قالیباف:

ایران پر از مشکل است اما مسئله ندارد/ باید از هرگونه خوشبینی و بدبینی پرهیز کنیم

رئیس مجلس در اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: اندیشمندان، پژوهشگران ما در عرصه علوم انسانی و نهاد علم تنها مسیر حل مسائل و مشکلات امروز کشور هستند.
تصویر ایران پر از مشکل است اما مسئله ندارد/ باید از هرگونه خوشبینی و بدبینی پرهیز کنیم

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه 19 تیر) در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی طی سخنانی اظهار داشت: بر این باور هستیم اندیشمندان، پژوهشگران و دانشمندان مخصوصا در عرصه علوم انسانی و نهاد علم هم تنها مسیر حل مسائل و مشکلات امروز ما هستند، از این نگاه است که می توان مسیر پیش روی آینده را به درستی تشخیص داده و در سمت درستی گام برداریم و با سعی و خطا پیش نرویم.

این مراسم به صورت زنده از شبکه خبر و شبکه 4 سیما در حال پخش است.

بخش‌های مهم سخنرانی رئیس مجلس:

*اندیشمندان و دانشمندان ما به ویژه در عرصه علوم انسانی تنها مسیر حل مسائل و مشکلات امروز کشور هستند.

*ما در دهه 90 نه فقط تجربه خوبی از نظر رونق اقتصادی نداشتیم بلکه از نظر فکری و نظری درعرضه علوم انسانی دهه خوبی را پشت سر نگذاشتیم.

*پس از انقلاب اسلامی زمینه پرسش‌های مهمی در علوم انسانی فراهم شده است که فرصت خوبی در اختیار ما گذاشته است؛ به‌طور مثال نسبت علم به دین یا نسبت سیاست به دین

*نیازمند بازخوانی در علوم انسانی هستیم و گرنه دچار ناحکمرانی یا حکمرانی کهنه می‌شویم.

*ویژگی علوم انسانی این است که وضعیت امروز ما را شرح می‌دهد و راه پیش روی ما روشن می‌کند؛ متأسفانه این جایگاه ارزشمند آنچنان که باید و شاید در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

*باید از هرگونه خوشبینی و بدبینی پرهیز کنیم و آرمان‌خواهی واقع‌بینانه را جایگزین آن کنیم.

*ما اگر در کشور به دنبال استقلال و پیشرفت هستیم باید یک کشور مولد باشیم.

*جامعه ما نیاز به بالابردن سطح عقلانیت عمومی دارد.

*برای ایران قوی نیازمند حکمرانی دانایی محور هستیم

*جشنواره فارابی فرصت خوبی برای دپیلماسی علمی ایجاد می‌کند و فضای مناسبی برای بازتاب دانش اسلامی در فضای بین‌المللی دارد.

تسنیم

502709