباره منابع آب شرب تهران وجود دارد، این است که در طول سال‌های گذشته به منابع آبی شهر افزوده نشده است و این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته جمعیت شهر تهران چند برابر شده است.

محرابیان با تأکید بر ضرورت اجرای سایر طرح‌های توسعه‌ای آب شرب تهران تا پایان دولت سیزدهم اضافه کرد: باتوجه به میزان بالای مصرف، شرایط اقلیمی و نوسانات بارشی که در کشور به ویژه شهر تهران وجود دارد، باید نسبت به متنوع سازی منابع آب اقدام کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه بررسی فرایند توسعه کشور نشان می‌دهد که در حوزه آب و انرژی در دهه‌های اخیر توسعه شتابانی داشته ایم، گفت: به طور نمونه ۴۵ سال پیش تعداد واحدهای مسکونی کشور ۵.۷ میلیون واحد بود، اما اکنون بیش از ۳۰ میلیون واحد مسکونی دارای اشتراک آب و برق در کشور داریم که حکایت از افزایش قابل توجه نیاز به آب شرب در کشور است.

وی افزود: در صنایع نیز در طول دهه‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم؛ به عنوان نمونه در حالی که ۴۵ سال قبل ظرفیت تولید فولاد کشور سالانه ۳۸۰ هزار تن بود، اکنون این ظرفیت به بیش از ۴۸ میلیون تن رسیده است.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به وضعیت تولید سیمان در سال‌های گذشته نیز بیان کرد: همچنین در صنعت سیمان نیز در حالی که ۴۵ سال پیش سالانه ۳ میلیون تن سیمان تولید می‌کردیم، اکنون ظرفیت تولید سیمان کشور به بیش از ۹۰ میلیون تن در سال رسیده است.

وی با اشاره به افزایش نیاز مصرف آب کشور در حوزه شرب به واسطه بهبود شاخص‌های بهداشتی نسبت به دهه‌های گذشته افزود: افزایش تقاضای آب در شهر تهران به مراتب از سایر نقاط کشور بیشتر بوده و همین مسئله نیز بر پیچیده‌تر شدن مدیریت منابع آب در پایتخت کشور افزوده است.

وزیر نیرو با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب به واسطه افزایش اهمیت آن اضافه کرد: علاوه بر لزوم توجه به مقوله صرفه‌جویی همچنین باید به دنبال اجرای طرح‌های توسعه و نیز بهره‌برداری بهینه از منابع آب نامتعارف با هدف کاهش مشکلات آبی باشیم.

محرابیان با اشاره به موضوع مهم پساب بهداشتی و بازچرخانی آب گفت: امروزه استفاده از پساب بهداشتی و بازچرخانی آب به یکی از ارکان مهم مدیریتی در جهان در حوزه آب تبدیل شده است و ما نیز در ایران باید به صورت جدی بر روی این موضوع متمرکز شویم و ضمن استفاده از پساب بهداشتی در حوزه کشاورزی پربازده و صنعت، آب‌های سطحی و زیرزمینی را برای شرب و بهداشت به مصرف برسانیم.

وزیر با اشاره به توجه ویژه دولت و مجلس به طرح‌های آبرسانی به مناطق دارای تنش آبی در نقاط مختلف کشور افزود: در طرح جهاد آبرسانی که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، بنا داریم تا پایان دولت سیزدهم به ۱۰ هزار روستا آب شرب پایدار برسانیم.

وی گفت: ایران در حوزه آب و علوم مهندسی و نیز اجرا جزو کشورهای پیشرفته و پیشرو به شمار می‌رود و در صدر جدول ۵ کشور بزرگ جهان در علوم مهندسی آب برای علوم داخلی و صدور خدمات فنی و مهندسی قرار دارد.

محرابیان افزود: همچنین ایران در تولیدات و مواد اولیه به خودکفایی رسیده است و مطلوب است در تبادلات بین‌المللی از این ظرفیت استفاده شود و تلاش شود از ظرفیت بخش خصوصی و NGOها بهره لازم برده شود.

پایداری و تاب‌آوری آبی شهر تهران افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با افتتاح بخشی از طرح جامع آب‌رسانی تهران (قمر بنی‌هاشم(ع)) شامل افتتاح شش باب مخزن ذخیره آب شرب با حجم کلی ۱۴۰هزار مترمکعب، پایداری و تاب‌آوری آبی شهر تهران افزایش می‌یابد.

محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای استان تهران در این مراسم اظهار کرد: بهره‌برداری از این پروژه‌ها موجب پایداری و تاب‌آوری بیشتر در پهنه غرب و جنوب غرب کلان‌شهر تهران خواهد شد. ️

وی افزود: بخشی از طرح جامع آب‌رسانی تهران (قمر بنی‌هاشم(ع)) شامل افتتاح شش باب مخزن ذخیره آب شرب با حجم کلی ۱۴۰هزار مترمکعب، خط انتقال فولادی ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متری و بیش از ۵۵ کیلومتر خط انتقال آب با اعتباری معادل ۲۰ هزار و ۳۰۰هزار میلیارد ریال امروز با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. ️

اردکانی در تشریح مخازن افتتاح‌شده گفت: این مخازن شامل مخزن ۳۰هزار مترمکعبی ارتش، مخزن ۱۵هزار مترمکعبی شماره ۲ شهید باقری، مخزن ۱۵هزار مترمکعبی شهید عباسپور، توسعه مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی ۱۱۸۳ غرب، توسعه مخزن ۲۰هزار مترمکعبی شماره ۸ کوی نصر و توسعه مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی شماره ۱۳ صادقیه است که از تصفیه‌خانه‌های شماره ۲ و ۶ آب تهران تغذیه می‌شوند. ️

وی ادامه داد: طول خطوط انتقال آب در استان تهران سه میلیون و ۸۱۹ کیلومتر، طول شبکه توزیع ۱۸هزار و ۶۶۸ کیلومتر و حجم مخازن در مدار بهره‌برداری سه میلیون و ۷۶۲ مترمکعب مخازن است و هشت واحد تصفیه‌خانه آب به ظرفیت ۳۵ مترمکعب بر ثانیه در حال بهره‌برداری است. ️

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه طول شبکه و خط انتقال آب تهران ۲۴۰ کیلومتر است که ۱۷۰ کیلومتر آن شامل طرح جامع آبرسانی تهران است، گفت: تاکنون ۱۰۸ کیلومتر از خطوط انتقال تهران اجرا شده است و امروز نیز ۵۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و به این ترتیب جابجایی آب بین تصفیه‌خانه‌ها و مخازن شهر تهران به ویژه در مواقع بحرانی که یکی از سامانه‌های آبی از دسترسی خارج شود امکان انتقال آب از سامانه‌ای به سامانه دیگر را به راحتی میسر می‌کند. ️

به گفته اردکانی، افزایش میزان ضریب تاب‌آوری و پایداری تاسیسات آب شهر تهران در چارچوب تامین اهداف مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در مواقع بحرانی، افزایش حجم مخازن ذخیره آب تهران، امکان جابجایی آب بین سامانه‌های تامین آب تهران و همچنین مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها از طریق انتقال آب به روش ثقلی از عمده‌ترین اثرات بهره‌برداری از این پروژه‌ها بوده است.

منبع: تسنیم

503440